• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 7 بهمن 1398
کد مطلب : 93840
+
-

برخورد با فروشندگان قطعات یدکی تقلبی

برخورد با فروشندگان قطعات یدکی تقلبی


کمبود و گرانی در حالی موجب افزایش سهم محصولات تقلبی و بی‌کیفیت از بازار قطعات یدکی خودرو شده که حجم مطالبات معوق قطعه‌سازان از خودروسازان در حال افزایش است. با محمدرضا نجفی‌منش- رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی- گفت‌وگو کرده‌ایم.

قطعات تقلبی چگونه تولید و عرضه می‌شود؟
اطلاع دقیقی از اینکه قطعات تقلی مانند لنت ترمز کجا و چگونه تولید و عرضه می‌شوند در دست نیست اما تولیدات واحدهای مجوزدار تحت پوشش اتحادیه، همگی استاندارد است و اگر مردم لنت‌هایی را که در کارخانه‌های رسمی و دارای استاندارد تولید می‌شود از مراکز مشخص فروش خریداری کنند، می‌توانند مطمئن باشند کالای اصلی را خریداری کرده‌اند. البته اگر گزارشی درباره فروش جنس تقلبی به اتحادیه برسد، پیگیری قانونی انجام می‌شود.

چه میزان از لنت‌های بازار تقلبی‌ است؟
به دلیل نظارت‌های شدید و مستمری که بر واحدهای صنفی صورت می‌گیرد، اکنون بخش عمده‌ای از لنت‌های موجود در بازار را قطعات اصلی تشکیل می‌دهد. ناظران و کارشناسان به‌طور مستمر بازار این قطعه را رصد، قطعات تقلبی و غیراستاندارد را از سطح فروشگاه‌ها جمع‌آوری کرده و اجازه نمی‌دهند تا کالاهای تقلبی در دسترس مردم قرار گیرد. مشتریان توجه داشته باشند که تشخیص لنت یا سایر قطعات تقلبی از اصل مشکل است و برای رفع این نگرانی باید لنت‌ترمز و سایر قطعات مورد نیاز خودرو را از تولیدکننده‌ها و مراکز تهیه و توزیع مطمئن لوازم یدکی مانند ایساکو، سایپایدک و... خریداری کنند. تعمیرگاه‌ها نیز اینگونه قطعات را از مراکز مطمئن تهیه کنند.

سهم تولید از بازار قطعات یدکی چقدر است؟
اکنون  چه در زمینه قطعات یدکی و چه در حوزه مواداولیه بیش از 65درصد نیاز بازار در داخل کشور تامین می‌شود و خوشبختانه قطعه‌سازان داخلی نیز با آغاز نهضت داخلی‌سازی تلاش می‌کنند که این درصد را افزایش دهند. همچنین قطعاتی‌ وجود دارد که تا پیش از این تولیدکنندگان داخلی به حوزه طراحی قالب و ساخت آنها وارد نشده بودند، قطعاتی مانند انژکتور، پولوس، ‌ای بی‌اس، ایربگ و... که تا به حال عمدتا وارداتی بوده‌اند اما با دور جدید تحریم‌ها و آغاز نهضت داخلی‌سازی، قطعه‌سازان به سمت تولید همه قطعات مورد نیاز بازار رفته‌اند. همچنین اکنون فقط در زمینه بعضی مواداولیه ساخت قطعات که در در داخل کشور تولید نمی‌شود مانند کائوچوی طبیعی وابسته به واردات هستیم و اینگونه مواداولیه مورد نیاز ساخت قطعه باید از خارج تامین‌ شود.

  قطعه‌سازان  چقدر مطالبات معوق دارند؟ 
برآورد بدهی خودروسازان به شبکه تامین شامل قطعه‌سازان، تامین‌کنندگان مواداولیه و... حدود 23هزار میلیارد تومان است. این حجم از مطالبات، قطعه‌سازان را با مشکلات زیادی مواجه کرده و مقرر شده است تا با پرداخت تسهیلات دولتی، خودروسازان بتوانند بدهی خود به قطعه‌سازان را پرداخت کنند. گرچه میزان این وام کمتر از حجم مطالبات بوده و فقط حدود 30درصد آن را شامل می‌شود اما می‌تواند بخشی از مشکلات قطعه‌سازان را حل کند. تعداد زیادی خودروی ناقص در خطوط تولید دوخودروساز بزرگ کشور وجود داشت که با تامین قطعات مورد نیاز توسط قطعه‌سازان موفق به تکمیل و عرضه این خودروها به بازار و رشد تیراژ تولید شدند. واقعیت آن است که اگر مطالبات معوق قطعه‌سازان پرداخت و مواداولیه مورد نیاز آنها تامین شود، خودروسازان نیز مشکل تولید نخواهند داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید