• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 13 بهمن 1398
کد مطلب : 94148
+
-

پایان رؤیای استیضاح

مخالفت جمهوریخواهان برای احضار شهود جدید به محاکمه دونالد ترامپ، راه را برای تبرئه زود هنگام دونالد ترامپ هموار کرد

استیضاح ترامپ
پایان رؤیای استیضاح


جواد نصرتی ـ خبرنگار

سناتورهای جمهوریخواه کنگره آمریکا، با رد پیشنهاد دمکرات‌ها برای احضار شهود جدید، پایان محاکمه دونالد ترامپ را جلو انداختند و امیدهای دمکرات‌ها برای برکناری این رئیس‌جمهور جنجالی را کور کردند.
به گزارش سی‌ان‌ان، سنا جمعه شب، پیشنهاد اقلیت دمکرات برای احضار شهود جدید را بررسی کرد اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد، اکثریت جمهوریخواه با این پیشنهاد مخالفت کردند. در پی این رای‌گیری، رهبران اکثریت و اقلیت سنا توافق کردند رای‌گیری برای برکناری دونالد ترامپ بعد از ظهر چهارشنبه به وقت آمریکا برگزار شود. براساس قانون اساسی، تنها با دو سوم آرای سنا (67رای) می‌توان رئیس‌جمهور آمریکا را برکنار کرد، اما با توجه به اینکه اکثریت در اختیار جمهوریخواهان است (53جمهوریخواه در مقابل 47دمکرات)، شانس برکناری ترامپ عملا صفر است.
دمکرات‌ها که در ابتدای محاکمه ترامپ هم تلاش کرده بودند موافقت سنا را برای احضار شهود جدید جلب کنند، روز جمعه بار دیگر پیشنهاد خود را مطرح کردند. در روزهای پیش از آن، آنها امیدوار بودند 4سناتور جمهوریخواه با آنها همراهی کند؛ با این حال در رای‌گیری، تنها 2سناتور جمهوریخواه، میت رامنی از یوتا و سوزان کالینز از مین به احضار شهود جدید رأی مثبت دادند. درصورت تصویب این پیشنهاد، امکان احضار جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ و افراد دیگری مانند مایک پمپئو و نیک مالونی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور آمریکا فراهم می‌شد. در روزهای گذشته، انتشار بخش‌هایی از کتاب منتشر نشده بولتون توسط نیویورک تایمز، جنجال به پا کرده و فشارها برای احضار شهود جدید را بیشتر کرده بود. بولتون در کتاب خود مدعی شده است که ترامپ، آگاهانه و شخصا جلوی کمک به اوکراین را گرفته است. ترامپ به‌خاطر فشار به رئیس‌جمهور اوکراین برای تحقیق درباره جو بایدن، یکی از رقبای جدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو استیضاح شده است. دیگر اتهام او، جلوگیری از تحقیقات کنگره بوده است.
از نظر دمکرات‌ها، شهادت بولتون در سنا می‌توانست بازی را تغییر دهد، اما جمهوریخواهان که از همان روز اول به‌دنبال پایان سریع محاکمه ترامپ بودند، با این پیشنهاد مخالفت کردند.
براساس توافق میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه و چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات، محاکمه ترامپ دوشنبه از سر گرفته می‌شود و تیم وکلای ترامپ و مدیران استیضاح (دادستان‌های محاکمه) هرکدام 2ساعت وقت خواهند داشت تا بحث اختتامیه خود را مطرح کنند. سناتورها هم این فرصت را خواهند داشت تا درباره رأیی که داده‌اند سخنرانی داشته باشند. با این توافق، رای‌گیری درباره ترامپ یک روز بعد از سخنرانی سالانه او در کنگره برگزار خواهد شد. سناتورهای جمهوریخواه گفته‌اند چاره‌ای به جز قبول این پیشنهاد دمکرات‌ها (رای‌گیری بعد از سخنرانی سالانه ترامپ) نداشته‌اند؛ چون در غیراین صورت، سناتورهای دمکرات می‌توانستند با ترفندهای قانونی، محاکمه را بدون توافق با جمهوریخواهان، به درازا بکشند. با تعطیلی محاکمه در روزهای شنبه و یکشنبه، سناتورهای دمکراتی که در انتخابات درون‌حزبی شرکت دارند هم توانستند به جلسه بسیار مهم انتخاباتی در آیووا بروند. اقدام جمهوریخواهان در مخالفت با احضار شهود جدید، با واکنش‌های سناتورهای ارشد دمکرات مواجه شد و الیزابت وارن، یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری در توییتر در این‌باره نوشت: «جمهوریخواهان سنا مردم آمریکا را ناامید کردند و سوگند خود به قانون اساسی ایالات متحده را زیر پا گذاشتند.»
برنی سندرز، رقیب خانم وارن در انتخابات درون حزبی هم در توییتر این‌طور به تصمیم جمهوریخواهان واکنش نشان داد: «من هرگز محاکمه‌ای ندیده‌ام که شاهد نداشته باشد. امروز روز تلخی در تاریخ آمریکاست.»
به گزارش نیویورک تایمز، شومر هم در این‌باره گفت: «آمریکا امروز را به‌خاطر خواهد سپرد، روزی که سنا مسئولیت‌هایش را زیر پا گذاشت و از حقیقت روی برگرداند. اگر رئیس‌جمهور، بدون شاهد و مدرک تبرئه شود، تبرئه او ارزشی نخواهد داشت، چون آمریکایی‌ها می‌دانند که این محاکمه، یک محاکمه واقعی نبوده است.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید