• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 21 اسفند 1396
کد مطلب : 9417
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/D1Xk
+
-

شکست در بازسازی عراق پیروزی بر داعش را زیر سؤال خواهد برد

یادداشت
شکست در بازسازی عراق پیروزی بر داعش را زیر سؤال خواهد برد

حسین رویوران کارشناس خاورمیانه:
عراق در سال آینده با 3مسئله مهم روبه‌رو خواهد بود:جنگ با داعش؛ اگرچه نبرد علیه این گروه تروریستی تقریبا تمام‌شده اما هسته‌های خفته داعش همچنان در عراق وجود دارند و در برخی مواقع دست به عملیات تروریستی می‌زنند. پیروزی نهایی دولت عراق بر داعش زمانی صورت می‌گیرد که نیروهای زیر‌زمینی این گروه نیز مهار شده و از بین بروند.
انتخابات: انتخابات سال آینده عراق از بسیاری جهات نسبت به انتخابات پیشین این کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است، چرا‌که باورهای اجتماعی مردم تغییر کرده و بسیاری از نیروهای سنتی مشروعیت خود را از دست داده‌اند. می‌توان گفت یکی از نیروهای تعیین‌کننده معادلات انتخابات سال آینده عراق حشد‌شعبی خواهد بود که نقش ویژه‌ای در بازگشت امنیت به این کشور داشته است؛ بنابراین پیش‌بینی می‌کنم نیروهایی که موفق به همراهی و همسویی با مواضع این گروه نباشند اقبال چندانی در انتخابات عراق نخواهند داشت.
البته از سوی دیگر حیدرالعبادی همچنان از شانس بالایی در انتخابات برخوردار است، چراکه به هر حال داعش در دولت او شکست خورد. اما عبادی طی سال‌های گذشته تلاش کرده در موقعیتی میانی بین ایران و آمریکا قرار بگیرد درحالی‌که حشد به‌شدت نسبت به آمریکا موضع پیدا کرده است. اگر عبادی نتواند در این زمینه مواضع شفافی نسبت به حضور آمریکا در عراق اتخاذ کند ممکن است در سال آینده به‌طور جدی دچار چالش شود.




بازسازی: همانطور که در کنفرانس کویت دیده شد، کشورهای متعددی در کنار دولت عراق برای بازسازی مناطق جنگ زده این کشور اعلام آمادگی کرده‌اند. 
بازسازی مسئله بسیار مهمی است و اگر دولت نتواند در این امر موفق باشد، پیروزی بر داعش زیر سؤال خواهد رفت. مردم عراق 15سال است که در انتظار حداقلی از رفاه و امنیت هستند و این امر بدون بازسازی موفق مناطق جنگ زده این کشور محقق نخواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید