• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 1 بهمن 1398
کد مطلب : 93377
+
-

آخرین نفس‌های تالاب‌های آب‌شیرین فارس

سایه دسته‌جمعی مرغان مهاجر بر سطوح مواج تالاب‌ها و دریاچه‌های کافتر و پریشان در استان فارس جای خود را به سایه مرگ و زوال داده است. این دو تالاب آب‌شیرین فارس این روزها آخرین نفس‌های بی‌رمق خود را می‌کشند.
حمید ظهرابی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس به ایسنا، گفت: پریشان و کافتر متأسفانه شرایط وخیم و بدی دارند. آنقدر از سفره آب اطراف این دو تالاب برداشت شده که سطح آب بسیار پایین رفته است.
او ‌افزود: در این شرایط هرقدر هم بارندگی باشد و آب بیاید باید صرف تامین آب سفره شود. در سال‌هایی نه چندان دور چشمه‌هایی کف تالاب‌ها بود که اکنون همه خشکیده شده است.
ظهرابی گفت: براساس مطالعات هم‌اکنون در ۴متر اطراف تالاب پریشان سفره آب پایین‌تر از سطح دریاچه است و باید در شرایطی قرار گیریم که آنقدر آب بیاید که کسری سفره جبران شود. برای احیای پریشان و کافتر چاره‌ای نیست؛ مگر اینکه آب وارد حوضه شده و در مصرف کشاورزی هم تجدیدنظر شود.
وی کشت چندباره و چند کشت‌های متنوع در یک سال را که بین 3 تا 4 کشت محصول در یک سال انجام می‌شود را عاملی برای برداشت آب از سفره‌های آب اطراف این دریاچه دانست و گفت: همین کشاورزی بی‌ضابطه برداشت آب را بسیار بی‌رویه کرده است که نتیجه این روند خشک شدن تالاب پریشان است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس گفت: با تداوم این روند بعد از نابودی این تالاب قطعا کشاورزی منطقه هم نابود می‌شود؛ بنا بر این باید این تالاب تحت شرایط ورود آب حفظ شده و برداشت بی‌رویه آب اطراف دریاچه کنترل شود. در تالاب‌های آب شیرین هر چه آب بیشتری برداشت شود، سطح سفره پایین‌تر می‌رود و این روند تا مرز نابودی تالاب ادامه خواهد یافت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید