• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 29 دی 1398
کد مطلب : 93122
+
-

سهم 50درصدی تولید از بازار پارچه پرده

سهم 50درصدی تولید از بازار پارچه پرده


افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم موجب رکود بازار و حذف برخی محصولات غیرضروری از سبد مصرفی خانوارها شده است اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، تقاضا برای اقلام کالایی مرتبط با تزیینات منزل مانند انواع پرده افزایش می‌یابد. با امیر قدیمی‌نژا د-رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه‌فروشان پارچه تهران- گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت بازار شب عید پارچه پرده‌ای چگونه است؟
با توجه به تغییر فصل و در پیش بودن سال نو، تولیدی‌های لباس در تدارک پوشاک شب عید هستند و این شرایط بعد از یک رکود فصلی، باعث رونق در بازار پارچه شده است. اکنون بازار وضعیت مناسبی دارد و کمبودی مشاهده نمی‌شود. استقبال در زمینه پارچه‌های پرده‌ای هم نسبتا خوب است و پارچه‌های تور، ساتن و سایر پارچه‌های پرده‌ای متقاضی خاص خود را دارد با وجود این هنوز کمی زود است که توقع فروش بالای این نوع پارچه را در بازار داشته‌ باشیم، اما می‌توان انتظار داشت تا چند روز آینده و از ابتدای بهمن‌ماه استقبال از خرید بیشتر و بازار گرم‌ترشود. توجه کنیم که فروش شب عید اصناف معمولا از برج 11 آغاز می‌شود و تا پایان سال اوج می‌گیرد.

تقاضای بازار این اقلام نسبت به سال گذشته چه تغییری داشته است؟
باید بپذیریم که در مقاطعی از سال بازار به رکود می‌رسد و بازار پرده و پارچه پرده‌ای نیز از این قاعده مستثنا نیست. مثلا تولیدی‌های پوشاک بعد از اینکه محصولات بهاره و تابستانه را تولید و روانه بازار کردند، اغلب در ماه‌های مرداد و شهریور تولید ندارند و صبر می‌کنند تا محصولاتشان به فروش برسد و در این فاصله برای تولید پاییزه و زمستانه آماده می‌شوند. در این مقاطع زمانی ممکن است بازار کساد باشد و فروش کاهش یابد اما همیشه بعد از یک دوره کسادی، بازار دوباره رونق خود را بازمی‌یابد و می‌توان گفت، رکود در بازار مقطعی است.

کاهش قدرت خرید مردم چه تأثیری در رکود بازار داشته است؟
طبیعتا تورمی که در جامعه وجود دارد بر توان اقتصادی خانواده‌ها تأثیر داشته و قدرت خرید را کاهش داده است که این موضوع به‌نوبه خود بر فروش اصناف مختلف مانند پارچه‌فروشان و تزیینات منزل نیز تأثیرگذار بوده است. صنف پارچه و پوشاک هم از این شرایط مستثنا نیست. فروش واحدهای صنفی کاهش پیدا کرده اما ناچاریم با همین شرایط به فعالیت ادامه دهیم. با این‌حال مشکل خیلی حادی وجود ندارد و بازار کم‌کم از رکود خارج شده است.

سهم تولید داخل از بازار این اقلام چقدر است؟
اکنون در زمینه محصولات نساجی، چه در زمینه پارچه لباسی و چه پارچه پرده‌ای، تولیدکنندگان داخلی 50درصد از سهم بازار را در اختیار دارند و 50درصد مابقی از طریق واردات تامین می‌شود. در زمینه واردات هم مشکل خاصی وجود ندارد، محصولات مورد نیاز به‌صورت رسمی و با تعرفه حدود 32درصدی وارد می‌شود. البته تعرفه بعضی محصولات کمی با این رقم متفاوت است. با وجود این چشم‌انداز آینده صنعت نساجی روشن است؛ چرا که معتقدم تحریم‌ با همه مشکلاتی که برای اقتصاد کشور ایجاد کرده در بعضی زمینه‌ها به نفع ما بود و باعث شد تا بعضی از صنایع که سال‌ها با واردات بی‌رویه در رکود فرو رفته بودند، به تکاپو بیفتند و از انفعال و رکود خارج شوند. نساجی یکی از صنایعی است که با تحریم و کاهش واردات، جان تازه‌ای گرفته است. تولیدکنندگان این صنعت، تولید را افزایش داده‌اند و با تلاش شبانه‌روزی به‌دنبال تامین بیش از پیش نیاز بازار هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید