• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 6 بهمن 1398
کد مطلب : 93744
+
-

ادعاهای جدید درباره دلایل رد صلاحیت‌ها

بعد از طرح موضوعاتی مثل رد صلاحیت نمایندگان به‌خاطر حمایت از برجام، علی مطهری مدعی است به‌خاطر یک نطق ردصلاحیت شده است

ادعاهای جدید درباره دلایل رد صلاحیت‌ها

بعد از اظهارات محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور که مدعی شده بود برخی نامزدهای انتخابات به‌دلیل حمایت از برجام رد صلاحیت شده‌اند، حالا علی مطهری، نماینده مردم تهران در نامه‌ای سرگشاده مدعی شده است به‌خاطر یک نطق، شورای نگهبان او را متهم به عدم‌التزام عملی به ولایت فقیه کرده و رد صلاحیت شده است.

علی مطهری مدعی شده است برای رسیدگی به اعتراضش روز جمعه چهارم بهمن به درخواست شورای نگهبان به محل آن شورا رفته و با یکی از حقوقدانان درباره دلایل رد صلاحیتش به صحبت نشسته است. او در نامه خود می‌نویسد: «بعد از بحث کلی درباره روش بررسی صلاحیت‌ها، ایشان 3 مورد را به‌عنوان نمونه برای عدم‌التزام عملی اینجانب به نظام جمهوری اسلامی ذکر کرد که هیچ‌کدام وارد نبود؛ مثلاً گفت شما در نطق خود گفته‌اید: «نهم دی اگر بنا باشد موجب تفرقه شود، دیگر یوم‌الله نیست بلکه یوم‌الشیطان است». گفتم درست است، الآن هم همین را می‌گویم. گفت شما باید همان جمله آقا را بگویید. گفتم من جمله خودم را گفته‌ام، جمله ایشان هم به جای خود و البته از اینکه چنین نگاهی در یک عضو شورای نگهبان وجود دارد متأسف شدم.»
اظهارات علی مطهری درباره دلیل رد صلاحیتش در حالی مطرح شده است که تیرماه سال 97 عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرآنلاین و در پاسخ به سؤالی درباره اینکه گفته می‌شود نمایندگان در دوره نمایندگی به لحاظ نظارت شورای نگهبان و موضوع تأیید صلاحیت، تحت فشار هستند و برخی از آنها از عواقب اظهارنظر خود در آینده می‌ترسند، گفت: آنچه شورای نگهبان رصد می‌کند جریان کلی است و طبق قانون نمایندگان در اظهارنظر آزاد هستند.
کدخدایی گفته بود: جای هیچ نگرانی درخصوص اظهارنظر نمایندگان نیست و شورای نگهبان به‌خاطر اظهارنظر تاکنون نماینده‌ای را رد صلاحیت نکرده است.

او حتی پیش از آنکه چهارشنبه قبل پاسخش را به ادعای محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور منتشر کند در همان مصاحبه سال قبل در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود در موضوع برجام، برخی از نمایندگان موافق برجام رد صلاحیت شده‌اند، گفت: این اظهارات خلاف است. برجام به تصویب شورای نگهبان رسیده و چگونه امکان دارد که چیزی را که خودمان تأیید کرده‌ایم فردی را به‌خاطر دفاع از آن رد صلاحیت کنیم؟درخصوص FATF هم به همین گونه است و اظهارنظر درباره آن تأثیری در بررسی صلاحیت‌ها ندارد. کدخدایی چهارشنبه گذشته در پاسخ به ادعای رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفته بود: اگر ادعای رد صلاحیت یکی از نمایندگان به‌دلیل حمایت از دولت یا برجام درست بود، او در همان دور قبل که برجام به تصویب مجلس رسید، رد صلاحیت می‌شد!
اظهارات برخی رد صلاحیت‌شدگان درباره دلایل رد صلاحیتشان البته با واکنش دیگر اعضای حقوقدان شورای نگهبان هم مواجه شده است؛ ازجمله فضل‌الله موسوی در یادداشتی تلویحا گفته است: برخی نامزدها دلیل واقعی رد صلاحیتشان را به رسانه‌ها نمی‌گویند و بخشی از واقعیت را بیان می‌کنند. فضل‌الله موسوی گفته است: «برخی از نمایندگان محترمی که رد صلاحیت شده‌اند و تقاضا دارند که دلایل رد صلاحیت‌شان را بدانند، به محل شورا تشریف می‌آورند و در جریان مطالبی که درخصوص آنها مطرح است، قرار می‌گیرند. اما این باعث تأسف است که برخی از آنان درخصوص بعضی از مسائل مهم و مستند که در مورد آنان وجود دارد، پاسخ قانع کننده‌ای ندارند و تنها ممکن است در بیرون و از طریق رسانه‌ها به یکی از مسائل جزئی اشاره کنند و آن هم به‌طور ناقص که در مجموع منجر به اینگونه اظهارات می‌گردد، همانطور که در مواردی هم در گذشته پیش آمده است، برخی از مسئولین بدون بررسی و تحقیق و صرفاً بنا بر اظهارنظر این افراد همان مسائل را بیان و تکرار کنند؛ بنابراین اینگونه اظهارات از سوی هر کسی که باشد، باعث خوشحالی و بهره‌برداری دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌گردد.»
علی مطهری هم در نامه خود به 2مورد دیگر از دلایل رد صلاحیتش اشاره نکرده، اما در نامه سرگشاده خود تأکید کرده که دلسوزتر از اعضای شورای نگهبان نسبت به نظام و انقلاب اسلامی و مقام رهبری است و نوشته است: «مواردی که در پرونده اینجانب آمده است هیچ ‌کدام مصداق عدم‌التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی نیست. نباید دایه دلسوزتر از مادر شد. بعید می‌دانم کسی از اعضای آن شورا دلسوزتر از من برای نظام و انقلاب اسلامی و مقام رهبری باشد.»
مطهری خطاب به شورای نگهبان نوشته است: «ممکن است کسی در موضوعی، نظری غیر از نظر رسمی کشور داشته باشد و بیان هم بکند اما در عمل به‌خاطر مصلحت اسلام و انقلاب و نظام تابع نظر رسمی باشد. باب اظهارنظر و آزادی بیان نباید بسته شود. التزام عملی به نظام شامل اظهارنظرها نمی‌شود. عدم‌التزام عملی زمانی است که کسی ضمن بیان نظر مخالف خود دست به اقدامات عملی بزند، مثلاً آشوب درست کند، دست به تخریب اموال عمومی بزند و یا اقدام مسلحانه انجام دهد. رهبر انقلاب نیز چندبار گفته‌اند: ممکن است کسی نظری مخالف نظر من داشته باشد، باید آزاد باشد که حرفش را بزند.» پیش‌تر کدخدایی گفته بود: 90 نماینده از نمایندگان فعلی مجلس به دلایلی عمدتا اقتصادی رد صلاحیت شده‌اند. او دیروز نوشت ا زاین 90 نماینده شورای نگهبان  تا کنون با 80 نفر آنها جلسه داشته است.

سابقه رد صلاحیت مطهری
فرزند شهید مطهری در مجلس هشتم از فهرست اصولگرایان به مجلس راه یافت، اما به‌خاطر مواضعی که در آن مجلس گرفت در انتخابات مجلس نهم صلاحیت او از سوی هیأت‌های نظارت رد شد و پس از اعتراض به شورای نگهبان او مجوز رقابت در انتخابات مجلس نهم را هم گرفت و با فهرست جداگانه‌ای که خود ترتیب داده بود وارد مجلس شد. او در انتخابات مجلس دهم هم به همین سرنوشت دچار شد و در مرحله هیأت نظارت‌ رد صلاحیت شد، اتفاقی که در انتخابات مجلس یازدهم هم برای وی تکرار شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید