• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 21 اسفند 1396
کد مطلب : 9367
+
-

امپراتور شی

جهان نما
امپراتور شی

نمایندگان کنگره خلق چین با رأی مثبت به تغییر قانون اساسی این کشور، محدودیت 2دوره 5ساله ریاست‌جمهوری را لغو کردند و عملا به شی‌ جین‌پینگ، رئیس‌جمهور، مجوز حضور در قدرت برای مدت نامحدود دادند.
به گزارش رویترز، دیروز از میان 2هزار و 964نماینده حاضر در نشست، 2نفر رأی منفی دادند، 3نفر رأی ممتنع به صندوق انداختند و یک‌رأی مخدوش اعلام شد تا یکی از جنجالی‌ترین تصمیم‌های تاریخ سیاسی چین به نام شی‌ جین‌پینگ ثبت شود. او 5‌ماه پیش خواسته‌‌ای را مطرح کرد که معنای آن ادامه دوره ریاست‌جمهوری‌اش پس از سال 2023بود. شی‌ در جریان برگزاری کنگره حزب کمونیست گفت که کشورش در یک «بزنگاه مهم تاریخی» قرار گرفته که «آغاز عصری است که چین را در مرکز ثقل جهانی قرار خواهد داد». شی‌ جین‌پینگ از مردم چین خواست برای رسیدن به چنین جایگاهی از رهبری او حمایت کنند. رأی نمایندگان کنگره خلق چین به‌معنای لغو سیستم ریاست‌جمهوری است که در سال 1982از سوی دنگ شیائوپینگ پیاده شد. او با هدف جلوگیری از افتادن چین به ورطه دیکتاتوری دست به یکسری اصلاحات سیاسی زد که محدود شدن دوران ریاست‌جمهوری به 2دوره بخشی از آن‌ بود. پیش از آن در سال‌های 1966و 1967مائو تسه‌تونگ، رهبر انقلابی چین در چارچوب انقلاب فرهنگی در این کشور ریاست مادام‌العمر را پایه گذاشته بود. پیش از این در نشست کنگره حزب کمونیست نیز با ورود نام و تفکرات شی‌ جین‌پینگ به قانون اساسی رأی مثبت داده بودند. مجموع این شرایط اکنون شی را هم ‌ردیف چهره‌های محوری تاریخ چین یعنی مائو و دنگ شیائوپینگ قرار می‌دهد.
گرچه اکثریت قاطع اعضای کنگره خلق چین با خواسته شی‌‌جین‌پینگ همراهی کرده‌اند اما این موضوع در میان مردم این کشور اعتراض‌هایی را به همراه داشته است. دیروز بسیاری از کاربران چینی شبکه‌های اجتماعی در واکنش به لغو محدودیت 2دوره‌ای ریاست‌جمهوری با پست‌های اعتراضی مخالفت خود را نشان دادند. در چین موضوعاتی که حول اعتراض به تصمیم اخیر کنگره شکل گرفته شامل فیلترینگ شده‌اند. معترضان معتقدند شی‌ جین‌پینگ به‌دنبال احیای امپراتوری در چین است.

این خبر را به اشتراک بگذارید