• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 6 بهمن 1398
کد مطلب : 93782
+
-

3 پروژه کلیدی به دهه فجر نمی‌رسد

بهره‌برداری از آزادراه تبریز- سهند، ایستگاه خاوران و مسافر‌گیری خط یک متروی تبریز به دهه فجر نمی‌رسد

سید ‌مرتضی احمدپور-  تبریز – خبرنگار

هر سال بخش قابل توجهی از پروژه‌های عمرانی و خدماتی در شهرها و استان‌های مختلف به مناسبت دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد یا کلنگ‌زنی می‌شود؛ پروژه‌هایی که بی‌شک نقش حیاتی در حوزه‌های مختلف زندگی مردم آن منطقه دارد. در آذربایجان شرقی هم با توجه به این‌که 49 درصد جمعیت استان در تبریز ساکن هستند، معمولا نیمی از پروژه‌ها در این دهه در تبریز مورد بهره‌برداری قرار می‌‌گیرد. هرچند که در اجرای این طرح‌ها حوزه‌های مختلف عمرانی، خدماتی، صنعتی، کشاورزی از بخش دولتی و خصوصی مورد توجه قرار می‌گیرد، اما برخی پروژه‌ها از جمله مترو و راه، به گفته مردم، اهمیت و کاربری بیشتری در زندگی دارند و بهتر است تمرکز و تخصیص بودجه برای آنها با اولویت بیشتری انجام گیرد. البته به‌گفته مسئولان استانی، قرار نیست 3پروژه مهم عمرانی استان (آزادراه تبریز- سهند، ایستگاه راه‌آهن خاوران و مسافر‌گیری کامل خط یک متروی تبریز) که مردم از تکمیل نشدن آنها گلایه دارند، به ایستگاه فجر برسد و افتتاح شود.

دسترسی آسان و ایمن؛ مهم‌ترین خواسته
محمود صائبی، شهروند تبریزی، که از تاخیر چندساله متروی تبریز و همتراز نبودن خدمات متروی تبریز نسبت به شهرهای دیگر گله‌مند است، اظهار می‌کند: انتظار داریم متروی تبریز تا دهه فجر حداقل در یک خط به بهره‌برداری کامل برسد. چندی قبل خبری مبنی بر مسافرگیری تا ایستگاه لاله منتشر شد، اما در حال حاضر تنها تا میدان ساعت مسافر‌گیری می‌شود.
رضا آق‌کندی هم از شهروندان ساکن شهر جدید سهند فاز 3 است که از به بهره‌برداری نرسیدن آزادراه تبریز- سهند انتقاد می‌کند و می‌گوید: قرار بود این آزادراه تا سال 96 و دهه فجر آن سال به بهره‌برداری برسد، اما خبری از اتمام آن نیست. حتی پیش از این عنوان شد که برای بهره‌برداری از این جاده مشکل کمبود اعتبار وجود دارد که مقرر شد با اخذ عوارض از شهروندان پروژه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد و خبرخوش مسئولان به مردم در دهه فجر بهره‌برداری از این مسیر به نفع قشرهای آسیب‌پذیر و کارگری ساکن سهند است، اما به نظر نمی‌رسد که این وعده تا چند روز آینده محقق شود.
همچنین حمیده مظفرپور، شهروند تبریز و ساکن باغمیشه، از تکمیل نشدن راه‌آهن تبریز به میانه انتقاد و عنوان می‌کند: در سال‌های اخیر هر سال وعده پایان این خط به شهروندان تبریزی داده می‌شود؛ مسیری که می‌تواند 6 ساعت صرفه‌جویی در یک مسافرت ریلی 12 ساعته را به وجود آورد. چند هفته قبل این مسیر تا بستان‌آباد به بهره‌برداری رسیده، اما برای شهروندان قابل استفاده نیست و بیشتر شهروندان از همان مسیر قبلی و ایستگاه قدیمی تبریز استفاده می‌کنند.

تلاش برای تکمیل پروژه‌ها
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به افتتاح پروژه‌های کلیدی و راهبردی استان در سال جاری به دست رئیس جمهوری و مسئولان ارشد کشوری می‌گوید: بیشتر پروژه‌های مهم مانند خط‌آهن میانه به بستان‌آباد به بهره‌برداری رسیده است و در دهه فجر امسال نیز برنامه‌ریزی نهایی برای اعلام پروژه‌های خدماتی در شهرهای مختلف و اعلام به شهروندان و رسانه‌ها در حال انجام است. جواد رحمتی به همشهری می‌گوید: با توجه به اهمیت پروژه راه‌آهن تبریز- میانه و ایستگاه خاوران تبریز استاندار آذربایجان شرقی چند روز قبل دیداری از این پروژه داشتند و هماهنگی‌های لازم برای اتمام سریع‌تر انجام شده ولی تا دهه فجر این پروژه به بهره‌برداری نمی‌رسد. وی از اتمام خط یک متروی تبریز و امکان مسافرگیری تا ایستگاه لاله خبر می‌دهد و می‌افزاید: با توجه به ضرورت ارتقای ایمنی کامل مسافران تا تامین این امکانات این خط تا دهه فجر به بهره‌برداری کامل نمی‌رسد، اما در تلاشیم تا پایان سال این خط برای مسافرگیری کامل آماده شود.
وی به وضعیت پروژه آزاد‌راه تبریز- سهند اشاره هم اشاره می‌کند و می‌گوید: شخص استاندار پیگیر اتمام این پروژه است و ضرب‌الاجل 6ماهه برای اتمام آن تعیین کرده، هرچند این پروژه هم تا دهه فجر به بهره‌برداری نمی‌رسد، اما امیدواریم تا 3ماهه نخست سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید