• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
شنبه 28 دی 1398
کد مطلب : 93070
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/PN7Z6
+
-

در سومین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی راهکار ترمیم اعتماد عمومی مورد بحث قرار گرفت

اعتدال هاشمی، صداقت سلیمانی

جهانگیری: در ماجرای سقوط هواپیما، رهبری به محض دریافت گزارش تأکید کردند که با مردم صادق باشید

اعتدال هاشمی، صداقت سلیمانی

سومین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، صبح روز پنجشنبه (26دی) با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سورنا ستاری معاون علمی رئیس‌جمهوری، رضا اردکانیان وزیر نیرو، پیروز حناچی شهردار تهران، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله علی مطهری نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی تولیت آستان مقدس امام خمینی(ره)، اعضای خانواده، شخصیت‌های دولتی، مذهبی، سیاسی، دیپلمات‌های خارجی و جمعی از علاقه‌مندان در محل اجلاس سران برگزار شد. 

در این مراسم، ابتدا پیامی از آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی‌آملی که در گرامیداشت مقام قرآنی و فقهی زنده‌یاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ارسال شده بود، قرائت شد. آیت‌الله جوادی‌آملی، هاشمی‌رفسنجانی را «صاحب‌نظر» از نظر فقهی دانسته و در بخشی از پیام خود آورده است: «علاقه او نسبت به فقه این بود که حکومت دینی تشکیل شود که قانون آن، دینی، افراد هم قانونمدار و محصول آن هم فتواهای دینی و گرایش‌های روایی باشد. فقیه نام‌آوری هم در رأس این سیاست و حکومت قرار بگیرد تا از راهنمایی آن فقیه جامع، جامعه اسلامی طرفی ببندد.»

حسرت فقدان مدیر بحران‌ها
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور یکی از سخنرانان مراسم سومین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود. معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم حفظ همبستگی، انسجام ملی و اجماع ملی بر پاسخگویی صریح به ابهامات جامعه، ترمیم اعتماد لطمه دیده مردم و جبران خطاهای مدیریتی و مسئولیت‌پذیری در شرایط خطیر و پیچیده کنونی تأکید کرد و گفت: باید مثل هاشمی به تعادل سیاسی فکر کنیم و مثل سلیمانی با مردم صادق باشیم، از تهدیدها فرصت بسازیم و بدانیم که جامعه اگر حس کند که صداقت داریم و به اشتباهات و خطاها توجه می‌کنیم به کمک ما می‌آید. جهانگیری با اشاره به ویژگی‌های آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و ضرورت بازخوانی میراث و نقش و مشی وی ادامه داد: درگذشت دور از انتظار و خسارت‌بار هاشمی را که جای خالی او در این سال‌ها و ماه‌ها و حتی روزها هر لحظه بیش از پیش به چشم می‌آید، باید در شمار همان حوادث پرحسرت و غم «دی ماهی» دانست؛ حوادثی که به اندازه سالیان و قرون، تاریخ می‌سازند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری، جهانگیری با اشاره به روحیه هاشمی‌رفسنجانی اظهار داشت: امروز که کشور بیش از هر زمانی، درگیر مشکلاتی شده و شرایط زندگی، معیشت و رفاه مردم آسیب دیده، اگر آیت‌الله هاشمی زنده و در میان ما بود و کشور با این مشکلات مواجه بود، فقط زبان به نقد و گلایه نمی‌گشود و صرفاً دیگران را شماتت نمی‌کرد، بلکه با عقل و دوراندیشی و تدبیری که داشت برای نجات مردم، حفظ نظام و کشور به چاره‌جویی مدبرانه و مسئولانه می‌پرداخت.

به جامعه حق داغدیدگی بدهیم
جهانگیری با بیان اینکه اکنون کشور در شرایط بسیار حساس و خطیری قرار گرفته است و شاید در طول 40 سال گذشته هیچ‌وقت این چنین با چالش‌های مهم و پیچیده همزمان مواجه نبوده‌ است، افزود: تاکنون سابقه نداشته که آمریکایی‌ها به‌دنبال یک کشتی که حامل نفت ایران است راه بیفتند تا ببینند که به کجا می‌رود و چگونه می‌توانند آن را متوقف کنند. حتی به این راه متوسل شدند که به کاپیتان کشتی پیشنهاد پرداخت پول بدهند و از او بخواهند که محموله نفت را به مکان مورد نظر آنها هدایت کند. وی با اشاره به اینکه امروز در شرایطی هستیم که سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی ملت تنزل پیدا کرده است، گفت: بپذیریم که شوک ناشی از سقوط هواپیما و مرگ جانگداز مجموعه مسافران فرهیخته آن همه جامعه را در همه سطوح تکان داده است. معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت حراست و صیانت از جایگاه رهبری خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی همواره در جلسات و ملاقات‌های خود در خلوت و آشکار به دوستان خود تأکید می‌کرد که باید از جایگاه رهبری حفاظت و حراست کنیم. وی افزود: در حادثه هواپیمای مسافربری اوکراینی رهبر معظم انقلاب به محض دریافت گزارش حادثه چند دستور صادر کردند که ادامه پیگیری‌ها بر مبنای این دستورها دنبال شد. جهانگیری افزود: نخستین دستور ایشان این بود که باید با مردم صادق باشیم و همه مسائل را صادقانه بیان کنیم. دستور دیگر این بود که دستگاه قضایی کشور باید این حادثه را بررسی و کسانی که در این زمینه قصور و کوتاهی داشتند مورد رسیدگی قرار گیرند و دستور سوم نیز این بود که تمامی این امور باید از طریق شورای ‌عالی امنیت ملی کشور دنبال و پیگیری شود.

   سردار حاجی‌زاده را تحسین می‌کنم

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوردر بخشی از سخنان خود، گفت: حوادث اخیر این موضوع را به مسئولان فهماند که افکار عمومی داخل و خارج از کشور چیزی نیست که بتوانیم در مقابل آن بایستیم، وقتی که خطایی رخ می‌دهد باید شجاعت پذیرش مسئولیت را داشته باشیم. من سردار حاجی‌زاده، فرمانده هوا فضای سپاه را تحسین می‌کنم که مسئولیت حادثه را پذیرفت و گفت گردنم از مو باریک‌تر است. جهانگیری با اشاره به انتخابات و ردصلاحیت برخی از داوطلبان گفت: خبرها بیانگر آن است که رقابت جدی در اکثر حوزه‌های انتخابیه وجود ندارد. شورای نگهبان فرصت خوبی در اختیار دارد. باید با شورای نگهبان گفت‌وگو کرد و از امکان مقام معظم رهبری استفاده شود تا هیچ جریان سیاسی به‌خصوص جریانی که می‌خواهد در چارچوب نظام فعالیت کند احساس نکند که کاندیدای مورد نظرش در صحنه انتخابات حضور ندارد. معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: از دوستان عزیز اصلاح‌طلب خواهش می‌کنم با حوصله، صبر و بردباری پیگیری کنند و من نیز آنچه در توان داشته باشم برای این موضوع مهم به صحنه خواهم آورد تا جمع زیادی از دوستان به صحنه انتخابات برگردند و انتخابات گرمی برگزار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید