• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 13 بهمن 1398
کد مطلب : 94142
+
-

عروس و داماد با 50 میلیون تومان چه هزینه‌هایی را پوشش می‌دهند؟

نبرد وام ازدواج با گرانی

حداقلی‌ترین هزینه عروسی برای خانواده دختر 18 میلیون  و برای خانواده پسر 48 میلیون تومان است

نبرد وام ازدواج با گرانی


نورا عباسی_روزنامه نگار

گرانی، تحریم و تورم در کنار هزار و یک مشکل دیگر دست‌به‌دست هم داده‌اند تا شروع زندگی مشترک به آسانی گذشته نباشد. این روزها گرانی و مشکلات چنان شوق ازدواج را از جوانان گرفته که هر سال با بالا رفتن تورم، قانونگذاران تلاش می‌کنند با تکیه بر افزایش رقم وام ازدواج، بارقه‌ای از امید را در دل جوان‌های دم‌بخت روشن کنند. اعطای وام ازدواج در سال 88 شروع شد و در گذر زمان این وام به مبلغ 30میلیون تومان رسید و حال نیز خبر می‌رسد که کمیسیون تلفیق مجلس با وام 50میلیون تومانی برای زوج‌های جوان موافقت کرده است اما سؤال خیلی از خانواده‌هایی که خود را برای مراسم عروسی آماده می‌کنند این است که با این وام 50میلیونی چقدر از سنگینی بار شروع زندگی جدید سبک می‌شود؟ برای پاسخ به این سؤال، فهرستی از خریدهای عروسی با حداقلی‌ترین کمیت و کیفیت تهیه کرده‌ایم. در این فهرست بنا را بر پایین‌ترین سطح مخارج شهرهای بزرگ گذاشته‌ایم و اگر بخواهید این برآورد را به شهرهای کوچک بسط بدهید باید هزینه‌ها را در بعضی موارد با چند درصد کاهش حساب و کتاب کنید.

کم هزینه‌ترین جهیزیه و خرید برای داماد 
 حداقل 18 میلیون تومان

سایه گرانی این روزها گسترده‌تر شده است و دیگر وقتی حرف از ازدواج و رفتن به خانه بخت به میان می‌آید، پدر و مادرها در کنار شادی برای آینده جوانشان، در دلشان حساب و کتاب می‌کنند تا ببینند چقدر زورشان به گرانی می‌رسد. تا همین چند سال پیش شاید یک خانواده با 40میلیون تومان می‌توانست جهیزیه آبرومند با برندهای شناخته شده برای دخترش تهیه کند اما به‌دلیل موج گرانی‌های اخیر و نبود کالا در بازار، این رقم با جهشی یکباره مواجه شده است. اگر خانواده‌ها برای خرید جهیزیه دخترشان بخواهند بر وام 50میلیون تومانی ازدواج تکیه و از نظر کیفیت و کمیت نازل‌ترین کالاها را برای فرزندشان خریداری کنند باید نزدیک به 13میلیون از این وام ازدواج را کنار بگذارند البته این رقم با اضافه کردن حداقلی‌ترین هزینه خرید حلقه ازدواج، کت و شلوار و ساعت برای داماد، نزدیک به 18میلیون تومان می‌رسد.
براساس آخرین تغییرات نرخ طلا، هر گرم طلای 18عیار به قیمت 490هزارتومان رسیده است و اگر برای هر گرم طلا حدود 50هزار تومان اجرت ساخت محاسبه کنیم باید بگوییم که اگر عروس بخواهد حلقه 5گرمی برای داماد بخرد این حلقه با اجرت حداقلی - 50هزار تومان- نزدیک به 2میلیون و 700تومان آب می‌خورد.
خرید کت و شلوار داماد، آرایشگاه و ساعت هم جز فهرست‌های خرید خانواده عروس است و اگر بخواهیم کمترین هزینه را درنظر بگیریم باید بگوییم که هزینه آرایشگاه داماد حداقل 300هزار تومان و -تا آنجا که ما اطلاع کسب کرده‌ایم-حداکثر تا 2میلیون تومان را شامل می‌شود. کت و شلوار دامادی نیز قیمت‌های مختلفی دارد اما اگر ارزان‌ترین کت و شلوار دامادی بازار را مبنای محاسبه قرار دهیم باید رقم یک میلیون تومان را در نظر بگیریم، البته ناگفته نماند که کت و شلوارهایی با قیمت بالاتر از 8میلیون هم طرفداران خاص خود را دارد.
ساعت هم جز خریدهایی است که براساس رسوم از طرف عروس برای داماد خریده می‌شود. قیمت یک ساعت معمولی در بازار تهران، ‌حداقل 800هزار تومان است و این رقم برای برندهای اصل ساعت به 30میلیون تومان هم می‌رسد.
اما جدا از هزینه‌های خرید عروس برای داماد باید گفت که خرید جهیزیه اصلی‌ترین بخش هزینه‌های خانواده عروس را شامل می‌شود. اگر بخواهیم یک فهرست جمع و جور از جهیزیه عروس تهیه کنیم و برای انتخاب اجناس و کیفیت‌شان وسواس به خرج ندهیم، می‌توان به فهرست زیر تکیه کرد: 

اجاق گاز ایرانی     از 2میلیون تومان تا 5 میلیون و 700 هزار تومان
یخچال و فریزر ایرانی     از 2 میلیون و 500 هزار تومان تا 25میلیون تومان
جاروبرقی ایرانی     از580 هزار تومان تا 4 میلیون و 980 هزار تومان
ماشین لباسشویی ایرانی     از 900 هزارتومان تا 11 میلیون تومان
ماکروفر ایرانی     قیمت از 1میلیون و 200هزار تومان تا 4میلیون و800هزار تومان
قوری کتری     از 280 هزار تومان تا 1میلیون و 600هزار تومان
سرویس غذا خوری چینی    از 560هزارتومان تا 4میلیون و 500هزارتومان
سرویس قابلمه تفلون     از800هزار تومان تا 3میلیون و 500 هزار تومان
قاشق و چنگال     از 500هزار تومان تا 6میلیون و 480هزار تومان
میز اتو     از 70هزارتومان تا 700هزار تومان
سرویس و تکه های بلور     از1 میلیون تومان تا 5میلیون تومان
فرش ماشینی 6متری     از 1میلیون و 400 هزارتومان تا 8میلیون تومان
اتوی بخار     از 306 هزار تومان تا 2میلیون و 800 هزار تومان
سرویس پلاستیک     از600 هزار تومان تا 1میلیون تومان
روتختی     از 300هزار تومان تا 2میلیون تومان
(مجموع می شود 12 میلیون و 600هزار تومان)
با یک حساب سرانگشتی باید گفت که حداقلی‌ترین هزینه برای خانواده عروس در شرایط فعلی بازار، نزدیک به 18میلیون تومان است و با این حساب از آن وام 50میلیون تومانی ازدواج، 32میلیون تومان برای خانواده عروس باقی می‌ماند.

هزینه داماد برای برگزاری جشن عروسی
 حداقل 48 میلیون تومان

هزینه‌های برگزاری مراسم عروسی و خریدهایی که بر دوش داماد است، تفاوت فاحشی با حداقلی‌ترین هزینه‌های خانواده عروس دارد، چرا که مجموع هزینه‌های عروسی نزدیک به 48میلیون تومان می‌شود و اگر آقای داماد کمترین هزینه را برای خرید اسباب عروسی درنظر بگیرد و برای پول پیش هم روی وام ازدواج حساب نکند، تنها 2میلیون از وام 50میلیون تومانی ازدواج در جیبش باقی می‌ماند. تلویزیون جز لوازم برقی‌ای است که برای خرید آن می‌توان از یک میلیون و پانصد هزار تومان تا 30میلیون تومان هزینه کرد و از سوی دیگر سرویس خواب نیز به‌طور میانگین حدود 5تا 7میلیون تومان قیمت دارد. خریدن آیینه و شمعدان هم بر دوش داماد است و برای خرید ارزان‌ترین آیینه شمعدان بازار نیاز به پرداخت 532هزار تومان است. حلقه، ساعت و سرویس طلایِ عروس هزینه‌های دیگری است که داماد قبل از شروع زندگی باید پول آنها را کنار بگذارد. داماد برای حلقه ساده 5گرمی باید حدود 2میلیون و 700تومان هزینه کند و همچنین برای خرید سرویس طلای عروس باید حداقل 15تا 20میلیون تومان درنظر بگیرد. ساعت عروس هم نزدیک به 2میلیون تومان هزینه برمی‌دارد. در رابطه با لباس عروس هم اگر بخواهیم پایین‌ترین قیمت را درنظر بگیریم باید به سراغ قیمت‌های اجاره لباس عروس برویم و براساس قیمت بازار، لباس عروس را با قیمتی نزدیک به یک تا 2میلیون می‌توان اجاره کرد. اگر داماد از خیر اجاره ماشین بگذرد و به همان داشته‌های خود یا فامیل اکتفا کند، باید گفت که ماشین عروس و همچنین دسته‌گل عروس بین یک تا یک و نیم میلیون تومان هزینه روی دست داماد می‌گذارد. در کنار این مخارج، داماد باید پول خوبی هم برای آرایشگاه عروس و عکاسی کنار بگذارد. نرخ میانگین آرایش و پیرایش عروس در آرایشگاه‌ها امروز حدودا بین 5 تا 7میلیون تومان است. البته این رقم در شهرستان‌ها کمتر است و عروس‌ها با رقم حداقل یک میلیون تومان هم می‌توانند روی هزینه آرایشگاهشان حساب کنند. در مورد هزینه آتلیه هم باید گفت که اگر عروس و داماد علاقه‌‌ای به رسم جدید عکاسی فرمالیته و سفر عکاسی نداشته باشند و سراغ عکاس‌های تازه کار بروند، می‌توانند با 3میلیون تومان این بخش از فهرست مخارج عروسی را نهایی ‌کنند. اما پس از تمام هزینه‌هایی که پیش زمینه برگزاری عروسی بودند، نوبت به مخارج مراسم می‌رسد. براساس قیمت تالارهایی که در چارچوب ازدواج آسان مراسم عروسی را برگزار می‌کنند باید بگوییم که جشن عروسی ۲۰۰مهمان در این تالارها به قیمت ۱۲میلیون تومان می‌رسد و این رقم در تالارهای معمولی شهر که طرح ازدواج آسان را پیگیری نمی‌کنند به 20میلیون تومان می‌رسد. موسیقی مراسم عروسی هم قیمت‌های مختلفی را شامل می‌شود، در مراسم‌های معمولی‌تر دستمزد گروه موسیقی بین یک تا 2میلیون تومان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید