• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 21 اسفند 1396
کد مطلب : 9368
+
-

ترامپ به‌دنبال وکیل مدافع استیضاح

استخدام یک وکیل کارکشته در موضوع استیضاح که قبلا در پرونده بیل کلینتون در کاخ سفید بوده، نشانه‌ای از نگرانی جدی ترامپ و تیم مشاورانش از تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات اخیر آمریکاست

گزارش
ترامپ به‌دنبال وکیل مدافع استیضاح

وقتی موضوع دخالت روسیه در پیروزی دونالد ترامپ در سال 2016مطرح شد، حتی خوشبین‌ترین مخالفانش هم نمی‌توانستند به استیضاح او فکر کنند اما حالا، مذاکره با یک وکیل متخصص برای کار با تیم حقوقی ترامپ، موضوع مرگ قانونی ریاست‌جمهوری او را مطرح کرده است.
نیویورک تایمز در گزارشی اختصاصی به نقل از 4منبع مطلع خود نوشته است که دونالد ترامپ هفته گذشته، با امت تی فلاد، وکیل کارکشته‌ای که قبلا در پروسه استیضاح بیل کلینتون رئیس‌جمهور سابق آمریکا درگیر بوده، ملاقات کرده و درباره احتمال همکاری با او صحبت کرده است. براساس این گزارش، هنوز تصمیمی در این‌باره گرفته نشده است. مذاکره با امت، به خوبی نگرانی تیم مشاوران را از جریان تحقیقات رابرت مولر، رئیس سابق اف‌بی‌آی و بازرس ویژه پرونده ترامپ نشان می‌دهد. رئیس سابق اف‌بی‌آی، به‌عنوان بازرس ویژه از سوی دادستان کل آمریکا مأمور شده است تا دخالت روسیه در انتخابات سال 2016را بررسی کند. یکی از اهداف ویژه مولر، کشف هرگونه ارتباط بین کارزار انتخاباتی ترامپ در انتخابات آن سال و روسیه است و در همین زمینه، تا حالا با تعدادی از مشاوران و نزدیکان ترامپ گفت‌وگو کرده است.
وقتی که مولر مأمور این کار شد، انتظار نمی‌رفت تحقیقاتش اینقدر مفصل شود و طول بکشد؛ به همین‌خاطر است که ترامپ و تیم مشاورانش، دست به دامن فلاد شده‌اند. نیویورک‌تایمز به نقل از2 نفر از منابع خود نوشته است که اگر فلاد به تیم مشاوران حقوقی ترامپ اضافه شود، به‌صورت ویژه و روز به روز، نحوه تعامل و ارتباط رئیس‌جمهور آمریکا با وزارت دادگستری را هدایت و رهبری خواهد کرد. این روزنامه در گزارش خود همچنین به نقل از منابع خود نوشته که مذاکره با این وکیل، مشخص می‌کند تیم مشاوران ترامپ، به این نتیجه رسیده‌اند که این تحقیقات، به این‌زودی‌ها به پایان نخواهد رسید. در همین حال رویترز به نقل از یک منبع خود گزارش داده است که موضوع اضافه شدن ترامپ به تیم مشاوران حقوقی رئیس‌جمهور آمریکا به این خاطر مطرح شده است که این تیم در حال مذاکره با رابرت مولر برای ترتیب دادن مصاحبه با رئیس‌جمهور است.
تجربه فلاد در موضوع استیضاح به سال 1999 بازمی‌گردد؛ در جریان استیضاح بیل کلینتون توسط مجلس نمایندگان و سنا، او نماینده حقوقی رئیس‌جمهور وقت بود و توانست با موفقیت، این پرونده را به نفع کلینتون مختومه کند. کلینتون در پی افشای روابط نامشروعش با یک کارآموز در کاخ سفید، از سوی کنگره متهم شد که تحت سوگند دروغ گفته و جلوی اجرای عدالت را در تحقیقات در این پرونده گرفته و به همین خاطر استیضاح او را تصویب کرد.  او در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش هم در جریان تحقیقات کنگره درباره کاخ سفید، در تیم مشاوران حقوقی کاخ سفید بود.
فلاد سال گذشته نامزد کسب عنوان مشاور حقوقی رئیس‌جمهور در کاخ سفید بود اما در نهایت این پیشنهاد را قبول نکرد.
موضوع استیضاح دونالد ترامپ، نه در افکار عمومی که در کنگره آمریکا هم طرفدارانی دارد و برخی معتقدند اگر دمکرات‌ها درانتخابات میان‌دوره‌ای در کنگره به اکثریت برسند، احتمال مطرح شدن استیضاح او تقویت خواهد شد.

   سخنرانی جدید ترامپ؛ از کره‌شمالی تا انتخابات بعدی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، دیروز در یک همایش سیاسی در پنسیلوانیا، اعلام کرد که مذاکره با کره‌شمالی می‌تواند بزرگ‌ترین معامله برای دنیا باشد. ترامپ در این همایش، علاوه بر موضوع کره‌شمالی، از مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد‌مخدر حمایت و از شعار کارزار انتخاباتی‌اش برای 2020رونمایی کرد. او درباره کره‌شمالی گفت: «من فکر می‌کنم آنها می‌خواهند صلح کنند، فکر می‌کنم وقتش رسیده.» ترامپ با این حال تأکید کرد که اگر مذاکرات به‌نظرش در راستای خلع سلاح هسته‌ای پیش نرود، سریعا میز مذاکرات را ترک خواهد کرد. ترامپ همچنین در یک اقدام تبلیغاتی برای مقابله با مخالفانش، از شعار انتخاباتش برای دور بعد رونمایی کرد؛ «آمریکا را با عظمت نگه می‌داریم.» این شعار، در واقع امتداد شعار انتخاباتی او در سال 2016است.

این خبر را به اشتراک بگذارید