• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 13 بهمن 1398
کد مطلب : 94146
+
-

روز اول جدایی

انگلیس و اتحادیه اروپا 11‌ماه برای تعیین چارچوب روابط تجاری و مالی میان خود فرصت دارند

گزارش
روز اول جدایی


 روزشمار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بالاخره بعد از 3سال و نیم صفر شد و انگلیسی‌ها دیروز نخستین روز خروج از این سازمان را تجربه کردند.
عضویت 47ساله انگلیس در اتحادیه اروپا در ساعت صفر دیروز به وقت بروکسل به پایان رسید تا با طلوع آفتاب، سازمان‌ها و سفارتخانه‌های انگلیس پرچم اتحادیه اروپا و نهادهای اروپایی پرچم انگلیس را پایین بکشند. دیروز برای آنهایی که خواستار خروج از اتحادیه یا همان برگزیت بودند، روز جشن و پایکوبی و برای مخالفانش روزی غمگین بود؛ روزی که نقطه آغاز بلاتکلیفی در مسیر مبهم جدایی از اروپاست.
انگلیس طی 11‌ماه آینده در چارچوب یک دوره انتقالی رفته‌رفته از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. این کشور طی این مدت همچنان به قوانین تجاری این اتحادیه پایبند می‌ماند و سهم خود از بودجه نهادهای این سازمان را پرداخت خواهد کرد. در پایان 11‌ماه یعنی در پایان سال 2020، انگلیسی‌ها باید در چارچوب یک توافق تجاری جدید، نحوه تعامل خود را با اروپا مشخص کرده باشند.
مذاکرات انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا بسیار فرسایشی انجام شد و طی این مدت انگلیسی‌ها یکی از آشفته‌ترین دوران سیاسی خود را تجربه کردند. خروج از اتحادیه اروپا اما پایان ماجرا نیست و این، نقطه آغاز راه سنگلاخی است که دو طرف در پیش دارند. اکنون باید تکلیف روابط تجاری، صنعتی، بانکی و مالی میان انگلیس و 27کشور عضو اتحادیه مشخص شود. وضعیت صادرات و واردات محصولات کشاورزی و لبنی انگلیس نیز مبهم است و همین نگرانی کشاورزان انگلیسی را که طی چندین دهه گذشته خیال‌شان از بازار محصولات خود در اروپا راحت بود در پی داشته است.
فارغ از این، برخی سیاستمداران اکنون از فروپاشی بریتانیا هم سخن به میان آورده‌اند. نیکلا استورجن، وزیر اول اسکاتلند که در واقع در جایگاهی شبیه نخست‌وزیر در این کشور عمل می‌کند دیروز در پستی توییتری نوشت: اسکاتلند به قلب اروپا باز خواهد گشت، به عنوان یک کشور مستقل. اسکاتلندی‌ها در همه‌پرسی برگزیت به خروج رای منفی دادند اما در نهایت به دلیل اندک بودن تعداد‌شان در برابر رای مردم در انگلیس مجبور به پذیرش نتیجه شدند. اکنون بار دیگر احتمال جدایی اسکاتلند از سلطنت بریتانیا جدی شده است. 
بسیاری از تحلیلگران روزهای سختی را پیش روی انگلیس پیش‌بینی کرده‌اند، اما بوریس جانسون نظر دیگری دارد. به گزارش گاردین، نخست‌وزیر انگلیس دیروز در یک نطق تلویزیونی جدایی از اتحادیه اروپا را «لحظه باشکوه امید» خواند و گفت: «در شرایط طلوع دوباره‌ایم؛ اروپا طی سال‌ها به سمتی رفته که دیگر مناسب کشور ما نیست.» جانسون جزو سیاستمدارانی است که مردم انگلیس را در همه‌پرسی سال 2016به رأی به نفع برگزیت تشویق می‌کردند. او اکنون به وعده‌های دونالد ترامپ در آمریکا چشم دوخته است. ترامپ بارها ضمن استقبال از جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا اعلام کرده قصد دارد با انعقاد توافقنامه‌های تجاری تازه، دولت انگلیس را در این مسیر همراهی کند.


5نکته از  انگلیس بعد از برگزیت

1ـ رنگ گذرنامه‌های انگلیس بار دیگر آبی خواهد شد. طی 3دهه گذشته، گذرنامه‌های انگلیس به رنگ زرشکی و هم‌شکل با دیگر گذرنامه‌های صادره در کشورهای عضو اتحادیه اروپا چاپ می‌شد.
2ـ وزارت برگزیت منحل می‌شود. این وزارتخانه سال 2016به دستور ترزا می‌ تأسیس شد و وظیفه هدایت مذاکرات میان انگلیس و اروپا را برای تعیین چگونگی خروج به‌عهده داشت.
3ـ بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، دیگر نمی‌تواند در نشست‌های اتحادیه اروپا شرکت کند، مگر اینکه رسما دعوت شده باشد.
4ـ تجارت میان انگلیس و اتحادیه اروپا در دوران 11ماهه انتقالی، همچون گذشته و بدون هزینه‌های اضافی یا وضع گمرک ادامه پیدا می‌کند.
5ـ  به مناسبت روز خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (31ژانویه) 3میلیون سکه 50 پنسی (هر پوند 100پنس است) ضرب شده است که از دیروز وارد بازار شد. روی این سکه‌ها نوشته شده است: صلح، رفاه و دوست با همه ملت‌ها.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید