• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 20 اسفند 1396
کد مطلب : 9304
+
-

نیمه جنگجویان‌

به‌دست آوردن 11‌امتیاز در 6‌مسابقه، آمار به نسبت موفقیت‌آمیز سرخابی‌ها در دور رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا بوده است. استقلالی‌ها این دور را با 5‌امتیاز به پایان رسانده‌اند و پرسپولیسی‌ها نیز با 2‌پیروزی و یک شکست، صدرنشین یک جدول کاملا پیچیده هستند. تیم وینفرد شفر به‌‌عنوان تنها تیم بدون شکست ایرانی این فصل لیگ قهرمانان، در گروه مرگ فراتر از حد انتظار ظاهر شده و پرسپولیس نیز به‌جز رقابت با السد، در 2‌مسابقه دیگر امیدوارکننده نشان داده است. دور برگشت مرحله گروهی اما پیچیدگی‌های خاص خود را برای هر 2‌باشگاه خواهد داشت. استقلال و پرسپولیس برای به سلامت عبور کردن از این مرحله، 3 مسابقه کاملا دشوار را پیش‌رو دارند. استقلال بعد از مسابقه با العین در تهران، باید در ورزشگاه آزادی با الریان جدال کند و آخرین بازی‌اش را در زمین بی‌طرف در برابر الهلال عربستان پشت‌سر بگذارد. آن‌ها هیچ مسابقه‌ای را در این دور در استادیوم اختصاصی رقبا برگزار نمی‌کنند. سرخ‌ها نیز بعد از به‌میدان رفتن در زمین الوصل، در ازبکستان با نسف مسابقه خواهند داد تا مهیای دیدار پایانی با السد قطر در تهران شوند. هر 2‌تیم برای صعود از گروه، باید آمادگی‌شان را حفظ کنند و از شکست فاصله بگیرند. عملکرد 2‌باشگاه در دور برگشت لیگ قهرمانان در سال‌های گذشته اما چندان درخشان نبوده است.
در لیگ قهرمانان سال‌2011 استقلال دور رفت را با 4‌امتیاز به پایان برد و در دور برگشت نیز درست به همین اندازه امتیاز گرفت. یک پیروزی، یک شکست و یک تساوی در دور برگشت در گروه النصر، پاختاکور و السد، استقلال را در جایگاه سوم گروه قرار داد و شانس صعود را از این تیم گرفت. در همان تورنمنت، پرسپولیسی‌ها در دور برگشت فقط 3‌امتیاز گرفتند و با توجه به 2‌امتیاز دور رفت، تیم آخر جدول شدند تا شاهد صعود الاتحاد و بنیادکار به مرحله بعد باشند. یک سال استقلال، یک دور برگشت کاملا طوفانی را پشت‌سر گذاشت و با 2 پیروزی و یک تساوی از این دور 7‌امتیاز گرفت. آن‌ها با 3‌نمایش خوب، عملکرد ضعیف دور رفت را تلافی کردند و بعد از الجزیره راهی مرحله حذفی شدند. اوضاع برای پرسپولیس اما کاملا متفاوت بود. این تیم با تساوی خانگی در مقابل الغرافه و شکست در ورزشگاه آزادی روبه‌روی الهلال و تنها یک پیروزی در مقابل الشباب، دور برگشت را با 4‌امتیاز سپری کرد تا شانس صدرنشینی را از دست بدهد و تیم دوم گروه شود. در سال‌های‌2013 و 2014 خبری از پرسپولیس در لیگ قهرمانان نبود و فقط استقلال در این تورنمنت حاضر شد. استقلالی‌ها دور برگشت مرحله گروهی لیگ قهرمانان‌2013 را با شکست خوردن از الهلال کلید زدند اما از الریان و العین 6 امتیاز گرفتند و با 7‌امتیاز دیگری که در مرحله رفت اندوخته بودند، به‌عنوان تیم اول از گروه صعود کردند. در فصل بعد از آن، الجزیره و الریان در دور برگشت به استقلال باختند اما آبی‌های تهران کار را به الشباب عربستان واگذار کردند. عملکرد استقلال در دور برگشت چندان ضعیف نبود اما آن‌ها در دور رفت آن‌چنان دور از انتظار ظاهر شده بودند که با اختلاف زیادی از این گروه حذف شدند. سال‌2015 نوبت به پرسپولیس رسید که در غیاب رقیب دیرینه در آسیا حاضر شود. تیمی که دور رفت را درخشان شروع کرده بود، در آغاز دور برگشت النصر را هم شکست داد اما در بازی دوم، شکست سنگینی را در برابر لخویا تجربه کرد. پیروز شدن در مقابل بنیادکار، این تیم را به‌عنوان تیم دوم به دور حذفی فرستاد. یک سال بعد قرمزها و آبی‌ها دیگر سهمی از لیگ قهرمانان نداشتند اما در سال‌2017 هر 2‌تیم به تورنمنت برگشتند. پرسپولیس در دور برگشت مرحله گروهی با 5‌امتیازی که از الهلال، الریان و الوحده گرفت، از صدر جدول جدا شد و در جایگاه دوم جدول گروه ایستاد. استقلال نیز در دور برگشت درست به همین اندازه امتیاز گرفت و بعد از تساوی با لوکوموتیو و الاهلی، از سد التعاون گذشت تا پایین‌تر از الاهلی به مرحله حذفی قدم بگذارد.
نیمه دوم دور گروهی لیگ قهرمانان، نیمه جنگجویان است. حالا که فصل به پایان نزدیک شده و ساق‌ها خسته‌تر به نظر می‌رسند، نتیجه گرفتن در آسیا نیز دشوارتر خواهد بود. در چند سال گذشته سرخابی‌ها هرگز موفق نشده‌اند حداکثر امتیازهای دور برگشت مرحله گروهی را به‌دست بیاورند و در بیشتر موارد صدرنشینی را در همین دور از دست داده‌اند. آیا این طلسم در لیگ قهرمانان‌2018 شکسته خواهد شد؟‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید