• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 29 دی 1398
کد مطلب : 93133
+
-

راهکارهایی برای زندگی بهتر و طولانی‌تر

مطمئناً شما نیز برخی از اسرار طول عمر را می‌توانید حدس بزنید، از قبیل: غذا خوردن سالم، ورزش کردن روزانه، حفظ وزن ایده‌آل و اجتناب از کشیدن سیگار. اما عوامل دیگری هم می‌توانند بر طول عمرتان اثر داشته باشند. برخی عادات روزمره می‌تواند تأثیر مثبتی بر افزایش و یا کاهش طول عمرشان داشته باشد که در ادامه به مرور آنها می‌پردازیم.

داشتن پاهای قوی
قدرت قسمت پایینی بدن باعث حفظ تعادل مناسب، انعطاف‌پذیری و استقامت بدن می‌شود. اینها عواملی کلیدی در کاهش آسیب‌پذیری افراد، مخصوصاً با افزایش سن به شمار می‌آیند که می‌توانند از آسیب‌های ناشی از افتادن و صدمه‌های مربوط به آن نظیر شکستگی لگن در سالمندان جلوگیری کنند.20درصد افرادی که دچار شکستگی‌های سر استخوان می‌شوند، به‌دلیل عوارض ناشی ازتروما، در طول مدت یک سال جان خود را از دست می‌دهند.

پیاده‌روی
براساس تحقیقی که روی 2603مرد و زن صورت گرفته، معلوم شده است افرادی که روزانه حداقل 30دقیقه پیاده‌روی انجام می‌دهند، جزو افراد سالم (صرف‌نظر از میزان چربی بدن آنها) هستند و این گروه، 4 برابر افرادی که پیاده‌روی کمتری انجام می‌دهند یا اصلاً انجام نمی‌دهند، عمر می‌کنند. اضافه کردن کمی پیاده‌روی به کارهای روزانه نظیر پیاده‌روی در مسیر محل کار یا راه رفتن موقع خرید می‌تواند در افزایش سلامتی بدن و طول عمر بسیار مؤثر باشد.

وزن مناسب در دوران نوجوانی
تحقیقی روی 137کودک از بدو تولد تا سن 28سالگی نشان داده که داشتن اضافه وزن در نوجوانان چهارده‌ساله، خطر ابتلا به دیابت نوع2 را در بزرگسالی افزایش می‌دهد. این در حالی است که افراد دارای دیابت، 2تا 4برابر بیشتر از سایرین در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.

استفاده کمتر از نوشابه‌ها
دانشمندان دریافته‌اند که نوشیدن یک یا چند نوشابه در روز خطر ابتلا به سندروم متابولیکی را 2 برابر می‌کند. این سندروم مجموعه‌ای از افزایش فشارخون، افزایش سطح انسولین و چربی شکم است که موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و حتی افسردگی می‌شود. دانشمندان اعتقاد دارند با اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های گازدار، کنترل فشار خون و کلسترول، پیشگیری از دیابت و عدم‌استعمال دخانیات، می‌توان 6تا 9سال به عمر انسان اضافه کرد.

کاهش استرس
افرادی که دچار استرس شدید هستند، بدنشان دارای سطح کمتری از هورمون کلوتو (هورمون جلوگیری‌کننده از پیری زودرس) است. همچنین استرس 20درصد خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش می‌دهد. 

تنها نمانید 
خانواده و دوستان خوب بهترین نعمت‌های ما هستند و در کنار آنها بودن، تأثیر بسیار خوبی بر ما خواهد داشت. تنهایی خطری جدی برای پیری زودرس و چاقی است، زیرا سبب ترشح پیش‌ماده‌ای برای شروع روند پیری خواهد شد. آمارها نشان می‌دهد افرادی که هرگز ازدواج نکرده‌اند یا مجرد هستند، بیش از دیگر افراد در معرض مرگ‌های ناگهانی قرار می‌گیرند. بنابراین تلاش کنید تنها نمانید و ازدواج کنید.

اجتماعی باشید
دوری ازمردم و جامعه مانند گزینه تنهایی، عمرشما را کوتاه خواهد کرد. بودن در میان افراد هم سن و کسانی که به شما حس خوبی می‌دهند، ازمحرک‌های ارزشمند برای ایجاد حس امید به زندگی است. 

مراقب چاقی خود باشید
اندازه دور کمر بیش از 120سانتی‌متر در مردان و 100سانتی‌متر در زنان، خطر ابتلا به پیری زودرس را تا 2برابر افزایش می‌دهد. افرادی که در سنین پایین دچار چاقی هستند باید بیش از هرگروه دیگری به موضوع تناسب اندام خود توجه کنند. چاقی قطعاً از عواملی است که شما را پیرتر از سنتان نشان داده و می‌تواند در روابط اجتماعی و فردی‌تان با دیگران اثر منفی بگذارد؛ اثری که در نهایت منجر به کاهش سن امید به زندگی و حتی مرگ ناگهانی می‌شود.

زندگی هدفمند داشته باشید 
کسانی که زندگی برایشان معنی دارد و برای رسیدن به وضعیتی ایده‌آل برای خود هدف تعیین می‌کنند، در پایین‌ترین رده مرگ‌ومیر هستند. اگر از این دسته  افراد نیستید، به فکر انجام کارهایی باشید که به زندگی‌تان معنا می‌بخشند. 

خواب منظم
افرادی که 7ساعت در شب می‌خوابند، درمقایسه با افرادی که بیش از8ساعت یا کمتر از5ساعت در شب می‌خوابند، عمر طولانی‌تری خواهند داشت.خواب کم، بدنتان را به‌شدت ضعیف و ناتوان خواهد کرد و خواب بیش از حد نیز سبب افزایش سطح مس موجود در خون شده و عوارض جانبی زیادی را به‌بار می‌آورد.

ماهی مصرف کنید
ماهی سرشار از چربی امگا 3و ویتامین A است که سبب بهبود عملکرد قلب خواهد شد. وجود امگا 3کافی در بدن میزان مرگ‌ومیر زودرس را تا 27درصد کاهش خواهد داد.

سیگار نکشید
سیگار کشیدن 10سال عمرتان را کوتاه خواهد کرد. اگر شریک زندگی یا والدینتان سیگاری هستند، شما نیز در معرض خطر قرار دارید. ترک سیگار تا قبل از سن چهل‌سالگی می‌تواند تا 90درصد مانع کوتاهی عمر شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید