• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
سه شنبه 8 بهمن 1398
کد مطلب : 93961
+
-

حمله گازانبری به وزارت خارجه

در روزی که عده‌ای در مقابل وزارت خارجه علیه ظریف شعار می‌دادند، وزیر خارجه ایران در یک نشست در حال سخنرانی علیه رئیس‌جمهور آمریکا و سیاست‌هایش بود

سیاست خارجی
حمله گازانبری به وزارت خارجه


وزیر خارجه دیروز سخنران مراسم هم‌اندیشی حفاظت از اموال فرهنگی ملت‌ها بود، شاید بهانه برگزاری این نشست تهدید چندی قبل رئیس‌جمهور آمریکا درباره حمله به 52نقطه در ایران شامل برخی اماکن فرهنگی مهم باشد چون ظریف محور اصلی سخنان خود را در این نشست اظهارات ترامپ قرار داد. محمدجواد ظریف با بیان اینکه دونالد ترامپ، نه‌تنها با نقض فاحش منشور ملل متحد، ایران را به حمله مسلحانه تهدید می‌کند، بلکه به‌طور علنی از حمله به اماکن تاریخی و فرهنگی ایران سخن به میان می‌آورد گفت: تهدیدات ترامپ تبلور تنفر ناشی از حقارت است. نه فقط تنفر از ایران و فرهنگ غنی ایرانی، بلکه تنفر از فرهنگ، تمدن و هر چیزی که بیانگر صلح و ثبات است.
ظریف در بخشی از سخنانش اروپایی‌ها را مورد کنایه قرار داد و بیان کرد: تحریم پروژه نورث استریم، تهدید به افزایش تعرفه خودروهای اروپایی و تهدید اخیر به افزایش سایر تعرفه‌ها علیه اروپا نتیجه طبیعی برخورد منفعلانه اروپا در برابر خروج آمریکا از برجام و خوش‌خدمتی آنان در استفاده نژادپرستانه و غیرمجاز از ماده 36برجام است چرا که بر این توهم استوار است که فقط چشم آبی‌ها می‌توانند از مقررات حقوق بین‌الملل استفاده کنند و ایران در برابر نقض‌های مکرر آمریکا و اروپا حق استفاده از ماده 36را که بارها به استحضار مقامات اروپایی رسیده، ندارد.
سید‌عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه هم در این نشست به سیاست‌های ترامپ تاخت و گفت: فردی که رئیس‌جمهور است و جز کاباره و پول، چیزی ندیده و به جز پول و برخی تجارت‌‌های نامشروع، با دنیا تعامل نداشته را چه به مراکز فرهنگی و هویت تاریخی؟ او چه چیزی از اینها می‌فهمد؟
وزیر خارجه بامداد دیروز در توییتر پیامی برای رئیس‌جمهور آمریکا منتشر کرد و نوشت: «دونالد ترامپ همچنان آرزوی یک دیدار دوجانبه را در سر دارد تا هوسش برای یک «توافق ترامپ» ارضا شود. این خیالی باطل است. تنها چارچوب ممکن برای گفت‌وگو، میز مذاکره 1+5 که خودش آن را ترک کرده، بازگشت به دوره قبل از سال ۲۰۱۷ و جبران خسارت ایران است.» این دومین توییت ظریف درباره ترامپ در 48ساعت گذشته است. ظریف پیش از این خطاب به ترامپ نوشته بود: اظهارات و تصمیمات خود در سیاست خارجی را براساس واقعیات بنا کن نه اخبار فاکس نیوز و مترجمین فارسی‌ات!
پاسخ ظریف عطف به یک توییت ترامپ به زبان فارسی است که نوشته بود: وزیر خارجه ایران گفته است که ایران خواهان مذاکره با آمریکاست اما می‌خواهد که تحریم‌ها برداشته شود. نه مرسی! 
ادعای ترامپ در حالی است که ظریف در مصاحبه با اشپیگل در پاسخ به این سؤال که آیا شما بعد از قتل سردار سلیمانی توسط ایالات متحده، امکان مذاکره با ایالات متحده را منتفی می‌دانید؟ گفته بود: خیر. من هرگز این احتمال را منتفی نمی‌دانم که افراد، رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را بپذیرند. برای ما فرقی نمی‌کند که چه‌کسی در کاخ سفید حضور دارد. آنچه اهمیت دارد، چگونگی رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را بر دارد و به میز مذاکره برگردد.
با این حال در ایران اعتراضات زیادی نسبت به ظریف در گرفت و برخی او را به خیانت و معامله بر سر خون سردار سلیمانی متهم کردند و حتی برای تجمع مقابل وزارت خارجه فراخوان دادند. در تجمع دیروز شعارهای تندی علیه ظریف سر داده شد؛ ازجمله این شعارها: «مذاکره با دشمن، خنجر زدن به میهن» «نه سازش نه تسلیم، انتقام، انتقام» «دولت آمریکایی نمی‌خواهیم» «هسته‌ای را دادید رفت، غیرتمان را نمی‌دهیم»؛ سخنرانی این مراسم را هم که بنا بر اعلام وزارت کشور فاقد مجوز بوده یکی از روحانیون بر عهده داشت. این تجمع از طرف نهادهایی که برای تجمعات مجوز صادر می‌کنند غیر قانونی اعلام شده بود. د راین تجمع جمعیت اندکی شعارهایی علیه مذاکره ، صلح هرمز و دیپلماسی سر دادند.


منافع ملی قربانی نشود

واکنش‌ها به مصاحبه ظریف با اشپیگل باعث شد وزارت خارجه بیانیه‌ای مفصل صادر کند. در این بیانیه آمده است: تأکید بر اینکه ایالات متحده اگر مایل به مذاکره است باید به سر میز مذاکره کمیسیون مشترک برجام که خود آن را ترک کرده بازگردد و تمامی تحریم‌ها و اقدامات غیرقانونی انجام شده را لغو و جبران کند - درصورت انجام - شکست مطلق آمریکا در صحنه بین‌المللی و دال بر قدرت برتر ایران در صحنه دیپلماتیک خواهد بود. بنابراین چنین رویکردی باید با قدرت پیگیری شده و نباید اجازه دهیم آمریکا از وضعیت موجود که خواهان گریز از آن است خارج شود. برخلاف بعضی سوء‌برداشت‌ها، این موضع نماد قدرت ایران بوده و این ایالات متحده است که مایل است به لطایف‌الحیل میز برجام را که برای خود تله می‌داند برهم زند.
در بخشی از این بیانیه، وزارت خارجه ایجاد دو قطبی مذاکره، عدم‌مذاکره را برنامه‌ای انتخاباتی توصیف کرده و تأکید کرده مطامع انتخاباتی زودگذر اثرات مخرب بر منافع ملی خواهد داشت.
 دیروز همچنین سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه درخصوص این هجمه‌ها گفت: صحبت‌های آقای ظریف حرف تازه‌ای نبود چون سیاست اصولی جمهوری اسلامی را بیان کرد. این همان صحبتی است که مقام معظم رهبری، دولت و مقامات به‌عنوان یک حرف اصولی و اساسی همواره بیان کرده‌اند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: صحبت از مذاکره با آمریکا و گفت‌وگوی دوجانبه با این کشور نیست. همچنین صحبت از پذیرفتن به‌اصطلاح «توافق ترامپ» که به تازگی روی آن مانور می‌دهند نیست. این موضع اصولی ماست. موسوی همچنین اظهار داشت: ما با این حرف خود، ترامپ را به گوشه رینگ می‌بریم. اگر او شرط ما را بپذیرد که نشان‌دهنده شکست تمامی سیاست‌هایش است و اگر قبول نکند هم نشان می‌دهد که اهل تعامل و گفت‌وگو نیست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید