• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 13 بهمن 1398
کد مطلب : 94161
+
-

طرح مجلس برای خروج از NPT بعد از انتخابات

نمایندگان مجلس بررسی طرحی را در دستور کار دارند که درصورت تصویب نهایی، دولت را ملزم به خروج از معاهده منع گسترش هسته‌ای موسوم به NPT می‌کند.
در این طرح که قرار است پس از پایان تعطیلات مجلس یعنی بعد از برگزاری انتخابات مجلس در دستور کار قرار بگیرد آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است به‌منظور اقدام متقابل در برابر نقض تعهدات طرف‌های آمریکایی و اروپایی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درصورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل بلافاصله ضمن خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) اجرای تمامی الزامات ذیل این پیمان را ملغی و انجام کلیه همکاری‌های نظارتی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را قطع کند.
براساس این طرح که هفته گذشته در مجلس اعلام وصول شد، وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی موظفند یک هفته پس از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل گزارش جامعی درخصوص اقدامات انجام‌شده مبتنی بر این قانون را به مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.
بانیان این طرح جمعی از نمایندگان اصولگرای مجلس هستند که در میان آنان نام امیرحسین قاضی‌زاده، جوادکریمی قدوسی، نادر قاضی‌پور و محمود بهمنی دیده می‌شوند.
به گزارش همشهری،پیش‌تر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هشدار داده بود اگر تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران احیا شود ایران از NPT خارج خواهد شد.
هشدار درباره خروج ایران از NPT اردیبهشت امسال پس از اعلام کاهش مرحله‌ای تعهدات برجامی ایران که در واکنش به خروج آمریکا از برجام و ناتوانی اروپا از بهره‌مند‌سازی‌ ایران از امتیازات اقتصادی برجام در دستور کار قرار گرفت در نامه حسن روحانی رئیس‌جمهور خطاب به سران انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین مورد اشاره قرار گرفته بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید