• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 29 دی 1398
کد مطلب : 93186
+
-

پس‌لرزه استیضاح ترامپ در اوکراین

دولت اوکراین تحقیقاتی را آغاز کرده که یافته‌های آن می‌تواند به‌طور مستقیم روی پرونده استیضاح ترامپ اثرگذار باشد

آمریکا
پس‌لرزه استیضاح ترامپ در اوکراین

2روز مانده به آغاز روند بررسی استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنا، پس‌لرزه‌های این رویداد بزرگ سیاسی در آمریکا کیلومترها دورتر در اوکراین هم احساس می‌شود؛ جایی که دولت به‌خاطر اقدامات اطرافیان ترامپ با یک بحران ناخواسته و بی‌سابقه روبه‌رو شده است.
دولت اوکراین تحت فشار دمکرات‌های آمریکا که اکنون هفته‌هاست برای استیضاح و حتی برکناری دونالد ترامپ تلاش می‌کنند، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است، تحقیقاتی را در مورد جاسوسی از ماری یوانوویچ، سفیرسابق آمریکا در اوکراین، آغاز کرده است. انتشار پیام‌های واتس‌اپی 2نفر از دستیاران وکیل دونالد ترامپ از سوی کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا که اکنون تحت کنترل دمکرات‌هاست باعث آغاز این تحقیقات شده است.
دولت اوکراین اعلام کرده قصد ندارد در امور داخلی آمریکا دخالت کند، اما از آنجا که جرم در خاک اوکراین اتفاق افتاده، ناچار است تحقیقاتی در این زمینه انجام دهد. پیام‌های فاش شده بین «رابرت‌هاید» و «لو پارناس» رد و بدل شده که هردو دستیار رودی جولیانی هستند. جولیانی، شهردار سابق نیویورک است که طی سال‌های اخیر به‌عنوان وکیل ترامپ در کنار او بوده و از چهره‌های نزدیک به رئیس‌جمهور آمریکا به شمار می‌رود. در پرونده‌ای که دمکرات‌ها برای استیضاح ترامپ تهیه کرده و اکنون به مجلس سنا فرستاده‌اند، جولیانی نقش محوری دارد.
براساس اطلاعاتی که از سوی 2مأمور امنیتی در آمریکا در اختیار دمکرات‌ها قرار گرفت، جولیانی از سوی دونالد ترامپ مأمور بوده تا با کمک دوستانش در اوکراین، دادستانی اوکراین را ترغیب کند تا علیه فرزند جو بایدن که این روزها در اردوگاه دمکرات‌ها پیشتاز است و احتمالا رقیب اصلی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود، تحقیق کند. جولیانی، بخشی از کار را به لو پارناس سپرده بود که یک تاجر اوکراینی‌الااصل است که در آمریکا زندگی و کار می‌کند. این ماجرا با افشای محتوای مکالمه ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین از مأموران اطلاعاتی آمریکا که هویت‌شان فاش نشده، ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده است. ترامپ متهم است که پرداخت یک کمک مالی 400میلیون دلاری دولت آمریکا به اوکراین را به انجام تحقیقات در مورد فرزند بایدن، مشروط کرده است. 3‌ماه پیش ماری یوانوویچ با حضور در مجلس نمایندگان آمریکا شهادت داد که عدم‌همکاری او با جولیانی در مورد انجام تحقیقات اوکراینی‌ها در مورد فرزند بایدن، در نهایت باعث برکناری او از سفارت آمریکا در کی‌یف شده است. در مجموع اتفاقات رخ داده، دونالد ترامپ متهم شده است که از قدرت و جایگاه خود به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، برای رسیدن به منافع شخصی سوء‌استفاده کرده است.
پرونده استیضاح در مجلس نمایندگان آمریکا از سوی دمکرات‌ها تکمیل شده و به مجلس سنا ارسال شده است. مجلس سنا اکنون به‌عنوان دادگاه و 100عضو آن در نقش اعضای هیأت منصفه عمل خواهند کرد و پرونده ترامپ را بررسی و در نهایت در مورد ماندن یا نماندن او در جایگاه رئیس‌جمهور تصمیم‌گیری خواهند کرد. این سومین بار است که یک رئیس‌جمهور آمریکا، گذرش در مورد استیضاح به سنا می‌افتد. با توجه به‌دست بالای جمهوریخواهان در مجلس سنا، احتمال رأی آوردن برکناری دونالد ترامپ بسیار کم است اما به هر حال با افشای اطلاعات تازه در این پرونده، او در موقعیت بسیار متزلزلی قرار گرفته است؛ موقعیتی که ممکن است وضعیت او را در انتخابات پیش رو متاثر کند. گفت‌وگوی لو پارناس با شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی آمریکا در آستانه برگزاری نخستین جلسه دادگاه ترامپ در سنا، ابعاد تازه‌ای به ماجرا داده است. پارناس به این شبکه گفته است که همه اتفاقاتی که در اوکراین افتاده، با اطلاع شخص دونالد ترامپ بوده است؛ موضوعی که دست دمکرات‌ها را در دادگاه بازتر می‌گذارد. دمکرات‌ها اکنون به مکالمات تلفنی، یادداشت‌ها و فلش مموری‌های ضبط شده از لو پارناس نیز دسترسی دارند و به‌نظر می‌رسد طی روزهای آینده ابعاد تازه‌ای از پرونده سوء‌استفاده دونالد ترامپ از قدرت برای ضربه‌زدن به رقیب دمکرات خود را افشا کنند.

محاکمه‌کننده بیل کلینتون، وکیل ترامپ

«کن استار» که در جریان استیضاح بیل کلینتون در سال1998 از سوی جمهوریخواهان به‌عنوان دادستان اصلی محاکمه رئیس‌جمهور وقت آمریکا برگزیده شده بود، قرار است اکنون به‌عنوان وکیل مدافع از دونالد ترامپ در جلسات استیضاح برابر دمکرات‌ها دفاع کند. «رابرت ری» نیز که در ماجرای استیضاح کلینتون، عضو تیم تحقیقات بود، اکنون در تیم وکلای مدافع ترامپ در کنار استار قرار گرفته است. کن استار مسئولیت تحقیقات در پرونده زمین‌خواری معروف به «وایت‌واتر» بود که به بیل کلینتون و هیلاری همسرش مربوط می‌شد در جریان آن تحقیقات بود که در نهایت شواهدی غیرمرتبط با موضوع تحقیقات کشف شد و آن رابطه خارج از زناشویی بیل کلینتون با یکی از کارآموزان کاخ سفید به نام «مونیکا لوینسکی» بود. این رسوایی اخلاقی در نهایت به استیضاح بیل کلینتون در مجلس سنا ختم شد؛ هرچند کلینتون در نهایت با توجه به برتری دمکرات‌ها در مجلس سنا، گناهکار شناخته نشد و به کاخ‌سفید بازگشت. با اعلام نام کن استار به‌عنوان عضو تیم وکلای ترامپ در ماجرای استیضاح، مونیکا لوینسکی در پستی توییتری نوشت: «این از همان روزهایی است که آدم به‌خودش می‌گوید: نه مگر می‌شود؟»

این خبر را به اشتراک بگذارید