• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 30 دی 1398
کد مطلب : 93240
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/731X1
+
-

واردات میوه‌های لاکچری توسط افراد خاص

واردات میوه‌های لاکچری توسط افراد خاص


عرضه میوه‌های لاکچری با اسامی و قیمت‌های عجیب و غریب در فضای مجازی  ادامه دارد. با عنایت‌الله بیابانی، نایب‌رئیس خانه کشاورز گفت و گو کرده‌ایم.

میوه‌های خاص چگونه وارد می‌شود؟
این میوه‌ها به مقدار کم و به‌صورت قاچاق به کشور وارد و به طرز ماهرانه‌ای هم در مغازه‌ها توزیع می‌شوند. نظارت و کنترل میوه‌های وارداتی برعهده سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی است اما  از آنجا که این واردات از مبادی قانونی انجام نمی‌شود، عملا هیچ کنترل و نظارتی بر ورود و توزیع آنها درفضای مجازی و  برخی مغازه‌های سطح شهر وجود ندارد.  مشخص نیست که چه اشخاصی واردکننده این میوه‌ها هستند اما  با توجه به آسیب این کار  به تولید داخل ، باید جلوی آن گرفته شود. چرا که  میوه‌های وارداتی باید  در مبادی ورودی قرنطینه و از لحاظ بیماری و آفات نباتی کنترل شود اما  واردات قاچاق این مراحل را پشت سر نگذاشته و می‌توا ند این آفات را به کشور وارد کنند.  با اینکه 200نوع محصول باغی و کشاورزی بومی ما می‌تواند میزبان مگس مدیترانه‌ای باشد تا چندین سال پیش ،این آفت را نداشتیم  اما واردات بدون بررسی مرکبات، این آفت را وارد کشور کرد و هنوز ما با پیامدهای آن دست به گریبان هستیم.

مقابله با واردات و  توزیع این میوه‌ها بر عهده چه دستگاهی است ؟ 
اکنون باید در سطح عرضه با این میوه‌ها برخورد شود  . در همه جای دنیا برای حفظ منابع ملی ارزش زیادی قائل هستند. نباید فقط به این دلیل که عده‌ای معدود می‌توانند با هر قیمتی این میوه‌ها را تهیه کنند، منابع ملی کشور را با ورود آنها به خطر اندازیم. اما دستگاه‌های نظارتی برخورد چندانی با توزیع این میوه‌ها در مغازه‌ها و فضای مجازی ندارند.

با توجه به شرایط تازه خوری و فساد پذیری بالا، میوه‌های لوکس و  لاکچری چگونه وارد کشور می‌شود ؟
 واردات مسافری این میوه‌ها به کشور درست نیست چرا‌که  بار  مسافران و گروه‌های پروازی در فرودگاه‌ها و مبادی ورودی کنترل می‌شود. همچنین این اقلام ماندگاری بالایی نداشته و برای وارداتشان باید از سردخانه و تجهیزات خاص استفاده شود که در اختیار افراد عادی نیست.  با این روند افراد خاص  با امکانات ویژه ، این میوه‌ها را وارد می‌کنند و با توزیع در میان گروه هدف، سود بالایی می‌برند.  اما ‌کنون برخورد  بازدارنده‌ای با آنها صورت نمی گیرد. 

علت تداوم این شیوه واردات میوه‌های لوکس چیست ، آیا  برنامه‌ای برای واردات قانونی چنین میوه‌هایی ندارید؟
برخی از این میوه‌ها به قدری کمیاب هستند که حتی بسیاری از افرادی که با انواع میوه‌  در همه جای دنیا آشنایی دارند، از این میوه‌ها  را نمی‌شناسند. واردات و عرضه میوه‌های عجیب و غریب با قیمت‌های بسیار بالا در بازار مصرف داخلی در حالی است که در  ایران  به‌دلیل تنوع بالای آب و هوایی، در هر فصلی انواع میوه‌ها در دسترس مصرف کنندگان  بوده  و نیازی به واردات چنین  اقلام جدید و ناشناخته میوه و سبزی  نیست. همچنین اگر قرار است کمبودی برای اقلام میوه، سبزی و تره‌بار از طریق واردات  برطرف شود نیز  باید  این کار با انجام کار کارشناسی لازم  توسط گروه‌های تحقیق و قرنطینه در مبادی ورودی و تایید سلامتی و کنترل آفات این گونه اقلام صورت گیرد و تنها  بعد از  اعمال نظارت‌های دقیق اجازه واردات قانونی به چنین اقلامی داده شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید