• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 6 بهمن 1398
کد مطلب : 93742
+
-

ظریف: اروپا مهیای نبرد بزرگ شود

وزیر خارجه در گفت وگو با اشپیگل: مذاکره منتفی نیست

ظریف: اروپا مهیای نبرد بزرگ شود

اروپا خود را آماده یک نبرد بزرگ کند؛ این درخواست وزیر خارجه ایران از همتایان اروپایی‌اش به‌خصوص مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان است. ظریف به‌زودی سفری به اروپا خواهد داشت تا با برخی از این همتایان درباره تازه‌ترین اقدامشان گفت‌وگو کند.
اروپایی‌ها 10 روز قبل بعد از آنکه مدتی از اعلام گام پنجم ایران در کاهش تعهدات برجامی گذشته بود بیانیه‌ای صادر و سازوکار حل اختلاف برجام را فعال کردند؛ این در حالی است که ایران به‌شدت از اقدام اروپایی‌ها شاکی بود. با این حال بعد از چند روز واشنگتن‌پست فاش کرد که3  کشور اروپایی برای متوسل شدن به سازوکار حل اختلاف برجام تحت فشار ترامپ بوده‌اند و آمریکا آنان را تهدید کرده اگر این اقدام را انجام ندهند تعرفه 25درصدی به‌ خودروهای اروپایی خواهد بست!
وزیر امور خارجه در مصاحبه با هفته‌نامه اشپیگل آلمان در پاسخ به پرسشی درباره اقدام احتمالی اروپایی‌ها بعد از مهلت ۳۰روزه برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و اعمال تحریم‌های سازمان ملل، گفت: اروپایی‌ها فاقد دلایل قانونی برای توسل به چنین سازوکاری هستند. آنها به‌دلیل آنکه «اروپایی و چشم آبی هستند» نمی‌توانند چیزی را به شورای امنیت ارجاع کنند.
محمد جواد ظریف این را هم گفت که «فقط ما نیستیم که اینگونه فکر می‌کنیم، روس‌ها و چینی‌ها نیز همین نظر را دارند. اروپایی‌ها باید خود را آماده یک نبرد بزرگ کنند.»
ظریف درباره انتظاراتش از اتحادیه اروپا نیز گفت: برای اروپا فاجعه است که تسلیم بی‌چون و چرای آمریکا شود. آنها به ما می‌گویند متأسفیم، نمی‌توانیم کاری کنیم. اروپایی‌ها توان ایستادن در برابر ترامپ را ندارند اما در برابر ایران، تلاش دارند نقش یک نهاد قدرتمند را ایفا کنند.
ظریف بعد از انتشار خبر باج‌خواهی ترامپ از اروپا در توییتر کنایه‌ای به اروپایی‌ها زد و نوشت: قلدر دوره دبیرستانتان را به‌خاطر نمی‌آورید؟ اگر می‌خواهید شرافت خودتان را بفروشید، به همین مسیر ادامه بدهید، ولی برای خودتان موضع برتر اخلاقی و حقوقی قائل نباشید. شما چنین موقعیتی ندارید!
وزیر خارجه با پافشاری خبرنگار اشپیگل برای توضیح بیشتر در این زمینه برای خوانندگان این رسانه آلمانی، اضافه کرد: خوانندگان شما باید بدانند که اروپایی‌ها مسئول همه پیامدهای آن خواهند بود.

خروج از ان.پی.تی به‌معنای ساخت بمب اتم نیست
او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تهدید ایران برای خروج از ان.پی.تی (پیمان منع کنترل تسلیحات هسته‌ای) گفت: این موضوع نیز در نامه رئیس‌جمهوری قید شده است. خبرنگار پرسید آیا این بدان معناست که ایران در مسیر ساخت بمب حرکت خواهد کرد؟ ظریف پاسخ منفی داد و گفت: نه. تصمیم ما برای خودداری از ساخت بمب ناشی از ان.پی.تی نیست و به‌دلیل مسائل اخلاقی و اعتقادات راهبردی جمهوری اسلامی است.
حسن روحانی اردیبهشت امسال در نامه‌ای به سران 3کشور اروپایی و روسیه و چین آغاز اقدامات کاهشی ایران در برجام برای برقراری توازن در این توافق بعد از خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و هشدار داد اگر اروپایی‌ها به فکر اقدامی مقابله‌ای بیفتند ایران از ان.پی.تی خارج می‌شود.
وزیر خارجه ایران هم هفته قبل از احتمال خروج ایران از ان.پی.تی در واکنش به‌احتمال بازگشت تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران خبر داد. 

مذاکره منتفی نیست، اما...

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سؤالی درباره احتمال مذاکره با آمریکا در پی ترور سپهبد سلیمانی، گفت: من هرگز این احتمال را رد نمی‌کنم که افراد، رویکردهای خود را تغییر دهند و حقایق را درک کنند. برای ما مهم نیست که چه‌کسی در کاخ سفید نشسته باشد. آنچه مهم است، نوع رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را لغو کند و به میز مذاکره بازگردد. ما همچنان در میز مذاکره هستیم. آنها میز مذاکره را ترک کردند. آمریکا خسارت عظیمی به مردم ایران وارد آورده است. روزی خواهد رسید که آنها مجبور می‌شوند، این خسارات را جبران کنند. ما صبر زیادی داریم. ظریف در عین حال اضافه کرد: مایک پمپئو دیپلمات خوبی نیست. پیام‌های او به ما تهدید‌کننده و توهین‌آمیز بود و من هرگز این را کاهش تنش‌ها نمی‌دانم. ما پس از عمل متقابل و بدون اینکه اسیر شعارهای سنگین شویم، پاسخی بسیار مناسب را از طریق دیپلمات‌های سوئیسی ارسال کردیم. ما به آنها گفتیم اگر آنها اقدام بیشتری نکنند، عملیات ما پایان یافته و اینکه ما مسئول اقدامات دیگران نیستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید