• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 5 بهمن 1398
کد مطلب : 93644
+
-

USB-C؛ پورت هماهنگ همه گجت‌ها در اروپا

مقام‌های کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا با یکپارچه‌سازی‌ پورت‌های وسایل الکترونیک، حجم بالای زباله‌های الکترونیکی خود را کم کنند

USB-C؛ پورت هماهنگ همه گجت‌ها در اروپا

  بسیاری از ما که چندین سال است از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنیم، می‌دانیم که‌ گذار از شارژرهای اختصاصی به Micro-USB و سرانجام به USB-C چقدر ناامید‌کننده بوده است. با وجود اینکه بیشتر تلفن‌ها به USB-C تغییر کرده‌اند، هنوز هم مقاومت‌های بسیاری برای حفظ Micro-USB وجود دارد و این موضوع در مورد پورت لایتنینگ اپل هم دیده می‌شود. اتحادیه اروپا از این موضوع دل خوشی ندارد و در تلاش است تا همه دستگاه‌های قابل حمل را با پورت USB-C یکپارچه کند. این یک حرکت واقعا عالی از بسیاری جهات است، اما اجرای آن مستلزم یک توافق است.

اگر قانونگذاران اروپایی به آنچه می‌خواهند دست یابند، آنگاه اپل مجبور می‌شود پورت لایتنینگ خود را کنار بگذارد. این کابل برای شارژ و همگام‌سازی‌ بسیاری از دستگاه‌های اپل از جمله آیفون، استفاده می‌شود.
با این حال، اعضای پارلمان اروپا از کمیسیون اروپا خواسته‌اند که غول‌های فناوری را مجبور به استفاده از یک روش شارژ جهانی واحد کند. اگرچه پیش‌نویس اولیه این قانون توسط اکثریت اعضای رای‌دهنده تصویب شده است، اما برای تبدیل شدن به قانون، هنوز هم باید از سوی شورای اتحادیه اروپا تصویب شود.
2کابل شارژ دیگر(USB-C و micro-USB) در دستگاه‌های اندروید استفاده می‌شوند و اپل پیش از این، استفاده از لایتنینگ را تنها در آیپد پرو متوقف کرده است.
رگولاتورهای اروپایی در مورد این موضوع که تاریخ آن هنوز مشخص نشده رأی خواهند داد، اما اپل می‌گوید که این مقررات پیشنهادی مانع نوآوری می‌شود و برای مصرف‌کنندگان مزاحمت ایجاد می‌کند.

چقدر احتمال دارد این اتفاق بیفتد؟
به گزارش بی‌بی‌سی، اگر این مقررات پیشنهادی اجرا شود، دستگاه‌های اپل فروخته‌شده در اروپا ملزم به استفاده از یک روش جدید شارژ می‌شوند.
اپل با توجه به اینکه پورت لایتنینگ را از iPad Pro حذف کرده است، احتمالا خود را با پورت USB-C سازگار می‌کند.
گزینه دیگر ممکن است حذف پورت‌ها و کابل‌های شارژ به‌طور کامل و در عوض استفاده از سیستم شارژ بی‌سیم باشد.
اکثر تلفن‌های اندرویدی تازه تولید‌شده، دارای پورت‌های USB-C  هستند.

چرا اتحادیه اروپا خواستار این تغییر است؟
کمیسیون اروپا طی یک‌دهه گذشته در یک حرکت سازماندهی‌شده برای یک روش شارژ واحد فعالیت کرده است. در سال 2009 بیش از 30نوع شارژر در بازار وجود داشت، اما از آن زمان تاکنون به 3عدد کاهش یافته است.
اروپا تصمیم دارد زباله‌های الکترونیکی ایجادشده توسط کابل‌های منسوخ را کاهش دهد، چراکه تخمین زده می‌شود که آنها هر سال باعث تولید بیش از 51هزار تن زباله می‌شوند.
الکس آگیوس سالیبا، عضو پارلمان اروپا، می‌گوید: این مسئله برای محیط‌زیست بسیار مضر است. یک شارژر مشترک باید در همه تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، کتابخوان‌های الکترونیکی کتاب و سایر دستگاه‌های قابل حمل مورد استفاده قرار گیرد.

آیا قبلاً این اتفاق رخ داده است؟
اپل به همراه 10غول برتر تکنولوژی مانند نوکیا و سامسونگ در سال 2009 تفاهمنامه‌ای امضا کردند.
آنها توافق کردند که شارژرهای سازگار با micro-USB را برای مصرف‌کنندگان عرضه کنند. با این حال، اپل از یک خلأ قانونی استفاده کرد که به تولیدکنندگان اجازه می‌داد در صورت عرضه آداپتور، همچنان از شارژرهای خود استفاده کنند. سپس در سال 2014، اتحادیه اروپا دستورالعمل تجهیزات رادیویی(Radio Equipment Directive) را تصویب کرد که طی آن خواستار «تلاش مجدد برای توسعه یک شارژر مشترک» شد.
اپل اصرار داشت که دستگاه‌های باریک‌تر این شرکت قادر به تطبیق با فناوری جدید USB-C نیستند و ادعا می‌کرد که برای تحقق استاندارد مورد نظر حداکثر 2میلیارد دلار باید هزینه شود.

آینده شارژرهای بی‌سیم
اپل و بسیاری از رقبای آن مانند هواوی و سامسونگ قبلاً محصولاتی ارائه کرده‌اند که دستگاه‌های خودشان را به‌صورت بی‌سیم شارژ می‌کنند.
اگرچه این تکنولوژی در مراحل ابتدایی است‌، اما تحولات جدید به سمتی پیش می‌رود که اکنون این تکنولوژی می‌تواند با روش‌های سنتی شارژ رقابت کند.
برخی از تحلیل‌گران حتی پیش‌بینی می‌کنند که اپل می‌تواند با ارائه مدل‌های بعدی آیفون و آی‌پد که صرفاً به شارژ بی‌سیم متکی هستند، پورت‌های شارژ خود را به کلی حذف کند.

کاهش زباله‌های الکترونیکی
 در سال 2009 بیش از 30نوع شارژر در بازار وجود داشت، اما از آن زمان تاکنون به 3عدد کاهش یافته است.
اروپا تصمیم دارد زباله‌های الکترونیکی ایجادشده توسط کابل‌های منسوخ را کاهش دهد، چراکه تخمین زده می‌شود که آنها هر سال باعث تولید بیش از 51هزار تن زباله می‌شوند

این خبر را به اشتراک بگذارید