• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 6 بهمن 1398
کد مطلب : 93763
+
-

عبور ارزش مبادلات بازار سرمایه از مرز 50میلیارد دلار

آمار‌ها نشان می‌دهد در 10‌ماه امسال 700هزار میلیارد تومان اوراق بهادار و کالا معادل 53میلیارد دلار در بازار سرمایه دادوستد شده است. به گزارش همشهری، استقبال سرمایه‌گذاران از بازار سهام در سال‌جاری به خلق رکورد‌های جدیدی منجر شده است. به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه رفته‌رفته در حال پیداکردن جایگاه اصلی خود در اقتصاد است. با این حال اقتصاددانان بر این باورند بازار سرمایه پتانسیل‌های زیادتری برای رشد دارد و این امکان وجود دارد که ارزش معاملات بازار سرمایه تا چندین برابر ارقام فعلی افزایش یابد، اما این کار مستلزم ورود شرکت‌های جدید و عرضه محصولات جدید است.

معاملات بازار سهام 
آمار‌ها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران در 10ماه امسال 439هزار و 504میلیارد تومان سهام معادل 33میلیارد دلار دادوستد کرده‌اند که این مقدار 63درصد از کل معاملات 10ماهه بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. این ارقام نشان می‌دهد حجم دادوستد‌های سهام در سال‌جاری نسبت به سال قبل دست‌کم 160درصد رشد کرده است. ازمجموع کل سهامی که سرمایه‌گذاران در 10‌ماه امسال دادوستد کرده‌اند، 303هزار و 247میلیارد تومان در بورس و 136هزار و 257میلیارد تومان در فرابورس مورد مبادله قرار گرفته است.

رونق اوراق بدهی در فرابورس
معاملات اوراق بدهی هم جایگاه خود را در بازار سرمایه پیدا کرده؛ به‌طوری که هم‌اکنون 10درصد از کل معاملات بازار سرمایه به معاملات اوراق بدهی اختصاص دارد. بخشی از دلایل رشد این بازار انتشار اوراق بدهی دولتی است و پیش‌بینی می‌شود با ادامه سیاست‌های دولت برای انتشار اسناد خزانه اسلامی و صکوک حجم بازار اوراق بدهی در سال‌های آینده به‌مراتب بزرگ‌تر شود. داده‌‌های آماری نشان می‌دهد در 10‌ماه امسال سرمایه‌گذاران 66هزار و 877میلیارد تومان معادل 5میلیارد دلار اوراق بدهی در بازار سرمایه دادوستد کرده‌اند؛ این مقدار نسبت به سال قبل 42درصد رشد نشان می‌دهد. 89درصد از کل معاملات اوراق بدهی در فرابورس انجام می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله
صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، یکی دیگر از محصولات بازار سرمایه‌اند که با وجود آنکه چند سال بیشتر از فعالیت آنها سپری نمی‌شود توانسته‌اند 5درصد از کل معاملات بازار سرمایه را به‌خود اختصاص دهند. اکنون بعد از معاملات سهام، اوراق بدهی و کالا‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری ازجمله پرطرفدارترین محصولات بازار سرمایه است. در میان بورس‌های چهارگانه ایران، واحد‌های این صندوق‌ها در 3بورس کالا، فرابورس و بورس تهران دادوستد می‌شود و مطابق آمارهای موجود در 10‌ماه امسال سرمایه‌گذاران جمعا 36هزار و 687میلیارد تومان معادل 2.8میلیارد دلار از واحد‌های این صندوق را دادوستد کرده‌اند. ازاین مقدار معامله 1310میلیارد تومان به دادوستد واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بورس کالا اختصاص داشته و 35هزار و 377میلیاردتومان مربوط به معاملات صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس بوده است. هم‌اکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا یکی از پرطرفدار‌ترین محصولات بازار سرمایه است که فقط 3سال از عمر آن سپری می‌شود.

دادو ستد کالا
دادوستد کالا‌ها فقط در بورس‌های کالا و انرژی انجام می‌شود. این کالاها شامل محصولات معدنی، فلزی، فرآورده‌های نفتی، بنزین و برق می‌شود. آمارها نشان می‌دهد 19درصد از کل معاملات 10‌ماه امسال معادل 132هزار میلیارد تومان مربوط به معاملات کالاها بوده که از این مقدار 107هزار میلیارد تومان در بورس کالا و 25هزار میلیارد تومان در بورس انرژی دادوستد شده است.
آمار‌ها نشان می‌دهد در 10‌ماه امسال 45هزار و 800میلیارد تومان محصول در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا دادوستد شده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل 95درصد رشد داشته است. همچنین در این مدت 33هزار و 400میلیارد تومان محصول پتروشیمی و 26هزار و 800میلیارد تومان فرآورده‌های نفتی در بورس کالا دادوستد شده که به‌ترتیب 46 و 57درصد رشد داشته‌اند.

   نبض مشتقه‌ها در دست بورس کالا

قرارداد‌های مشتقه که چندسالی از عرضه آن در بازار سرمایه می‌گذرد اکنون 3درصد از کل معاملات را به‌خود اختصاص داده و نبض معاملات آن در اختیار بورس کالاست. بخش عمده معاملات مشتقه مربوط به معاملات آتی زعفران، پسته و زیره است. طبق آمار‌های موجود در 10‌ماه امسال 21هزار و 472میلیارد تومان قرارداد مشتقه در بازار سرمایه دادوستد شده که از این مقدار 21هزار و 300میلیارد تومان یعنی رقمی معادل 99درصد از کل معاملات در بورس کالا انجام شده است. در عین حال با وجود آنکه چندسال از معاملات قرارداد‌های مشتقه سهام در بورس تهران می‌گذرد، این معاملات هنوز جای خود را در بورس تهران باز نکرده و در 10‌ماه امسال فقط 172میلیارد تومان معامله براساس این قرارداد‌ها انجام شده است اما در مقابل، معاملات قرارداد‌های مشتقه در بورس کالا رونق بسیاری دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید