• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 1 بهمن 1398
کد مطلب : 93370
+
-

هواپیماهای برقی؛ اتفاق عادی ۲۰ سال دیگر

انقلابی در حوزه حمل‌ونقل هوایی در حال وقوع است که به گفته مقامات صنعت هوایی 20سال باید برای آن منتظر ماند

هواپیماهای برقی؛ اتفاق عادی ۲۰ سال دیگر

 زمانی که نخستین ماشین برقی رونمایی شد، مردم به آن خندیدند اما حالا هیچ‌کس چشم برهم نمی‌زند تا تولد جدیدترین وسایل حمل‌ونقل برقی را از دست ندهد. پیتر البرز، مدیرعامل شرکت خطوط هواپیمایی هلندی KLM، در گفت‌وگو با بیزینس اینسایدر در پاسخ به زمان واقعی شدن برنامه اجرای هواپیمای برقی گفت: واضح است که این مسئله بسیار زمان‌بر است. او که در جشن صدسالگی شرکت KLM در نشست خبری شرکت کرده بود، اضافه کرد: اینکه می‌گویند 5 تا 6سال آینده یک هواپیمای برقی به هوا برمی‌خیزد غیرقابل باور است و نمی‌توانم آن را باور کنم.
شرکت هواپیمایی بریتانیایی ایزی‌جت در سال 2017 اعلام کرد قصد دارد از هواپیمای برقی که با همکاری شرکت رایت‌الکتریک ساخته شده استفاده کند. این شرکت هواپیمایی سال گذشته خط هوایی آمستردام – لندن را به‌عنوان نخستین خطی که در آن از هواپیمای برقی در سال2027 استفاده خواهد کرد نام برد. البته این خبر کاملا جاه‌طلبانه بود. البرز که درباره زمان پرواز هواپیمای برقی با الکساندر دوژونیاک، مدیرعامل سابق شرکت ایرفرانس، هم‌نظر است، می‌گوید: فکر می‌کنم واقع‌بینانه‌اش این است که پرواز هواپیمای برقی بین 15 تا 20سال آینده امکان‌پذیر است. بنابراین هواپیماهای تجاری برقی بین سال‌های 2034 تا 2039 به بازار می‌آیند.با این حال، از شنیدن برنامه‌های جاه‌طلبانه لذت می‌برم. فکر می‌کنم ما باید تلاش بیشتری برای گسترش دانش و بینش خود در این زمینه داشته باشیم.

تحول در صنعت هوایی 
مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی ایرفرانس می‌گوید: برنامه هواپیماهای برقی هنوز به سرانجام نرسیده اما طی 15سال آینده صنعت پروازهای تجاری نخستین هواپیمای برقی را در آسمان خواهد دید. الکساندر دوژونیاک حالا مدیرعامل انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی است؛ انجمنی که از 300 خط هوایی در کل جهان تشکیل شده و به‌عنوان صدای این صنعت شناخته می‌شود. دوژونیاک در یک گفت‌وگو با بیزینس اینسایدر درباره چالش‌های موجود در صنعت هواپیمایی در چند سال آینده می‌گوید: از نقطه نظر فناوری، حمل‌ونقل هوایی باید در جهت مصرف کمتر سوخت و هواپیماهای سبک‌تر حرکت کند؛ بنابراین طی 15 یا 20سال دیگر ما هواپیماهای برقی را در آسمان خواهیم داشت. اتوبوس هوایی برقی هیبریدی هم‌اکنون با مشارکت 2شرکت رولز رویس و زیمنس در حال ساخت است و پرواز تجاری‌اش را در سال 2025 انجام خواهد داد. اگر بتوانیم بر مشکلی به نام باتری غلبه و این مانع را رد کنیم می‌توانیم هواپیمای برقی کاملا استاندارد را پیش از سال2040 در آسمان ببینیم. به اعتقاد او مهم‌ترین مزیت هواپیمای برقی فاصله‌ای است که می‌تواند پوشش دهد. او می‌گوید: سازندگان ماشین‌های برقی هم در ابتدا با مشکل باتری روبه‌رو بودند. باتری‌های سنگین این مشکل را سخت‌تر می‌کند و وقتی موضوع به هواپیما می‌رسد سختی‌اش شکل دیگری به‌خود می‌گیرد. مشکل دیگری که صنعت هوایی با آن روبه‌رو خواهد شد تراکم ترافیک هوایی است. او اشاره می‌کند که با وجود تاکسی‌های هوایی یا هواپیماهای بدون سرنشین مخصوص حمل بار، باید شرایط ترافیک هوایی را تغییر دهیم. این کارشناس هوایی همچنین دیگر چالش این فناوری را امنیت عنوان می‌کند. درست مثل تصادف و امنیت فرودگاهی، عوامل دیگری مانند اختلال در سیستم جی‌پی‌اس و مشکلات در شهرها که با فاصله بین ساختمان‌های بلند ایجاد می‌شود نیز باید درنظر گرفته شود. با این حال دوژونیاک درباره مسئله محدودیت نفرات کابین خلبان اینگونه واکنش نشان می‌دهد: یا باید 2خلبان باشد یا هیچ‌کدام. او تأکید می‌کند: واقعیت این است که مردم هنوز برای این تغییر بزرگ آماده نیستند. هیچ‌کس درباره موشک یا قطار بدون راننده اعتراضی ندارد اما هواپیمای بدون خلبان داستان دیگری است. هم‌اکنون مراحل پیش از پرواز برای مردم یک کابوس تمام عیار است؛ عبور از گمرک، چک کردن مدارک و مرحله امنیت پرواز. فکر می‌کنم ما می‌توانیم روند بررسی را روی زمین ساده‌تر کنیم. بسیاری فرودگاه‌ها هم‌اکنون مانند فرودگاه فونیکس اسکای هاربر چندی است اسکن بیومتریک تشخیص چهره را شروع کرده اند. دنیای پرواز با هواپیماهای برقی و بدون خلبان و تاکسی‌های پرنده دگرگون می‌شود و باید منتظر ماند و دید در چند دهه دیگر چه شکلی به‌خود می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید