• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 28 دی 1398
کد مطلب : 93062
+
-

رایزنی‌های دیپلماتیک درباره هواپیمای اوکراینی

دیپلماسی
رایزنی‌های دیپلماتیک درباره هواپیمای اوکراینی

سقوط ابهام‌آمیز هواپیمای مسافری در آسمان ایران، یک مناقشه بین‌المللی ایجاد کرده است و در این رابطه، یک روز بعد از نشست وزیران خارجه 5کشور در لندن، وزرای خارجه ایران و کانادا در مسقط دیدار کردند.
وزرای خارجه کشورهای کانادا، بریتانیا، اوکراین، سوئد و افغانستان روز پنجشنبه در نشستی که در لندن در رابطه با سقوط این هواپیما برگزار شد، شرکت کردند اما برخی از این مقامات به‌خصوص وزیر خارجه کانادا مواضعی سیاسی در رابطه با ایران اتخاذ کردند.  سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این مواضع گفت: عجیب است وزیر امور خارجه کانادا یک روز پس از انجام امور اولیه و تداوم شناسایی تقریبا همه اجساد و سایر همکاری‌ها خواستار دسترسی کنسولی می‌شود که در همان روز اول حادثه صرفا به خاطر ابعاد انسانی این قضیه اعطا شده است.
موسوی تأکید کرد: ما از همه طرف‌ها درخواست می‌کنیم که موضوعات انسانی به‌خصوص این حادثه غم انگیز را دستاویز مطامع و ژست‌های سیاسی نکنند و به خاطر خانواده‌های داغدار اجازه بدهند امور با همین روش روان و بی‌حاشیه‌ای که در حال انجام است به پایان برسد. روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه که از سفر هند به تهران برمی‌گشت در مسقط توقف کرد تا با «فرانسوا فیلیپ شامپیانی» وزیر خارجه کانادا دیدار و گفت‌وگو کند. این دومین دیدار وزرای خارجه ایران و کانادا پس از قطعی روابط ۲کشور در سال ۱۳۹۱ است. محمدجواد ظریف و استفان دیون، وزیر خارجه پیشین کانادا شهریور ۱۳۹۵ برای نخستین بار از زمان قطع روابط 2 کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کردند. ظریف و شامپیانی پیش از این یک‌بار با هم درباره سانحه هوایی در تهران گفت‌وگو کرده بودند و علاوه بر ایران حسن روحانی و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز روز 21دی با هم به‌صورت تلفنی تبادل نظر کردند. دیروز همچنین وادیم پریستایکو، وزیر امور خارجه اوکراین در پارلمان این کشور اعلام کرد: یک هیأت ایرانی، به‌دنبال حادثه هواپیمای اوکراینی، هفته بعد به این کشور سفر خواهند کرد.
این اظهارات ساعاتی بعد از گفت‌وگوی وزیر خارجه اوکراین با همتای ایرانی بود، که طی آن وادیم پریستایکو، درباره «بازگرداندن پیکر قربانیان اوکراینی و همچنین نقش اوکراین در تحقیقات مشترک، به‌ویژه در دسترسی به جعبه‌های سیاه» با ظریف رایزنی کرده و وزیر خارجه ایران هم در این گفت‌وگو آمادگی ایران برای انتقال اجساد شهروندان اوکرینی و نیز مشارکت‌دادن متخصصان این کشور در تحقیقات جعبه سیاه را اعلام کرد. از سوی دیگر وزیر امور خارجه اوکراین هم از اعلام سریع مسئولیت این سانحه و همکاری ایران در کلیه مراحل تشکر و قدردانی کرد. حدود ساعت 6صبح 18دی‌ماه و ساعاتی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه‌ عین‌الاسد آمریکا در عراق که به تلافی ترور سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکا انجام شد، یک هواپیمای مسافربری از نوع بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین دقایقی بعد از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران سقوط کرد.
ابتدا نقص فنی علت حادثه اعلام شد اما پس از 3 روز ستاد کل نیروهای مسلح تأیید کرد که خطای انسانی در شلیک موشک از طرف پدافند علت سرنگونی این هواپیما بوده است.
ظریف عصر سه شنبه ۲۴ دی ماه برای شرکت در نشست گفت‌وگوهای رایسینا و دیدار و گفت‌وگو با مقامات هندی به دهلی نو و از آنجا به بمبئی سفر کرد. وی در حاشیه این نشست با نخست وزیر و وزیر خارجه هند و برخی مقامات حاضر از جمله وزرای خارجه روسیه، استرالیا، دانمارک، استونی، وزیر مشاور در امور خارجی آلمان و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.

توافق ایران وکانادا برای همکاری کنسولی
محمد جواد ظریف و «فرانسوا فیلیپ شامپیانی» وزیر امور خارجه کانادا عصر دیروز جمعه در دیداری که به درخواست طرف کانادایی در مسقط برگزار شد، ضمن ابراز تاسف مجدد از سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در خصوص همکاری های کنسولی، فنی و حقوقی بین ایران و کشورهایی که اتباع آنها در سانحه اخیر جان باختند، گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. براساس توافق دو وزیر خارجه، مقرر شد تیم های کارشناسی دو وزارتخانه به تماس های خود در این زمینه ادامه دهند.  وزرای خارجه ایران و کانادا همچنین توافق کردند در زمان مناسب در آینده مجددا دیدار و گفت‌وگو کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید