• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 7 بهمن 1398
کد مطلب : 93928
+
-

نقش زنبور در کاهش فشار خون انسان

در تحقیقات جدید دانشمندان مشخص شده، بره‌موم که خیلی‌ها آن را می‌شناسند می‌تواند در کاهش فشار خون تأثیر داشته باشد

نقش زنبور در کاهش فشار خون انسان


نوعی دهانشویه ساخته شده از موادی که زنبورها برای ضدآب کردن کندوهایشان استفاده می‌کنند می‌تواند با فشار خون بالا و مشکلات لثه مبارزه کند. به گزارش دیلی میل، عنصر کلیدی آن صمغی قهوه‌ای رنگ به نام علمی پروپلیس و نام عمومی بره‌موم است که زنبورها از آن برای محافظت کندوهایشان در برابر باران و حشرات متجاوز استفاده می‌کنند. تحقیقات از دانشگاه پلی‌موث حالا نشان می‌دهد که این صمغ می‌تواند فشار خون را کم کند.
بره‌موم با افزایش و فعال کردن باکتری‌هایی که معمولا به‌صورت طبیعی در دهان زندگی می‌کنند نیترات غذاها را به نیتریت تبدیل می‌کند و این ترکیب با گشاد کردن رگ‌های خونی منجر به کاهش فشار خون می‌شود. پروپلیس یا همان بره‌موم توسط زنبورها با مخلوطی از آب دهانشان، موم زنبورعسل و ماده برداشت شده از گیاهان ساخته می‌شود. این ماده برای ساخت محافظ کندو استفاده می‌شود؛ چرا که این ماده قهوه‌ای چسبناک حشرات را می‌کشد، شانه عسل را در برابر باران محافظت می‌کند و اجازه ورود هیچ متجاوزی را به کندو نمی‌دهد.
دکتر رائول بسکاس که در حال آزمایش این دهانشویه روی 50بیمار داوطلب در دانشگاه پلی‌موث است، می‌گوید: ما می‌دانیم که آرایش و فعالیت باکتری‌های دهانی بسیار در حفظ سطح نرمال فشار خون مهم است.
این تیم تحقیقاتی همزمان با بررسی چگونگی اثر بره‌موم در کاهش فشار خون، درباره نحوه تأثیر دهانشویه حاوی بره‌موم روی بیماری‌های لثه نیز در حال کار کردن هستند. پیش از این هم تحقیقی درباره تأثیر بره‌موم در کم کردن مشکلات لثه شده بود که منجر به این تحقیق تکمیلی شده است.
نزدیک به 16میلیون انگلیسی از فشار خون بالا رنج می‌برند که اگر درمان نشوند خطر به راه افتادن موج سکته‌های قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد. فشار خون همچنین می‌تواند به مغز آسیب بزند و ریسک ابتلا به آلزایمر را بالا ببرد.
شرکت‌کنندگان داوطلب در این تحقیق به‌مدت یک‌هفته 2بار در روز از دهانشویه پروپلیس و تعداد دیگری نیز از دهانشویه معمولی استفاده می‌کنند. محققان امیدوار هستند که بره‌موم تعداد و فعالیت باکتری‌های تولید‌کننده نیتریت در دهان را افزایش دهد و باعث پایین آمدن فشار خون شود. البته برای تحقیقات تکمیلی، باکتری دهان شرکت‌کنندگان در ابتدا و انتهای مطالعه بررسی خواهد شد.
دکتر پونیت رامراکا -متخصص قلب و عروق در بیمارستان همراسمیت لندن- می‌گوید: مطالعات متعدد نشان می‌دهد افرادی که از سلامت دهان و دندان برخوردار نیستند و بیماری‌های لثه‌ای و دندان‌های خراب دارند نسبت به افرادی که از سلامت دهان و دندان برخوردارند، بیشتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند. او ادامه می‌دهد: این تحقیق جدید که از سوی تیمی از دانشگاه پلی موث در حال انجام است به بررسی تعدیل باکتری فلورا در دهان و تأثیر مثبت آن روی فشار خون افراد می‌پردازد که استفاده از بره‌موم در این کار بی‌نظیر و الهام‌بخش به‌نظر می‌رسد. او می‌افزاید: ما مشتاقانه منتظریم نتیجه این تحقیق بالینی را ببینیم و اگر مثبت بود باز هم با نشانه دیگری از اهمیت وجود زنبورها در نجات زندگی بشر روبه‌رو خواهیم شد.

صمغ مشهور
 اگر شما هم جزو طرفداران عسل و استفاده‌های درمانی از آن باشید شاید در مورد پروپلیس یا بره‌موم هم چیزهایی شنید‌ه‌اید. پروپلیس نوعی صمغ زنبور است که از کندو حفاظت می‌کند و آن را محکم نگه می‌دارد اما این ماده چسبناک فواید بسیاری برای سلامتی دارد. این ماده در مبارزه با سرطان، تسکین اگزما و حتی درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا مفید است. نام آن از 2کلمه یونانی pro به‌معنای «در دفاع از» و polis به‌معنای «شهر» گرفته شده است که در مجموع به معنای در دفاع از شهر (یا کندو) است. بره‌موم به‌عنوان ماده ضدعفونی‌کننده و عاملی مؤثر در پیشگیری از ورود و شیوع بیماری‌ها در کندو به‌شمار می‌آید. بره‌موم در محل ورود زنبوران به داخل کندو قرار دارد و به‌دلیل اینکه زنبورها پیش از ورود به کندو از روی آن عبور خواهند کرد، احتمالا می‌تواند نقش ضدعفونی‌کننده دست و پای زنبوران را در بدو ورود به کندو داشته باشد. همچنین پر کردن شکاف‌ها، تنگ کردن سوراخ‌های تهویه، تنگ کردن دریچه پرواز در زمستان، ترمیم شکستگی‌ها، جلا دادن و ضدعفونی کردن جدار داخلی کندو و قاب‌ها، محکم کردن محل اتصال قاب‌های عسل به کندو و به یکدیگر از دیگر کاربردهای بره‌موم برای زنبورها به‌حساب می‌آید.

موج سکته‌های قلبی
نزدیک به 16میلیون انگلیسی از فشار خون بالا رنج می‌برند که اگر درمان نشوند خطر به راه افتادن موج سکته‌های قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد. فشار خون همچنین می‌تواند به مغز آسیب بزند و ریسک ابتلا به آلزایمر را بالا ببرد

این خبر را به اشتراک بگذارید