• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 12 بهمن 1398
کد مطلب : 94055
+
-

احتمال التهاب در بازار شب عید خودرو

احتمال التهاب در بازار شب عید خودرو


نوسان عرضه خودرو در حالی زمینه تشدید فاصله قیمت کارخانه و بازار و رشد حواله‌فروشی در بازار را فراهم کرده که خودروسازان بر آزادسازی قیمت‌ها تأکید می‌کنند. با احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان گفت‌وگو کرده‌ایم.

 علت رونق حواله‌فروشی خودرو چیست؟
متأسفانه رونق دلالی در بازار خودرو موجب شده است تا با وجود ممنوعیت انتقال وکالتی خودروهای ثبت‌نامی، بازار خرید و فروش قولنامه‌ای و محضری حتی برای خودروهای در رهن داغ باشد و خریدار و فروشنده توافق می‌کنند که بخشی از وجه خرید خودرو پس از فک رهن و انتقال سند، پرداخت شود. اما حواله خودروهایی که توسط خودروسازان منتقل می‌شود مربوط به سال‌های قبل و زمان رکود بازار خودرو است که ممنوعیت یا محدودیتی برای انتقال وکالتی خودروهای ثبت نامی توسط خودروسازان وجود نداشته است. در طرح‌های پیش‌فروش و به‌خصوص فروش فوری یک‌ماهه خودروسازان متقاضیان به سایت‌های ثبت‌نام هجوم می‌آورند؛ چرا که با خرید این خودروها ظرف مدت یک‌ماه حدود 13تا 50میلیون تومان سود می‌کنند.

با این روند چشم‌انداز بازار شب عید خودرو چگونه خواهد بود؟
گرچه تولید خودرو افزایش یافته اما سرمایه‌های سرگردان مشکلی است که دامنگیر بازارهای مختلف ازجمله خودرو شده است. اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو به رشد تقاضای کاذب دامن زده و با این روند وضعیت بازار شب عید خودرو بدتر نیزخواهد شد. تنها راه مقابله با نوسان قیمت و دلال بازی خودرو آزادسازی قیمت و اجازه عرضه آن به قیمت حاشیه بازار است. بررسی‌های شرکت بازرسی برای اطلاع از میزان رضایت خریداران خودروهای صفر کیلومتر از کیفیت خدمات پس از فروش دوره گارانتی نیز بیانگر این مدعاست چرا که در تماس تلفنی با این مشتریان برای سنجش میزان رضایت‌مندی آنها از خدمات گارانتی اولیه، بیش از 70درصد کسانی که خودروی صفر کیلومتر به نام آنها ثبت شده اعلام می‌کنند که این خودروها را فروخته‌اند.

یعنی تنظیم بازار خودرو کارآمد نیست؟
در شرایطی که دلال‌ها با ثبت‌نام برخی خودروها 40تا 50میلیون تومان سود برده و هیچ مالیاتی نمی‌دهند، شرکت‌های خودروسازی برای تولید و فروش خودرو به نرخ مصوب متضرر می‌شوند. براساس آمارهای رسمی نیز طی شش‌ماهه نخست امسال ایران خودرو و سایپا هر کدام 5هزار و 200میلیارد تومان زیان کرده‌اند، سهم ایران خودرو و سایپا از این زیان در سال گذشته نیز حدود 7تا 8هزار میلیارد تومان بوده است. اگر محصولات ایران خودروو سایپا در حاشیه بازار فروخته شود، این شرکت‌ها از زیان خارج شده، قادر به پرداخت بدهی بیش از 25هزار میلیارد تومانی خود به قطعه‌سازان خواهند بود، در زمینه کیفیت و توسعه محصول کارکرده و اگر سودی به‌دست آوردند نیز مالیات آن را پرداخت می‌کنند.

امکان رشد عرضه در بازار شب عید وجود دارد؟
اگر نقدینگی مورد نیاز خودروسازان برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان تامین شود، احتمال تداوم رشد تولید خودرو و ساماندهی بازار شب عید وجود دارد و گرنه با کاهش تولید، التهاب بازار شب عید خودرو بیشتر خواهد شد. مقرر شده تا شورای پول و اعتبار با پرداخت تسهیلات، بخشی از این نقدینگی را تامین کند که این شورا نیز تسهیلات مذکور را منوط به خروج خودروسازان از شمول ماده141 قانون تجارت (ورشکستگی) کرده و خودروسازان نیز برای رفع این مشکل در حال تجدید ارزیابی دارایی‌های خود هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید