• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 29 دی 1398
کد مطلب : 93155
+
-

خبرها/شهر

دولت از انجام تغییرات بنیادی برای کاهش آلودگی هوا نترسد

عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران عوامل مؤثر در ایجاد آلودگی هوا را تشریح کرد. ناهید خداکرمی با اشاره به 29دی‌ماه، روز هوای پاک به تسنیم، گفت: «عوامل آلاینده هوای تهران به 2 بخش منابع ثابت مانند کارخانه‌ها و منابع متحرک مانند انواع خودروها مربوط می‌شود که در این بین موتورسیکلت‌ها و کامیون‌ها نقش قابل‌توجهی دارند اما اگر آنها را به‌صورت انتزاعی ببینیم مشکلمان حل نخواهد شد.» او با اشاره به اینکه یکی از عواملی که سبب شده نقش عوامل متحرک افزایش یابد، مهاجرت بی‌رویه از روستاها و شهرهای کوچک به پایتخت و سایر کلانشهرهاست، ادامه داد: «باید حواسمان به این باشد که چه عواملی می‌تواند آلودگی را تشدید کند و کجا می‌توانیم مداخله کنیم. بارها گفته‌ام که در تمام دنیا پایتخت‌ کشورها، پایتخت سیاسی آنهاست اما تهران هم پایتخت سیاسی و هم پایتخت اقتصادی، تجاری و صنعتی است.» عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: «یکی دیگر از مسائل مؤثر در بروز آلودگی هوای تهران ساخت‌وسازهای بی‌رویه و برج‌‌سازی‌ در باغ‌ها طی 2 دهه اخیر بوده است و متأسفانه بسیاری از افراد فقط قصد بهره‌مندی داشته‌اند؛ از مالک یک باغ کوچک گرفته تا یک مدیر که برای هزینه‌کرد و کسب درآمد تهران را فروخته است.»‌ خداکرمی تأکید کرد: «برای حل این معضل نیز به 2 نگاه نیاز داریم؛ نخست اینکه در شهرهای کوچک و روستاها رفاه و کارآفرینی ایجاد کنیم تا از مهاجرت جلوگیری شود و دوم اینکه عوامل آلاینده را به خارج از شهر منتقل کنیم. در این راستا شاید لازم باشد کارخانه‌های خودروسازی یا کارخانه سیمان ری و... تعطیل شوند اما نباید از اینکه تغییرات بنیادی ایجاد کنیم، بترسیم.» او یادآور شد: «باید در تولید برخی از خودروها و موتورسیکلت‌ها نیز تجدیدنظر شود و به این فکر کنیم که باید پایتخت به نقطه دیگری منتقل شود؛ چراکه باید به فکر 50سال آینده کودکان نیز باشیم. اگر 40سال پیش که صحبت از انتقال پایتخت شده بود نسبت به تحقق آن اقدام کرده بودیم، اکنون پایتخت شکیلی داشتیم.» 
خداکرمی با اشاره به اینکه کوچک‌ترین عملکرد همه افراد می‌تواند به تولید آلاینده کمک کند، گفت: «برقی کردن موتورها و واردات آن یا کمک به تولیدکننده داخلی مسئله بسیار حیاتی و جدی است؛ چرا‌که موتورسیکلت‌های موجود هم آلودگی صوتی و هم آلایندگی زیادی ایجاد می‌کنند. دولت نیز نباید از اینکه گمرک تعرفه خودروهای هیبریدی را بردارد، ترسی داشته باشد؛ چراکه شاید ضرر تعطیلی 2 کارخانه خودروسازی بسیار کمتر از این باشد که در آینده هوای آلوده‌تری داشته باشیم. » 


بهره‌برداری از ۳۰۰کیلووات نیروگاه خورشیدی در تهران تا پایان سال

معاون خدمات شهری شهرداری تهران از بهره‌برداری نیروگاه خورشیدی در تهران تا پایان سال98 خبر داد. به گزارش تسنیم، مجتبی یزدانی در این رابطه گفت: «با عنایت به اسناد بالادستی و الزامات قانونی مانند برنامه سوم شهرداری تهران، قانون مدیریت سبز، مصوبه هیأت وزیران و مصوبه شورای شهر تهران، شهرداری تهران اقداماتی را در راستای توسعه و ارتقای سطح اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها در زمینه مصرف بهینه انرژی در ساختمان‌های شهرداری و همچنین توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ازجمله طراحی و اجرای نیروگاه‌های خورشیدی در اماکن عمومی در دست اجرا دارد.» او با بیان اینکه مدیریت مصرف انرژی به‌صورت جدی در معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست مناطق 22گانه در حال پیگیری و اجراست، عنوان کرد: «با اجرای سیاست‌های اجرایی در زمینه مدیریت مصرف انرژی، تدوین برنامه اجرایی و همچنین ارائه طرح‌های جامع ازجمله تدوین دستورالعمل اجرایی بهینه‌سازی مصرف منابع (آب، برق، گاز) در ساختمان‌های شهرداری تهران، ممیزی ساختمان و تعیین نقاط هدررفت انرژی، شناسایی نقاط بهبود و اجرای راهکارهای مؤثر سعی شده است تا در کاهش هزینه‌های اقتصادی و ارتقای کیفیت بهره‌وری انرژی ساختمان اقدامات مفید صورت پذیرد.» یزدانی گفت: «تا پایان سال، ادارات محیط‌زیست مناطق با نظارت اداره کل محیط‌زیست شهرداری در مجموع ۳۰۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی در ساختمان‌ها و بوستان‌های مناطق ۵، ۶، ۱۶، ۱۲ و ۱۷ طراحی و احداث کرده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.» به گفته او، اجرای طرح‌های جامع مدیریت مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف در مناطق 22گانه منجر به روند کاهشی مصرف منابع در ساختمان‌های تحت تملک شهرداری و کاهش هزینه‌ها در مجموعه شهرداری تهران و همچنین ارتقای کیفیت محیط‌زیست شهری شده است. معاون شهردار تهران یادآور شد: «همچنین اقدامات صورت گرفته به‌گونه‌ای است که کاهش میزان مصرف حامل‌های انرژی در قبوض صادره برای ساختمان‌های تحت پوشش طرح کاملا مشهود و ملموس است. طبق بررسی‌های انجام شده و مقایسه میزان مصرف منابع در 560ساختمان تحت پروژه اصلاح الگوی مصرف از سال97 نسبت به سال1396 در زمینه میزان مصرف آب، برق و گاز 3، 9 و 6.5درصد در ساختمان‌های تحت پوشش روند کاهشی داشته است، که منجر به کاهش انتشار 3411تن گاز CO2 از ساختمان‌های شهرداری تهران شده است.» 


گرمخانه‌های شهرداری صرفا برای معتادان نیست

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد که گرمخانه‌های شهرداری صرفا برای معتادان نیست. الهام فخاری با اشاره به اینکه منطقه 2شهرداری تهران هنوز گرمخانه ندارد، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «شهردار منطقه نمی‌تواند تصمیم بگیرد که در آنجا گرمخانه ایجاد شود یا نه.» او با بیان اینکه ایجاد گرمخانه بخشی از وظایف شهرداری‌هاست، ادامه داد: «تأکید شورای پنجم این بود که در نزدیکی کانون‌های آسیب‌پذیر، گرمخانه وجود داشته باشد تا شهروندان بی‌سرپناه از آنجا استفاده کنند. شهرداری مناطق نیز نمی‌توانند مانع از ایجاد گرمخانه در محدوده خود شوند.» فخاری یادآور شد: «گرمخانه برای افراد بی‌سرپناه و کارتن خواب است که محل زندگی مشخصی ندارند و در این بین افراد معتاد بی‌خانمان هم می‌توانند به این اماکن مراجعه کنند. این مراکز برای حمایت از بی‌سرپناهان است که در محدوده مناطق کم ایمن شهری هستند .» 

این خبر را به اشتراک بگذارید