• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 30 دی 1398
کد مطلب : 93322
+
-

در حاشیه سیاست

  بنی صدر گفت از اعدام‌شدن می‌ترسم
هاشم صباغیان، عضو نهضت‌ آزادی با اشاره به حضور اعضای نهضت‌ آزادی در مجلس اول، با اشاره به اینکه روز رأی‌گیری برای عزل بنی‌صدر یکی از روزهای خاص مجلس اول بود، گفت: قبل از جلسه ما با آقای بنی‌صدر دیدار داشتیم که حرف‌هایی رد و بدل شد. یادم می‌آید مهندس بازرگان به او گفت بهتر است از وقت 2ساعته برای دفاع خود استفاده کند که بنی‌صدر در جواب گفت از این می‌ترسد که زندانی شود. بنی‌صدر جنم‌ نداشت و از ترس اعدام شدن از خودش دفاع نکرد. به همین دلیل وقتی مرحوم بازرگان از بنی‌صدر پرسید که مگر زندانی شدن چه اشکالی دارد، او در جواب گفت از اعدام‌شدن می‌ترسد.  صباغیان افزود: جالب این است که آقای بازرگان گفت اگر به‌کار خودت اعتقاد داری‌، نباید از اعدام بترسی. مگر تو مسلمان نیستی و مگر قرار نیست یک روزی بمیری؟ اما بنی‌صدر از این جنم‌ها نداشت. درباره روز رأی‌گیری هم به‌خاطر دارم گلدانی می‌آوردند تا رأی‌ها را درون آن بیندازیم اما آن آقایی که این کار را انجام می‌داد چند برگه را جابه‌جا کرد. همچنین شمارش رأی‌ها هم بدون هیچ نظارتی صورت پذیرفت.(اعتمادآنلاین)

  روایت حجاریان از اقناع قاضی مرتضوی
سعید حجاریان، از تئوریسین‌های جریان اصلاح‌طلب با انتشار یادداشتی در سایت خود نو به  ابهامات قانونی «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» نوشت: روزنامه «صبح‌ امروز» در طول دوره انتشار خود با انبوهی از شکایت‌ها و طیفی متنوع از شکات مواجه بود؛ ازجمله موارد  اتهامی پرتکرار به اینجانب «نشر اکاذیب» بود. قاضی مرتضوی در یکی از جلسات دادگاه‌ مطابق روال اتهام مزبور را به من تفهیم کرد. در پاسخ به وی گفتم، «اگر فعل من مصداق «نشر اصادیق» باشد، تکلیف چیست؟» با تعجب پرسید، «اصادیق» دیگر چیست؟ اکاذیب جمع کذب است اما «اصادیق» کلمه‌ای بی‌معناست.» پاسخ دادم، «اشتباه می‌کنی؛ اکاذیب جمع اکذبه است و بر همین مبنا من می‌گویم، «اصادیق» جمع اصدقه است. بیله دیگ، بیله چغندر!» قاضی جوان، قانع شد.(مشق نو)

 گلایه از خاتمی به‌دلیل عدم‌حمایت از هاشمی
مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی و مشاور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست‌جمهوری‌ در مصاحبه‌ای گفت: آقای هاشمی در آن زمان حرف عجیبی زده بود، گفته بود «فرهنگ بر عهده رهبری و دیگران، ما اهل کار هستیم.» از این طرف هم در دولت آقای خاتمی بر سیاست تمرکزکرد و بقیه امور رها شد. من معتقدم هردو اشتباه است؛ درحالی‌که همه اینها در شرح وظایف دولت است. الان هم اشتباه آقای روحانی این است که به سیاست خارجی چسبیده و امور داخلی را رها کرده است. تک‌بعدی‌شدن غلط است.
مهاجری با اشاره به تخریب هاشمی از سوی اصلاح‌طلبان، افزود: ببینید همین اصلاح‌طلب‌ها در انتخابات مجلس ششم با آقای هاشمی چه کردند! همین کسانی که با یک خطبه آقای هاشمی ورق به نفع‌شان برگشت و رأی آوردند. هرچند که خطبه آقای هاشمی برای سالم برگزارشدن انتخابات بود و نه در حمایت از جریانی. اما اصلاح‌طلبان در آن زمان هرچه توانستند به آقای هاشمی بد و بیراه گفتند. عجیب این است که در همه آن مدت آقای خاتمی یک جمله در حمایت از آقای هاشمی صحبت نکرد. یکی از گله‌های ما از آقای خاتمی همین بود. من با آقای خاتمی دوست هستم؛ اما این کارشان درست نبود. انصاف این بود که وقتی ایشان می‌دید همفکرهایش اینطور به آقای هاشمی حمله می‌کنند، از ایشان دفاع کنند.
مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی درباره دلایل رأی‌آوری خاتمی در انتخابات گفت: آقای خاتمی رقیب دولت آقای هاشمی به‌حساب نمی‌آمد. آن زمان ما می‌گفتیم «ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند که آقای خاتمی رأی نیاورد». رادیو و تلویزیون، بعضی از روزنامه‌های وابسته به برخی جا‌ها و... همه دست به ‌دست هم داده بودند که آقای خاتمی رأی نیاورد، مردم هم لج کردند و به ایشان رأی دادند. شما این را به‌حساب کاهش مقبولیت آقای هاشمی نگذارید.(انتخاب)

این خبر را به اشتراک بگذارید