• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
سه شنبه 8 بهمن 1398
کد مطلب : 94006
+
-

لیست‌ها و سرلیست‌ها ؛ تنها دغدغه اصولگرایان

کثرت نامزدهای تایید صلاحیت شده اصولگرا به یک چالش برای ارائه لیست واحد تبدیل شده است

انتخابات
لیست‌ها و سرلیست‌ها ؛ تنها دغدغه اصولگرایان

 هرچند روند انتخابات مجلس یازدهم به کام اصولگرایان است و آنقدر در انتخاب گزینه‌ها و فهرست‌بندی‌ها دست‌شان باز است که هر روز براساس یک استرات‍ژی و تاکتیک فهرست انتخاباتی از جلسات و نشست‌های درون‌گروهی‌شان راهی محافل خبر می‌شود، اما وفور و کثرت کاندیداها به معضلی برای بروز اختلاف در این جریان بدل شده است؛ معضلی که بازهم آرزوی دیرین این جریان برای حصول وحدت حداکثری را به محاق برده است.
به‌رغم اصلاح‌طلبان که تنها در 133حوزه انتخاباتی توان معرفی کاندیدا دارند و تیغ ردصلاحیت‌های شورای نگهبان توان رقابت با اصولگرایان را از آنها سلب کرده است، اصولگرایان چنان در میان انبوه کاندیداهایشان سرگردانند که نمی‌دانند بر چه اساسی باید میان 3 طیف حاضر در این عرصه - نو اصولگرایان به پرچمداری محمدباقر قالیباف، پایداری‌ها با سر‌لیستی مرتضی آقاتهرانی و طیف اصولگرایان سنتی ذیل حضور مصطفی میر‌سلیم - همگرایی ایجاد کنند که حداقل تا پشت در‌های بهارستان با هم متحد باقی بمانند.
در همین راستا هم هست که روزانه از سوی این اردوگاه تکذیبیه‌هایی ضمیمه لیست‌های انتخاباتی لو‌رفته آنها می‌شود؛ چنان‌که فهرست 159نفره‌شان برای تهران، فهرست‌شان با 3سر‌لیست مشترک با عنوان جبهه ائتلاف اصولگرایان و فهرست‌های استانی‌شان یکی بعد از دیگری تکذیب می‌شوند.
گره ماجرا در تعدد سر‌لیست‌ها و داعیه‌داری جریان‌ها بر سر تصاحب رأی مردم است؛ بحثی که محمدرضا باهنر، از استراتژیست‌های جریان اصولگرا آن را نقطه ضعف جریان متبوعش می‌داند و درباره آن می‌گوید: ما یک وقتی با برخی از اعضای شورای نگهبان که صحبت می‌کردیم، به آنان می‌گفتیم شما گاهی کاری می‌کنید که انتخابات به نفع اصلاح‌طلبان مهندسی می‌شود. مثلا ما در کرمان ۲ نفر نماینده می‌خواهیم و ۲۰ نفر ثبت‌نام می‌کنند که ۱۰ نفر اصولگرا و ۱۰ نفر اصلاح‌طلبند. اگر ۸اصلاح‌طلب را رد ‌کنند ولی ۱۰اصولگرا همگی تأیید ‌شوند، معلوم است که در انتخابات ۲ در برابر ۱۰ پیروز است.
او در گفت‌وگو با ایسنا تأکید می‌کند که اگر تصور کنیم که در جریان اصولگرایی 2 یا 3 لیست هم باشد اشکالی ندارد، چون رأی‌دهنده به ما در انتخابات آینده بیشتر است، اصلا معنا ندارد و آرا پخش می‌شود. اصلا اگر ۲ لیست جدی اصولگرا در تهران بیاید که حتما انتخابات را می‌بازیم. تازه اگر با یک لیست هم به انتخابات وارد شویم، باید بسیار تمهیدات بچینیم و برنامه‌ریزی کنیم تا موفق شویم.
 باهنر می‌افزاید: این هم که من همیشه به دوستان می‌گویم مراقب باشیم به‌خودمان نبازیم، برای این است ما باید نگران برنده‌شدن خودمان هم باشیم. یعنی تحت هیچ شرایطی نباید از پیروزی خودمان مطمئن شویم. اگر چنین شود، این اول شکست است. اینکه ما تصور کنیم این بار نوبت اصولگرایان است و حتما برنده می‌شوند، این آغاز شکست است. البته الان وضعیت اصولگرایان خوب است اما باید با تدبیر و برنامه‌ جلو برویم و رقبا را ناچیز نشمریم.
 سخنان باهنر در مورد لزوم وحدت بر سر یک لیست در اردوگاه اصولگرایی در حالی است که همان دیروز خبر آمد در 150حوزه انتخابیه تکلیف 165کاندیدای نهایی مشخص شده است.
 نورالدین قدیمی، معاون استان‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با اعلام این خبر و با بیان اینکه کاندیداها در روند اعلام نتایج باید متعهد به دستورالعمل شورای ائتلاف باشند، تأکید می‌کند: اگر کاندیداهایی در نظرسنجی‌ها از اقبال کمتری برخوردار باشند، انتظار می‌رود طبق تعهد داده شده، از ادامه حضور در انتخابات انصراف دهند و برای رأی‌آوری کاندیداهای نهایی ائتلاف تلاش کند.

تعویق برنامه‌های انتخاباتی اصولگرایان
ورای تعدد و تکثر کاندیداها در اردوگاه راست، عامل دیگری که سبب ایجاد اختلاف میان 3 طیف اصلی این جریان شده است، بحث تعهد کتبی است که محل نقد پایداری‌ها قرار گرفته ‌و سبب شده‌ در کنار موضوع سر‌لیستی و سهم این جریان در لیست تهران که مشخص کننده مشی سیاسی آنها در مجلس یازدهم است، از امضای میثاق‌نامه کتبی سر باز زنند. 3عامل مذکور یعنی بحث سرلیستی، سهم طیف‌های حاضر و امضای تعهد‌نامه عواملی هستند که سایه‌شان بر بحث حضور وحدت و حتی ائتلاف انتخاباتی بین اردوگاه اصولگرایان چنان پررنگ است که باز هم تصاحب اکثریت مجلس از سوی آنها را به آرزوی دست‌نیافتنی بدل کرده است؛ آرزویی که ممکن است در قبال کاندیداهای پراکنده و حداقلی جریان رقیب یعنی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان در رسیدن به آن ناکام بمانند. تشتت آرا و بروز اختلاف‌نظرات در جریان اصولگرایی چنان است که تاکنون سبب تعویق یک‌هفته‌ای در پیشبرد زمان‌بندی انتخاباتی آنها شده است، براساس پیش‌بینی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب قرار بود در هفته اول بهمن، نتیجه نهایی نظرسنجی‌ها مشخص و کاندیدا‌های نهایی در حوزه‌های انتخابیه به مردم معرفی شوند اما با گذشت 8روز از بهمن‌ماه عملا این امر میسر نشده ‌و رایزن‌های انتخاباتی به جد مشغول سهم‌خواهی به نفع طیف‌هایشان در لیست نهایی اصولگرایان هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید