• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
سه شنبه 8 بهمن 1398
کد مطلب : 94037
+
-

دنیا در سوگ کوبی

دنیا در سوگ کوبی

مرگ دردناک کوبی برایانت، دنیای ورزش و فراتر از آن را ماتم‌زده کرده و در شوک فروبرده است. اسطوره 41ساله بسکتبال 2 شب پیش در سقوط هلی‌کوپتر به همراه دختر 13ساله‌اش درگذشت. از همان لحظه انتشار خبر مرگ او، موجی از واکنش‌ها و ابراز تأسف شروع شد و اسطوره‌های بسکتبال مانند شکیل اونیل، همبازی سابق برایانت، مجیک جانسون دیگر اسطوره لس‌آنجلس لیکرز و مایکل جردن اسطوره تاریخ بسکتبال با خانواده او همدردی ‌و ابراز تأسف کردند. ستاره‌های کنونی بسکتبال هم شوک‌زده از این خبر، بهت‌زدگی‌شان را در شبکه‌های مجازی منعکس کردند. NBA  هم به احترام برایانت که شماره‌24 لیکرز را می‌پوشید، در باز‌ی‌هایی که این شب برگزار می‌شد، 24ثانیه ابتدایی بازی را متوقف کرد. مالک تیم دالاس موریکز هم اعلام کرد که شماره‌24 را بایگانی می‌کند. برایانت، در دنیای ورزش اسطوره‌ای مثال‌زدنی بود و بسیاری از چهره‌های سرشناس دیگر ورزش‌ها هم به او ادای احترام کردند. نیمار، مهاجم برزیلی پاری‌سن‌ژرمن بعد از گلزنی در بازی تیمش در شب حادثه مرگبار برایانت، گلش را به او تقدیم کرد. باشگاه‌های بارسلونا، رم و رئال مادرید هم در بیانیه‌هایی به درگذشت او واکنش نشان دادند و به او ادای احترام کردند. در دنیای فوتبال، از رونالدو و مسی و کاکا و سوارس گرفته تا مارکوس رشفورد و گرت بیل و تیبو کورتوا، موجی از همدردی ایجاد شد. تنیسورهای مشهور دنیا ازجمله رافائل نادال و نواک جوکوویچ هم به برایانت ادای دین کردند و نیک کریوس تنیسور استرالیایی، در بازی خود با نادال در اوپن استرالیا که دیروز برگزار شد، با لباس معروف کوبی برایانت وارد زمین شد.مرگ برایانت، در دنیای سیاست آمریکا هم با واکنش همراه بود و بسیاری از چهره‌های سیاسی این کشور ازجمله نامزدهای ریاست‌جمهوری به او ادای احترام کردند.

  کوبی همانطور که پیش‌بینی می‌شد مُرد
کوبی برایانت در 41سالگی و درحالی‌که با یکی از 4دخترش - جیانا ماریای 13ساله - سوار هلی‌کوپتر شخصی‌اش بود، با وسیله نقلیه مورد علاقه‌اش به کوه می‌خورد و همراه با 7سرنشین دیگر می‌میرد. اسطوره شماره24 بسکتبال حرفه‌ای آمریکا که دو طلای المپیک هم داشت و در طول دوران بازی‌اش 16777 امتیاز با پیراهن شماره8 و 16866 امتیاز با پیراهن شماره24 و 5 قهرمانی با لیکرز به‌دست آورده بود، پیراهن‌های شماره24 و 8 او در باشگاه لس‌آنجلس لیکرز برای همیشه بایگانی شد. یک نفر 8سال قبل توییت کرده بود که «کوبی برایانت بر اثر سانحه هلی‌کوپتر کشته شده» و بلافاصله بعد از این سانحه توییت او وایرال شد. انیمیشنی هم از دیروز دست‌به‌دست می‌شود که در آن کوبی با هلی‌کوپتر سقوط می‌کند. ویدئویی هم از او پخش شده که در آن می‌گوید زندگی کوتاه‌تر از آن است که شکست بخوریم یا دلسرد شویم. اینها پیشگویی نبود و طبیعی بود به‌خاطر علاقه زیاد این اسطوره بسکتبال به هلی‌کوپتر شخصی‌اش چنین شوخی‌هایی با او صورت بگیرد. هلی‌کوپتر او از نوع سیکورسکای اس-76 بود که هرجا می‌خواست برود با آن می‌رفت، حتی تا سر کوچه! قیمت صفر این هلی‌کوپتر 13میلیون دلار است و 12مسافر ظرفیت دارد و اگر کسی بخواهد یک ساعت سوار آن شود باید 4650دلار کرایه بدهد.
او در بازی خداحافظی‌اش در 13آوریل2016 به‌تنهایی 60امتیاز کسب کرد.تا همین سه روز پیش برایانت بعد از کریم عبدالجبار با ۳۸۳۸۷ و کارل مالون با ۳۶۹۲۸ امتیاز، با ۳۳۶۴۳ امتیاز سومین بازیکن امتیازآور تاریخ NBA بود که لبران جیمز با 33655 امتیاز از او پیش افتاد.کوبی در سال2013 پس از تایگر وودز و راجر فدرر سومین ورزشکار پردرآمد سال بود. در کارهای خیریه فعالیت زیادی داشت اما در سال2003 به‌اتهام آزار جنسی بازداشت شد و بخشی از محبوبیت، ثروت، قراردادهای تبلیغاتی با مک‌دونالدز و نوتلا و فروش بالای پیراهنش را از دست داد. 4 سال پیش شورای شهر لس‌آنجلس به پاس خدمات او روز 24 آگوست را به نام روز کوبی نامگذاری کرد و دلیل آن شماره‌های پیراهنش یعنی 24 (روز) و 8 (هشتمین‌ماه سال) بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید