• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 28 دی 1398
کد مطلب : 93106
+
-

از تصمیمات عجیب بنا تا پیروزی شیرین محمدیان

از تصمیمات عجیب بنا تا پیروزی شیرین محمدیان

محسن محمود صفری| روز اول مسابقات بین‌المللی ماتئو پلیکونه ایتالیا برای کشتی آزاد ایران، روز خوبی بود. ایران 2فینالیست در این روز داشت اما مهم‌تر از آن، پیروزی محمدحسین محمدیان در مقابل کایل‌اسنایدر قهرمان آمریکایی جهان و المپیک بود؛ هرچند این مسابقات ضعف‌هایی از کشتی ایران و تصمیم عجیب محمد بنا، سرمربی کشتی فرنگی را نمایان کرد. قبل از شروع مسابقات آزاد، روزهای گذشته مسابقات کشتی فرنگی و زنان در ایتالیا برگزار شد. در کشتی فرنگی ایران هیچ نماینده‌‌ای نداشت.
  بنا و تصمیمات بحث‌برانگیز
شاگردان محمد بنا در مسابقات قهرمانی جهان قزاقستان 3سهمیه المپیک گرفتند و برای رسیدن به 3سهمیه دیگر، فقط 2فرصت دیگر دارند. در این شرایط انتظار این بود که محمد بنا در مسابقات ایتالیا که رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی را دارد، نفراتی را ببرد که شانس گرفتن سهمیه دارند. پیش از این هم قرار بر همین بود اما بنا یکباره تصمیمش را تغییر داد و در این جام تیم نداد تا در جام تختی شاگردانش را محک بزند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان جام‌تختی هیچ گره‌ای را در کشتی آزاد باز نکرد و پیش‌بینی‌ها این است که در کشتی فرنگی هم باید منتظر همین اتفاق بود. به‌عنوان مثال در جام تختی آزاد  در وزن 57کیلوگرم علیرضا سرلک توانست به‌عنوان قهرمانی برسد ولی در این وزن بدون شک رضا اطری شانس بیشتری برای کسب دوبنده تیم ملی دارد که در جام‌تختی با نظر کادرفنی حضور نداشت. در وزن 97کیلوگرم مجتبی گلیج عنوان نخست را کسب کرد ولی محمدحسین محمدیان و علیرضا کریمی باز هم با نظر کادرفنی کنار بودند تا عملا هیچ گره‌ای در جام تختی باز نشود.
  کابوس لیگ تمامی ندارد! 
تبعات لیگ کشتی تمامی ندارد، یک نگاه به ترکیب تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات ایتالیا، نشان می‌دهد کشتی‌گیران کلیدی تیم ملی که باید برای گرفتن سهمیه المپیک تلاش کنند، در لیگ در وزن‌های غیرالمپیکی روی تشک رفته بودند. تیم ملی کشتی آزاد با ترکیب بهنام احسان‌پور، یونس امامی، محمدحسین محمدیان و امیرحسین زارع راهی مسابقات ایتالیا شده است. احسان‌پور در وزن 65کیلوگرم و امامی در وزن 74کیلوگرم روی تشک رفتند؛ وزنی المپیکی و یک وزن بالاتر از آنچه در لیگ کشتی گرفتند. وزن کم‌کردن‌هایی که با گذشت زمان بدون شک تأثیرش را روی عملکرد کشتی‌گیرانی چون احسان‌پور، امامی و رضا اطری (که شرایط مشابه داشت) می‌گذارد. به‌نظر می‌رسد آسیب‌دیدگی علیرضا کریمی و حسن یزدانی تنها تبعات حضور کشتی‌گیران در لیگ برتر و مبارزه‌کردن آنها برای یک تیم متمول نبود.
   محمدیان ستاره شد 
محمدیان در وزن 97کیلوگرم و امیرحسین زارع در وزن 125کیلوگرم نماینده‌های ایران بودند که با عملکرد تحسین‌برانگیزشان موفق شدند رقبای خود را یکی پس از دیگری شکست دهند و به فینال مسابقات برسند. محمدحسین محمدیان ستاره تیم ایران در روز اول بود. او پس از شکست حریفانی از کشورهای قزاقستان و آمریکا در دور سوم در مقابل کایل اسنایدر قهرمان جهان و المپیک قرار گرفت. محمدیان در این رقابت درحالی‌که 4امتیاز از حریفش پیش بود، اسنایدر را ضربه‌فنی کرد و با پیروزی در برابر کویدو به فینال مسابقات رسید. امیرحسین زارع هم در دسته فوق‌سنگین پس از استراحت در دور اول، در دور دوم کشتی‌گیر قزاقستانی را ضربه فنی کرد و در دور سوم با شکست 8 بر صفر حریف آلمانی به فینال مسابقات رسید. یونس امامی و بهنام احسان‌پور امروز روی تشک می‌روند. غلام محمدی در 4وزنی که کشتی‌گیر با خود برده، باید در مسابقات گزینشی کسب سهمیه کند. تا به حال آزادکاران فقط موفق به کسب 2سهمیه المپیک در وزن‌های 57 و 86کیلوگرم شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید