• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 28 دی 1398
کد مطلب : 93113
+
-

تحریم لیگ قهرمانان آسیا روی میز فوتبال ایران

احتمال گرفتن میزبانی از تیم‌های ایرانی در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا‌ را نخستین‌بار چند خبرنگار کویتی و عربستانی رسانه‌ای کردند اما اصل ماجرا از چند روز پیش‌تر استارت خورده بود.
سه‌شنبه هفته‌گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای، مدیران فدراسیون فوتبال ایران را از ابراز نگرانی تیم‌های الکویت کویت و الرفاع بحرین برای سفر به تهران و مشهد آگاه کرده بود. این دو تیم طبق برنامه باید سه‌شنبه این هفته در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا به‌ترتیب با استقلال و شهرخودرو بازی کنند.
گفته می‌شود در این نامه توضیح داده شده که مقامات کنفدراسیون از اتفاقات داخلی ایران آگاه شده‌اند و به همین دلیل 3درخواست مشخص دارند: 
  تضمین کتبی سازمان‌های مربوطه کشوری درباره امنیت تیم‌هایی که به ایران سفر می‌کنند.
   آخرین ارزیابی از اتفاقات داخلی ایران که منجر به نگرانی از سفر به این کشور شده.
   برنامه عملیاتی برای کاهش سفر به ایران.
هنوز معلوم نیست ایران چه پاسخی به نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا داده، با این حال گفته می‌شود یکی از کسانی که امنیت برگزاری بازی را ضمانت کرده، وزیر ورزش و جوانان بوده است. امیر علوی، مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با وب‌سایت این فدراسیون مدعی شده است: «وزیر محترم ورزش و جوانان به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران به‌صورت کتبی تضامین لازم درباره میزبانی را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه کرده است.»
شواهد نشان می‌دهد با وجود نامه اولیه کنفدراسیون فوتبال آسیا، در نهایت مسیر تصمیم‌گیری درباره میزبانی بازی‌های 2تیم استقلال و شهرخودرو در مرحله پلی‌آف و البته بازی‌های روز اول مرحله گروهی لیگ قهرمانان(چنانچه تیم‌های ایرانی میزبان باشند) ناگهان تغییر کرده است.
کنفدراسیون دیروز در نامه‌ای به اعضای کمیته اجرایی‌اش از آنها خواسته درباره این موضوع اعلام نظر کنند. طبق مقررات در چنین پرونده‌هایی کمیته اجرایی تصمیم‌گیرنده نهایی است، اما تصمیم اولیه به تأیید اعضای کمیته مسابقات رسیده است.با کناره‌گیری علی کفاشیان، ایران دیگر نماینده‌ای در کمیته مسابقات ندارد. این کمیته از یک رئیس (ویتنامی)، یک نایب‌رئیس(عراقی) و 17عضو تشکیل شده است. 17عضو نمایندگانی از کشورهای استرالیا، بنگلادش، کامبوج، چین، ژاپن، کره‌جنوبی، قطر، نپال، ازبکستان، امارات متحده عربی، تاجیکستان، مالزی، اردن، عربستان، اندونزی، هند و سوریه هستند.
 مهدی تاج، رئیس مستعفی فدراسیون، یکی از اعضای هیأت اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیاست. او نایب‌رئیس کنفدراسیون در منطقه آسیای مرکزی است. غیر از تاج، 26نفر دیگر هم عضو هیأت اجرایی هستند. این اعضا عبارتند از: شیخ سلمان بن‌ابراهیم، رئیس بحرینی کنفدراسیون و 4نایب‌رئیس از مغولستان، میانمار، پاکستان و قطر، 5عضو آسیایی فیفا که از کشورهای چین، هند، ژاپن، بنگلادش و فیلیپین هستند. به‌اضافه اعضای کمیته اجرایی از 16کشور: استرالیا، بوتان، کره‌شمالی، هنگ‌کنگ، عراق، لائوس، لبنان، مالزی، عمان، فلسطین، ویتنام، یمن، قرقیزستان، عربستان، سریلانکا و تایلند.
پیش‌بینی می‌شود امروز یا فردا هیأت اجرایی رأی نهایی‌ درباره گرفتن میزبانی از تیم‌های باشگاهی ایرانی را اعلام کند.
برخی معتقدند یکی از مدیرانی که لازم بود در این شرایط حساس به کمک فوتبال ایران بیاید و با دیگر اعضای هیأت اجرایی رایزنی کند، مهدی تاج است. شنیده می‌شود در یکی دو روز گذشته تلفن تاج از دسترس خارج بوده است. یکی از مدیران ارشد ورزش در گفت‌وگو با همشهری توضیح می‌دهد که تصمیم اخیر کنفدراسیون با نامه‌ای که قبلا به فدراسیون ایران داده بودند، همخوانی ندارد: «شواهدی داریم که این تصمیم خارج از مقررات و ضوابط گرفته شده است. آنها از یک طرف به فدراسیون ما نامه داده‌اند که ضمانت بدهید امنیت را تامین می‌کنید. بالاترین مقام ورزش ما این ضمانت را داده است، اما چند روز بعد بدون توجه به این ضمانت، پرونده را به کمیته مسابقات فرستاده‌اند. ما می‌خواهیم بدانیم از زمان نوشتن نامه آنها تا فرستادن پرونده به کمیته مسابقات چه اتفاق تازه‌ای افتاده است؟»
این مقام ارشد ورزش می‌گوید چنانچه ای‌اف‌سی رأی به گرفتن میزبانی تیم‌های ایرانی بدهد، احتمال خروج همه تیم‌های ایران از لیگ قهرمانان آسیا وجود دارد: «در حال بررسی دقیق‌تر موضوع هستیم. اگر واقعا به این نتیجه برسیم که تصمیمی که گرفته شده، ربطی به فوتبال ندارد و منشأ سیاسی دارد، کناره‌گیری کامل تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان را بررسی خواهیم کرد.»
اگر رأی نهایی کنفدراسیون، برگزاری بازی‌های استقلال و شهرخودرو در زمین بی‌طرف باشد، در سال‌های اخیر دومین‌بار است که تیم‌های ایرانی از میزبانی محروم می‌شوند. پیش از این به‌دنبال برخی تنش‌های سیاسی میان ایران و عربستان، کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت بازی‌های تیم‌های این دو کشور را در زمین بی‌طرف برگزار کند. فدراسیون فوتبال ایران به آن رأی اعتراض کرد و حتی پرونده را به دادگاه عالی ورزش برد، اما در نهایت نتوانست رأی را برگرداند.

این خبر را به اشتراک بگذارید