• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 8 بهمن 1398
کد مطلب : 94022
+
-

آیا شنیده‌ها در مورد تصمیم فدراسیون به ایرانی کردن فضای فوتبال صحت دارد؟

الزامی برای استخدام مربی داخلی نگذاشته‌ایم

گفت‌وگو با عبدالحمید احمدی، معاون وزیر ورزش

الزامی برای استخدام مربی داخلی نگذاشته‌ایم

خدیجه نوروزی_روزنامه نگار

تیم‌های بزرگ پایتخت که زیرنظر وزارت ورزش فعالیت می‌کنند، با مربیان خارجی خود خداحافظی کردند و هر دو به مربیان ایرانی روی آوردند. فدراسیون فوتبال هم برای انتخاب سرمربی تیم ملی با مربیان داخلی مذاکراتی انجام داده تا این گمانه پررنگ شود که تصمیمی برای ایرانی شدن فضای فوتبال گرفته شده تا در این شرایط که تحریم‌های اقتصادی فشار زیادی را ایجاد کرده است، استخدام مربیان خارجی منتفی شود. اینطور به‌نظر می‌رسد که وزارت ورزش باشگاه‌های تحت نظارت خود را به این سو سوق داده و توصیه‌هایی را نیز به فدراسیون فوتبال داشته است. در ادامه گفت‌وگوی همشهری را با عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان در این مورد می‌خوانید:

از گوشه و کنار شنیده می‌شود که فدراسیون به‌دنبال بستن قرارداد با سرمربیان داخلی است. این گفته‌ها با توجه به اینکه 2 تیم پرسپولیس و استقلال اقدام به گرفتن سرمربی داخلی کرده‌اند بیشتر این قطعیت را در جامعه ورزشی ایجاد کرده که تیم ملی به‌دنبال سرمربی داخلی است. آیا این موضوع صحت دارد؟ موضع وزارتخانه در این مورد چیست؟
خیر. کسی الزاما تعیین تکلیف نکرده که سرمربی تیم ملی حتما باید داخلی باشد. تصمیم به گرفتن سرمربی  تیم ملی از صفر تا صد با فدراسیون فوتبال است و باید با بررسی کارشناسی و مدیریتی خود به یک جمع‌بندی نهایی برسد که برای تیم ملی سرمربی خارجی می‌تواند استخدام کند یا داخلی. چرا که باید پاسخگوی این تصمیم باشد.

با وجود این اگر تصمیم فدراسیون در نهایت منجر به گرفتن مربی خارجی باشد با توجه به تحریم‌ها و ترانسفر پول چه تضمینی وجود دارد دوباره مشکلاتی که با مارک ویلموتس اتفاق افتاد،پیش نیاید؟
وقتی که قرار بر انتخاب مربی خارجی است باید با رعایت تمام پیش‌بینی‌ها باشد؛ از حضور تمام وقت آن مربی در داخل گرفته تا توان پرداخت دستمزدها و انجام تعهدات دو طرف. بنابراین باید تمام جزئیات برای طرفین با توجه به شرایط کشور و وجود تحریم‌ها مشخص و روشن باشد تا شاهد مشکلاتی که در عقد قرارداد با ویلموتس به‌وجود آمد، نباشیم. اگر مجبور به انتخاب مربی خارجی باشیم باید مربی درجه یک و سطح بالایی باشد، کسی که اسم و رسم و توانایی زیادی داشته باشد.

شما از توجه به شرایط تحریم در بستن قرارداد با سرمربی‌های خارجی می‌گویید. با وجود چنین مشکلاتی چرا برخی از تیم‌های داخلی مانند پرسپولیس همچنان گرایش به جذب بازیکن خارجی دارند؟
دقیقا بحث در نوع پیش‌بینی‌ها و توافقی است که باشگاه‌ها با بازیکن انجام می‌دهند. ممکن است باشگاه مورد نظر با بازیکن خارجی در نوع پرداخت‌ها به‌گونه‌ای به توافق رسیده باشد که هم بازیکن خارجی راضی باشد و هم باشگاه از عهده قرارداد فی‌مابین بربیاید. در رابطه با سرمربی هم همین مسئله صدق می‌کند. هم‌اکنون سرمربیان خارجی زیادی در تیم‌های باشگاهی ما در حال کار هستند که خود را با شرایط ایران تطبیق داده‌اند و در ازای کارشان هم حقوق دریافت می‌کنند.

آیا درصورت انتخاب مربی ایرانی ما شانسی برای حضور در جام‌جهانی خواهیم داشت؟
این موضوع بستگی به شرایط تیم ملی دارد و آمادگی این تیم برای حضور در مقدماتی جام‌جهانی. با توجه به نتایجی که تیم ملی تاکنون کسب کرده شرایط کمی دشوار شده است. بنابراین باید تصمیمی اتخاذ شود که تضمین‌کننده موفقیت تیم ملی و حضورش در جام‌جهانی باشد.

به‌نظر شما انتخاب کدام مربی (داخلی یا خارجی) تضمین‌کننده موفقیت تیم ملی خواهد بود؟ 
انتخاب هر کدام می‌تواند مزیت‌هایی داشته باشد اما باید به لحاظ فنی بررسی کرد. مربی خارجی که از نظر فنی و کارنامه کاری مقبولیت داشته باشد و بتواند در کوتاه‌مدت با تیم ارتباط برقرار و جایگاه خودش را سریع پیدا کند و به کمک تیم ملی بیاید و در مسابقات پیش‌رو کار را مطابق انتظار پیش ببرد قطعا یک مزیت می‌تواند باشد. مربی داخلی هم از این جهت که با فضای داخلی آشناتر است و با سرعت بیشتری می‌تواند خودش را با شرایطی داخلی ما تطبیق دهد، می‌تواند یک مزیت باشد. چون ما با شرایط خاص هر مربی که گزینش می‌شود اعلام نظر می‌کنیم و در دید کلی نمی‌توان گفت مربی ایرانی بهتر است یا خارجی. وقتی اسم افراد مشخص باشد می‌توان راحت‌تر در موردشان اظهار نظر کرد که نسبت به فلان مربی خارجی یا فلان مربی ایرانی در چه جایگاهی قرار دارد. در واقع با توجه به ظرفیت و کارنامه مربی می‌توان اظهارنظر کرد اما به‌صورت کلی نمی‌توان اظهارنظر دقیقی ارائه داد. آنچه روشن است با توجه به تحریم‌هایی که وجود دارد، انتقال پول برای ما خیلی سخت است و همواره با چالش و مشکل مواجهیم. این قضیه فقط هم در فوتبال نیست. تمام فکر و ذکر فدراسیون این است که مربی خوبی برای تیم ملی‌مان انتخاب کند، چون ما 4بازی مهم در فروردین و خرداد داریم و حضور یک سرمربی خوب می‌تواند شرایط را برای ما عوض کند.

قرار بود تا پایان دی‌ماه انتخاب سرمربی تعیین تکلیف نهایی شود اما هنوز این موضوع عملی نشده؟
زمانی که قرار شد سرمربی قبلی به همکاری‌اش با ما ادامه ندهد و قرارداد فسخ شد، فدراسیون اقداماتش برای جذب مربی را شروع کرد اما اینکه کی به سرانجام برسد و روی چه‌کسی توافق کنند، مشخص نیست.

رعایت تمام پیش‌بینی‌ها
وقتی که قرار بر انتخاب مربی خارجی است باید با رعایت تمام پیش‌بینی‌ها باشد؛ از حضور تمام وقت آن مربی در داخل گرفته تا توان پرداخت دستمزدها و انجام تعهدات دو طرف. بنابراین باید تمام جزئیات برای طرفین با توجه به شرایط کشور و وجود تحریم‌ها مشخص و روشن باشد تا شاهد مشکلاتی که در عقد قرارداد با ویلموتس به‌وجود آمد، نباشیم

این خبر را به اشتراک بگذارید