• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 29 دی 1398
کد مطلب : 93117
+
-

نجات جان زمین با پروتئین مصنوعی

دانشمندان فنلاندی با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، پروتئینی ایجاد کرده‌اند که در دهه آینده با قیمت سویا رقابت می‌کند که از باکتری‌های خاکی تغذیه می‌شود که از هیدروژن حاصل از شکاف آب با برق حاصل شده است

نجات جان زمین با پروتئین مصنوعی

محققان می‌گویند با استفاده از برق ایجاد‌شده از انرژی بادی و خورشیدی، می‌توان انتشار گازهای گلخانه‌ای را برای رشد گیاه و تولید غذا به صفر نزدیک کرد. رؤیای آنها اگر محقق شود، می‌تواند بسیاری از مشکلات دنیا را در برابر گرم شدن دنیا به واسطه گازهای گلخانه‌ای متوقف کند. محققان در حال افزایش بودجه برای توسعه این روش تولید پروتئین هستند. آنها می‌گویند که 5/5میلیون یورو سرمایه جذب کرده‌اند و پیش‌بینی می‌کنند -بسته به قیمت برق- هزینه‌هایشان تقریبا با قیمت تولید سویا در پایان دهه یا شاید سال 2025 رقابت می‌کند.

با چشیدن کمی از این آرد پروتئینی گرانبها با نام سولئین متوجه می‌شوید هیچ طعمی ندارد  و همان چیزی است که دانشمندان در حال کار روی آن هستند. آنها می‌خواهند این یک ماده افزودنی خنثی برای تمام غذاها باشد. این آرد می‌تواند تقلیدی از روغن پالم در ساخت انواع شیرینی، بستنی، بیسکوئیت، پاستا، نودل، سس و نان‌ها باشد. به اعتقاد آنها این ماده می‌تواند برای پرورش ماهی و گوشت پرورشی نیز استفاده شود. همچنین با این آرد می‌توان گاوها را تغذیه کرد تا آنها دیگر به خوردن سویاهای روئیده روی زمین‌های بارانی مشغول نباشند. حتی اگر همه‌‌چیز طبق برنامه پیش برود سال‌ها طول خواهد کشید تا تولید پروتئین در جهت تقاضای جهانی افزایش یابد. اما این یکی از صدها پروژه‌ای است که در راستای آینده غذاهای سنتزی در حال پیشروی است.

ایده‌های عصر فضا
به گزارش بی‌بی‌سی، پاسی واینیکا، مدیرعامل شرکت Solar Foods که در دانشگاه کرانفیلد انگلیس تحصیل کرده است می‌گوید: ایده‌ای که پشت این تکنولوژی است ابتدا در دهه 60میلادی برای صنعت فضایی شکل گرفت. او البته اعتراف کرد که گیاه آزمایشگاهی مورد نظرش هنوز آماده نیست، اما ادعا می‌کند برای سال 2022 همه شرایط آمادگی آن فراهم می‌شود. سرمایه‌گذار پروژه نیز در سال 2023 کارش را شروع خواهد کرد و اگر همه‌‌چیز طبق برنامه پیش برود، نخستین کارخانه تولید این پروتئین در سال 2025 ایجاد می‌شود.
او می‌گوید: تا اینجای کار همه‌‌چیز عالی پیش رفته است. وقتی کارخانه را با اضافه کردن دستگاه‌های جدید با مراحل ابتدایی کارخانه مقایسه می‌کنیم و پیشرفت‌های شگفت‌انگیز در زمینه فناوری‌های انرژی پاک مانند باد و انرژی خورشیدی را درنظر می‌گیریم، فکر می‌کنیم احتمالاً می‌توانیم با سویا در اوایل سال 2025 رقابت کنیم.
برای ساختن سولئین، آب را با استفاده از الکترولیز می‌شکنند تا هیدروژن به‌دست بیاید، این هیدروژن و دی‌اکسیدکربن از هوا با ترکیب مواد معدنی، باکتری را تغذیه می‌کنند تا سپس پروتئین تولید شود.
به گفته واینیکا، تعیین‌کننده اصلی، قیمت برق است. این شرکت پیش‌بینی می‌کند که با ورود مجدد انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر، هزینه کاهش می‌یابد.
پیشرفت این فناوری فوق‌العاده در مستندی که جورج مونبیت، فعال محیط‌زیست، با نام «آخرالزمان گاو» ساخته است نشان داده شده.

امید برای آینده 
مونبیت به آینده سیاره زمین بدبین است، اما می‌گوید که منابع غذایی خورشیدی کمی او را امیدوار کرده است. او اضافه می‌کند: تولیدات غذایی دارد دنیای ما را از هم می‌درد. پرورش ماهی و مزرعه داری با روش‌های طولانی بزرگ‌ترین علت انقراض و از دست دادن تنوع و فراوانی حیات‌وحش است. کشاورزی یکی از مهم‌ترین عوامل اختلال آب و هوایی است. اما آنچه امیدوار‌کننده است این است که تولید غذاهای غیرپرورشی در حال گسترش است و امکان بی‌نظیری برای نجات انسان و سیاره زمین را فراهم کرده است.
محققان مدعی هستند که این پروتئین در سال 2035، ده‌برابر ارزان‌تر از پروتئین حیوانی خواهد بود.
پیش‌بینی می‌شود نتیجه ساخت این پروتئین، زنگ اعلام پایان صنعت دامپروری باشد. اگرچه منتقدین معتقدند که ورود چنین پروتئینی به بازار عرضه چندان واقع‌بینانه نیست و به ‌نظریه بیشتر شبیه است.
کنسرسیومی از تحقیقات علمی و مؤسسات دانشگاهی برجسته برای شناسایی راه‌حل‌های جدید برای مقابله با تغییرات آب و هوایی مرتبط با بخش کشاورزی و مواد غذایی تشکیل شده است. سال گذشته نیز مقاله‌ای منتشر شد که نویسنده در آن به این نتیجه رسیده بود که پروتئین میکروبی چندین برابر از سویا مفیدتر است و فقط به یک‌دهم آب نیاز دارد.
اما عامل فرهنگی دیگری وجود دارد که ممکن است مصرف این پروتئین را با کاهش روبه‌رو کند. بسیاری از مردم هنوز می‌خواهند گوشت بره‌ای بخورند که شبیه به گوشت بره است. پروفسور لئون تری، از دانشگاه کارنفیلد گفت: سرمایه‌گذاران به غذاهای جدید علاقه دارند. اخیرا سرمایه‌گذاری روی غذاهای سنتزی زیاد شده است، اما آیا کسی برای مصرف آنها واقعا اشتها دارد؟ 

دردسر تولیدات غذایی
 تولیدات غذایی دارد دنیای ما را از هم می‌درد. پرورش ماهی و مزرعه داری با روش‌های طولانی بزرگ‌ترین علت انقراض و از دست دادن تنوع و فراوانی حیات‌وحش است

 

این خبر را به اشتراک بگذارید