• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 6 بهمن 1398
کد مطلب : 93778
+
-

پایان تشنگی اصفهان؛‌ شاید سال بعد

راه‌اندازی سامانه دوم آب‌رسانی شهر اصفهان با وجود کاهش شدید منابع آبی امسال هم به بهره‌برداری نمی‌رسد

اصفهان
پایان تشنگی اصفهان؛‌ شاید سال بعد

عاطفه علیان-  اصفهان – خبرنگار

  هر ساله در  ایام دهه فجر، مسئولان روبان قرمز طرح‌های ریز و درشت عمرانی و اقتصادی را قیچی می‌کنند؛ طرح‌هایی که نوید‌بخش گردش چرخ‌های سنگین اقتصاد و رفاه مردم است. با این حال یکی از طرح‌های مهمی که سال‌هاست اصفهانی‌ها چشم به راه بهره‌برداری آن هستند و همچنان بلاتکلیف مانده، طرح سامانه دوم آب‌رسانی است که باز هم در فهرست طرح‌های قابل بهره‌برداری در دهه فجر امسال قرار ندارد. به گزارش گروه ایرانشهر، کاهش شدید منابع آبی از یک‌سو و گره خوردن سرنوشت تامین آب آشامیدنی حدود 5 میلیون نفر مردم استان اصفهان به تنها یک سامانه آب‌رسانی (تصفیه خانه بابا شیخ‌علی) از سوی دیگر، تسریع در اجرا و تکمیل عملیات و راه‌اندازی سامانه دوم آب‌رسانی این خطه را بیش از گذشته حیاتی می‌کند.  طرح سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان که از سال 88 آغاز شده، شامل تونل انتقال آب و تصفیه خانه موسوم به «گلاب 2» است و قرار است به عنوان طرح توسعه آب‌رسانی به 14 شهرستان استان به طول 27 کیلومتر و با هدف تامین کمبود آب آشامیدنی مورد نیاز مناطق زیر پوشش طرح تامین آب اصفهان، آب دریاچه سد زاینده‌رود را به تصفیه‌خانه انتقال دهد که البته همچنان بلاتکلیف مانده است.

افت فشار و کیفیت پایین آب
علیرضا مرتضوی، یکی از ساکنان اصفهان، درباره کمبود آب آشامیدنی به‌ویژه در فصل تابستان می‌گوید: با توجه به خشکسالی، که چند سال است گریبانگیر این شهر شده انتظار می‌رفت که بعد از گذشت بیش از یک دهه سامانه دوم آب‌رسانی اجرا و تکمیل شود.  در سال‌های گذشته همواره با افت فشار و کیفیت نامطلوب آب شرب به‌ویژه در تابستان مواجه بودیم و ضرورت بهره‌برداری از این سامانه که در دست شرکت آب منطقه‌ای استان است بیش از پیش احساس می‌شود. احمد شریفی، دبیر بازنشسته آموزش و پرورش، ساکن خیابان میر اصفهان هم با بیان این‌که سامانه دوم آب‌رسانی با عنوان پدافند غیرعامل تعریف شده و همین موضوع باید این طرح را در فهرست طرح‌های مهم استان اصفهان قرار می‌داد و در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری می‌رسید، می‌گوید: این واقعیت که تصفیه‌خانه بابا شیخ‌علی پاسخگوی تامین آب آشامیدنی مردم اصفهان نیست و همواره اصفهانی‌ها نگران از وضعیت کمی و کیفی آب آشامیدنی خود هستند باید زنگ خطر را برای مسئولان به صدا در بیاورد تا بهره‌برداری از سامانه دوم آب‌رسانی را در دستور کار جدی خود قرار دهند.  زهرا دادخواه نیز با گلایه از وضعیت جیره‌بندی و کیفیت آب اصفهان می‌گوید: با این‌که در خانه از دستگاه تصفیه آب استفاده می‌کنم، اما همیشه نگران فشار کم آب و کیفیت آن هستم. سال‌هاست آب شرب مردم اصفهان با تصفیه‌خانه بابا شیخ‌علی و آب چاه تامین می‌شود و در تابستان‌ آب چاه را با آب تصفیه‌شده مخلوط می‌کنند و مزه و طعم آب تغییر می‌کند.  

کمبود اعتبار برای اجرای طرح
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب اصفهان با تاکید بر این‌که مجری ساخت طرح سامانه دوم آب‌رسانی، شرکت آب منطقه‌ای اصفهان است که باید این سامانه را در سال 87 به شرکت آب و فاضلاب تحویل می‌داد تا در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد به همشهری می‌گوید: طرح سامانه دوم آب‌رسانی به اصفهان بزرگ باید به عنوان پروژه اولویت‌دار استان تعریف شود، اما بعد از گذشت 11 سال، امسال هم شاهد بهره‌برداری از این پروژه در دهه فجر نیستیم.
ناصر اکبری با بیان این‌که کمبود اعتبار ملی و استانی از عوامل به تاخیر افتادن طرح سامانه دوم آب‌رسانی است، عنوان می‌کند: در یک دهه گذشته با کاهش شدید منابع آبی به‌ویژه در زمان اوج مصرف و در تابستان مواجه بودیم و سرنوشت تامین آب آشامیدنی نزدیک به 4 میلیون و 200 هزار اصفهانی اکنون فقط به سامانه آب‌رسانی بابا شیخ‌علی وابسته است. به همین علت همواره نگران تامین کمی و کیفی آب شرب مردم اصفهان هستیم.
او اضافه می‌کند: چنانچه حوضه زاینده‌رود با حوادثی مشابه آلاینده‌های نفتی در سال 87 مواجه شود (نشت مواد نفتی در منطقه بالادست زاینده‌رود به این رودخانه باعث قطع آب شرب اصفهان شده بود) یا جریان‌های سیلابی در بهار و پاییز سامانه بابا شیخ‌علی را از مدار بهره‌برداری خارج کند، تامین آب آشامیدنی مردم اصفهان به خطر می‌افتد.  معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان می‌گوید: بدون در نظر گرفتن محدودیت منابع آبی، در زمان اوج مصرف در تابستان، نیاز آبی استان 15 متر مکعب برثانیه است که سامانه بابا شیخ‌علی ظرفیت انتقال 3/11 متر مکعب برثانیه را دارد و همین اختلاف 7/3 هر سال با همراهی شهروندان اصفهانی طی می‌شود تا از بحران تامین آب شرب استان عبور کنیم.

راه‌اندازی فاز نخست در سال آینده
معاون عمرانی استاندار هم با بیان این‌که طرح سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان بزرگ با 3 هدف اصلی با ماهیت پدافند غیرعامل مطرح شد، به همشهری می‌گوید: یکی از اهداف طرح سامانه دوم آب‌رسانی تامین کمبود آب شرب مورد نیاز استان اصفهان و تامین آب پایدار است.
حجت‌الله غلامی با بیان این‌که مطالعات طرح سامانه دوم آب‌رسانی از سال 86 با عنوان طرح انتقال آب از پشت سد تنظیمی آغاز شد و از سال 94 مطالعات مرحله نخست آن به تصویب رسید، ادامه می‌دهد: تمام اجزای طرح سامانه دوم آب‌رسانی با برآورد زمانی 5 ساله و بودجه‌ای بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که تامین اعتبار آن در شرایط اقتصادی موجود با دشواری‌هایی همراه است. البته از سال 94 برای تامین اعتبار این طرح اقداماتی انجام شد و امسال به کمک تبصره 19 قانون بودجه سال 98، اعتبار طرح سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان از طریق مشارکت به بخش خصوصی واگذار شده است.  
وی با اعلام این‌که برای مقابله با تنگناهای اعتباری و بودجه‌ای برای پیشبرد سامانه دوم آب‌رسانی، طرح اضطراری یا فاز اول در نظر گرفته شده، ادامه می‌دهد: فاز اول طرح توسعه آب‌رسانی به این معناست که یک خط لوله از تصفیه‌خانه سامانه دوم، آب تصفیه‌شده را تا مخزن نجف‌آباد به طول 33 کیلومتر منتقل خواهد کرد.  
معاون عمرانی استاندار اصفهان با بیان این‌که در فاز اول سامانه دوم آب‌رسانی، ظرفیت آبی معادل 2/3 متر مکعب تصفیه می‌شود و آب تصفیه‌شده به مخزن نجف‌آباد منتقل می‌شود، می‌گوید: با بهره‌برداری از فاز اول به مدت 3 سال می‌توان شرایط بحرانی کم‌آبی در استان اصفهان را رفع و به موازات آن اجزای اصلی طرح را پیش برد.  وی می‌افزاید: با تکیه بر ظرفیت استان، تاکنون حدود 30 درصد از فاز اول سامانه دوم آب‌رسانی پیشرفت داشته است و امیدواریم تا تیرماه سال آینده آب به مخزن نجف‌آباد منتقل شود.

معاون عمرانی استاندار: با بهره‌برداری از فاز اول به مدت 3 سال می‌توان شرایط بحرانی کم‌آبی در استان اصفهان را رفع و به موازات آن اجزای اصلی طرح را پیش برد
 

این خبر را به اشتراک بگذارید