• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 7 بهمن 1398
کد مطلب : 93854
+
-

شهرهای هوشمند؛ از تئوری تا واقعیت جدید

چندی پیش شرکت ژاپنی تویوتا اعلام کرد به‌زودی شهری هوشمند در دامنه کوه فوجی در ژاپن خواهد ساخت. این ماجرا نشان می‌دهد که شهرهای تمام هوشمند چقدر از تخیل به واقعیت امروز تبدیل شده‌اند

شهرهای هوشمند؛ از تئوری تا واقعیت جدید

بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری که سالانه با نام CES در لاس‌وگاس برگزار می‌شود، همواره برای دنیای آینده انسان‌ها از برنامه‌های جذابی پرده‌برداری می‌کند. اخیرا نیز در این نمایشگاه، شرکت بزرگ ژاپنی تویوتا از ساخت مدل اولیه یک شهر هوشمند در دامنه کوه فوجی پرده‌برداری کرد. این شهر هوشمند با هیدروژن تغذیه می‌شود و به ‌عنوان آزمایشگاهی برای به کارگیری خودروهای خودران از آن استفاده خواهد شد.
در این شهر 175هکتاری علاوه بر خودروهای خودران، خانه‌های هوشمند و سایر فناوری‌های جدید نیز آزمایش خواهد شد.
آکیو تویودا، مدیرعامل شرکت تویوتا، روی صحنه نمایشگاه CES لاس وگاس در توصیف این شهر هوشمند گفت: این شهر در محل فعلی کارخانه که هم‌اکنون تعطیل است ساخته خواهد شد. نام این شهر«‌شهر بافته شده» یا «Woven City‌‌» است و به‌عنوان خانه‌ای برای ساکنان و محققان تمام وقت انتخاب خواهد شد.
مقام‌های تویوتا عقیده دارند در زمانی که تکنولوژی و فضای مجازی، زندگی ما را احاطه کرده و ارتباط انسان‌ها با یکدیگر در فضای واقعی مختل شده است، شهر بافته به عنوان شهری تمام هوشمند به گفته آنها تلاش می‌کند راهی را برای برقراری ارتباط انسان‌ها با یکدیگر در محیط شهری باز کند؛ ارتباط مستقیم انسان‌ها با یکدیگر، نوعی از ارتباط است که منجر به سلامت و شادابی می‌شود و تولید و نوآوری را به ارمغان می‌آورد.
به گزارش رویترز، شرکت تویوتا پیش‌بینی می‌کند در ابتدای امر، نزدیک به 2هزار نفر در این شهر ساکن شوند و برنامه‌ریزی ساخت آن نیز برای سال آینده تنظیم شده است. تویودا نام این پروژه را «زمینه شخصی رؤیاهایم» گذاشته است. او می‌گوید: می‌دانید این شهر وقتی ساخته شود مردم برای سکونت به آن خواهند آمد.
مدیران بسیاری از خودروسازان بزرگ در مورد چگونگی طراحی شهرهای آینده برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و تغییر آب‌وهوا با وسایل نقلیه و ساختمان‌های جدید، کاهش احتقان و به‌کارگیری فناوری اینترنت در زندگی روزمره صحبت کرده‌اند، اما برنامه تویوتا بزرگ‌تر از چیزی است که رقبا پیش از این ارائه داده‌اند.
سایه روشن‌های این پروژه نه‌تنها آرزوی مدیرعامل تویوتا را برجسته می‌کند، بلکه میزان منابع اقتصادی و سیاسی این شرکت بزرگ ژاپنی را، خصوصاً در کشور خود به رخ می‌کشد. او می‌گوید: ساختمان‌های این شهر بیشتر با چوب ساخته می‌شود تا ردپای کربن در این شهر به حداقل برسد. انگیزه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در به حداقل رساندن ردپای کربن در شهر کمک خواهد کرد. او ادامه می‌دهد: پشت‌بام‌ها با پنل‌های فوتوولتایک پوشانده می‌شود تا علاوه بر انرژی خورشیدی انرژی تولید‌شده از سوخت سلولی هیدروژنی نیز افزایش یابد.

معمار دانمارکی
به گفته شرکت تویوتا، یک شرکت معماری دانمارکی به نام «بارک اینگلز» طراحی این شهر را برعهده گرفته است. شرکت اینگلز سازنده ساختمان مرکز تجارت جهانی در نیویورک (دومین مرکز تجارت جهانی دنیاست) و ساختمان اداری گوگل در سیلیکون ولی لندن است. تویوتا همچنین اعلام کرده است که پذیرای مشارکت از سوی سایر شرکت‌هایی است که قصد استفاده از این شهر به ‌عنوان یک آزمایشگاه بزرگ را دارند.
بیارکه اینگلس، معمار دانمارکی که طراحی این شهر هوشمند را برعهده دارد، می‌گوید: راه‌حل‌های حمل‌ونقل متصل، خودران و بدون انتشار آلایندگی و مشترک، جمع شده‌اند تا دنیایی از فرصت‌ها را برای اشکال جدید زندگی شهری رونمایی کنند. با وسعت فناوری‌ها و صنایعی که توانسته‌ایم به آنها دسترسی داشته باشیم و همکاری با اکوسیستم شرکت‌های تویوتا، معتقدیم فرصتی بی‌نظیر برای کشف اشکال جدید شهری با Woven City داریم که می‌تواند مسیرهای جدیدی را برای سایر شهرها هموار کند.
تویوتا تنها شرکت ژاپنی نیست که به‌دنبال ساخت شهر هوشمند خودش رفته است. شرکت پاناسونیک هم اعلام کرده که تا پایان سال2022 شهر هوشمند دیگری در ژاپن خواهد ساخت. شهر سویتا که در حوزه پزشکی و سلامت فعالیت خواهد کرد، سومین پروژه از این دست در ژاپن خواهد بود. این شهر در فضایی به مساحت 3/2 هکتار در قسمت شمالی اوساکا ساخته می‌شود.
برخلاف 2شهر هوشمند دیگر پاناسونیک در ژاپن - فوجیزاوا (با تمرکز بر توسعه یکپارچه شهری و مستقل بودن شهر د رصورت بروز بلایای طبیعی) و سوناشیما(کلانشهر آینده با تکیه بر علم)- سویتا بر سلامتی و سبک زندگی سازگار با محیط‌زیست تمرکز دارد.

‌شهر بافته شده
 شهر در محل فعلی کارخانه که هم‌اکنون تعطیل است ساخته خواهد شد. نامش «‌شهر بافته شده» یا «Woven City‌‌» است و به‌عنوان خانه‌ای برای ساکنان و محققان تمام وقت انتخاب خواهد شد

این خبر را به اشتراک بگذارید