• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
یکشنبه 13 بهمن 1398
کد مطلب : 94123
+
-

کاشی و سرامیک نرخ مصوب ندارد

کاشی و سرامیک نرخ مصوب ندارد



کاشی و سرامیک از جمله مصالح ساختمانی است که رشد چند‌برابری قیمت‌ها طی یک سال گذشته را تجربه کرده است. با مصطفی گودرزی، رئیس اتحادیه کاشی‌ساز و کاشی‌فروش گفت‌وگو کرده‌ایم.

قیمت کاشی و سرامیک چگونه تعیین می‌شود؟
کاشی و سرامیک از جمله کالاهایی است که مشمول قیمت‌گذاری و نرخ‌ مصوب نیست. در واقع کارخانه‌های تولید‌کننده نرخ محصولات خود را بر اساس قیمت تمام شده، کشش بازار و سایر فاکتورهای مدنظر خود تعیین و قیمت مصرف‌کننده این محصولات را به عاملین فروش اعلام می‌کنند. با این روند اتحادیه نقشی در تعیین قیمت کاشی و سرامیک توسط کارخانه‌های تولیدکننده نداشته و تلاش‌های صورت‌گرفته برای نظارت بر قیمت عرضه این محصولات از 20تا 40سال پیش تا‌کنون نتیجه‌ای در بر نداشته است. به همین دلیل است که گستره قیمتی کاشی و سرامیک بسیار وسیع بوده و از حدود هر مترمربع 14هزارتومان تا 150و 160هزارتومان برای برخی کاشی‌های سایز بزرگ مخصوص در نوسان است.

این شیوه موجب عرضه چند نرخی نمی‌شود؟ 
اینکه قیمت تعیین شده توسط کارخانه‌های تولید‌کننده درست یا نادرست است در حیطه اختیارات این اتحادیه نیست و کارخانه‌ها نیز قیمت مصرف‌کننده را روی بسته‌بندی محصولات خود درج نکرده و تنها فهرست قیمت‌ها را به عاملین فروش ابلاغ می‌کنند، عاملین فروش و خرده‌فروشان نیز ملزم به عرضه این محصولات با نرخ سود مصوب خرده‌فروشی حداکثر 10تا 12 درصدی به مشتریان هستند اما تخلفاتی در تعیین نرخ فروش صورت می‌گیرد و برخی انواع کاشی و سرامیک عرضه شده در بازار که از کیفیت چندان مناسبی نیز برخوردار نیستند با قیمت‌های غیرواقعی به مشتریان عرضه می‌شوند. با وجود این سهم محصولات متوسط از بازار بیش از اقلام بی‌کیفیت یا لوکس است.

وظیفه اتحادیه برای برخورد با این تخلفات چیست؟
در صورتی که مشتریان شکایتی در مورد کیفیت کاشی داشته باشند می‌توانند شکایت خود را به اتحادیه منعکس کنند و سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی نیز اتحادیه را مرجع بررسی کیفیت کاشی و سرامیک می‌دانند اما در مورد نظارت بر قیمت، اتحادیه تنها زمانی می‌تواند ورود کند که با شکایت مشتری مشخص شود که واحد صنفی یا عامل فروش با گرانفروشی از قیمت‌های تعیین شده کارخانه و سود مصوب خرده‌فروشی 10تا 12درصدی عدول کرده است.

سهم واردات از بازار کاشی چقدر است؟
واردات کاشی و سرامیک در حجم خیلی محدود با تعرفه صددرصدی و توسط برخی افراد متقاضی اینگونه اقلام صورت می‌گیرد که سهم چندانی از بازار ندارد. این در حالی است که متقاضیان خرید کاشی و سرامیک به‌خصوص طرفداران اقلام خارجی توجه داشته باشند که چند کارخانه‌داخلی که ممکن است تعداد آنها به انگشتان دست برسد، محصولاتی را تولید و به بازار عرضه می‌کنند که از نظر کیفیت، مواداولیه، طرح و زیبایی نه‌تنها با انواع مشابه خارجی رقابت می‌کند بلکه از کالاهای وارداتی برتر است و حتی برخی انواع کاشی خاص در سایزهای بزرگ در کشور تولید می‌شود که گرچه از قیمت بالاتری برخوردار است اما مشتریان خاص خود را دارد.  از نظر قیمت نیز نرخ هر مترمربع برخی انواع کاشی و سرامیک وارداتی ایتالیایی بیش از یک‌میلیون‌تومان و ترکیه‌ای 700تا 800هزار تومان است اما حداکثر قیمت بهترین نوع کاشی و سرامیک خاص، سایز بزرگ و با کیفیت ایرانی 160هزار تومان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید