• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 26 دی 1398
کد مطلب : 92966
+
-

تعامل عمرانی شهرها در نصف‌جهان

اصفهان میزبان معاونان فنی و عمرانی شهرداری‌های کلانشهرهاست

گزارش
تعامل عمرانی شهرها در نصف‌جهان

حامد فوقانی- خبر‌نگار

اصفهان میزبان معاونان فنی و عمرانی شهرداری کلانشهرهاست تا تبادل تجربیات بین شهرهای مختلف کشور در این حوزه صورت بپذیرد؛ آن هم در روزهایی که زاینده‌رود دوباره خروشان شده و به زمستان نصف جهان حال و هوایی تازه بخشیده است. رگ حیاتی اصفهان از سه‌شنبه‌شب با افزایش خروجی سدزاینده‌رود جان گرفته و نوید بهار و تابستان پرآب را می‌دهد.
به گزارش همشهری، بیست و هشتمین نشست تخصصی معاونین فنی و عمرانی کلانشهرهای ایران امروز نیز در اصفهان ادامه می‌یابد؛ نشستی که البته تحت‌تأثیر حوادث اخیر قرار گرفته و دیروز یکی از تأکیدات مهم حاضران، یاری رساندن به شهرهای سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان بود. از مهم‌ترین موضوعات این نشست نیز می‌توان به پیشبرد و توسعه پروژه‌های عمرانی و ریلی درون‌شهری در شرایط سخت اقتصادی با کمترین هزینه‌های ممکن اشاره کرد.
در روز نخست گردهمایی معاونین فنی و عمرانی کلانشهرها، شهردار اصفهان با بیان اینکه ما شعارهایی با عنوان‌های «حلقه حفاظتی» و «زیست‌پذیر شدن شهر» از ابتدای فعالیت این دوره تعریف کرده‌ایم، گفت: «حلقه حفاظتی، رینگ چهارم اصفهان به‌حساب می‌آید چراکه رینگ اولیه در زمان صفویه ایجاد شد. رینگ اول همان هسته مرکزی شهر است و پس از آن، رینگ دوم در زمان پهلوی اول و دوم ایجاد شد که خیابان‌های آزادی و حکیم نظامی جزو آن هستند. رینگ سوم نیز پس از انقلاب شکل گرفت و حالا یک سالی می‌شود که احداث رینگ چهارم را کلید زده‌ایم.» قدرت‌الله نوروزی افزود: «حلقه حفاظتی 80کیلومتر طول دارد که 50کیلومتر آن در حوزه شهری قرار گرفته و در آن 23تقاطع غیرهمسطح تعریف شده است.»
او در ادامه به اهمیت ضرورت رایزنی و تعامل شهرداری‌ها با یکدیگر اشاره کرد و گفت: «شهرداری‌ها با نگاه ملی می‌توانند از امکانات یکدیگر بهره ببرند. به‌طور نمونه اگر قرار باشد اصفهان از آلودگی هوا رهایی پیدا کند، نیاز است تا همکاری بین این کلانشهر با شهرهای همسایه وجود داشته باشد زیرا اصفهان در میان واحدهای صنعتی بزرگ قرار دارد. نمی‌توان جزیره‌ای عمل کرد و اکنون زمان آن رسیده برای زیست‌پذیر شدن شهرها هم‌افزایی شکل بگیرد.» به گفته او بی‌تردید ترافیک و آلودگی هوا مهم‌ترین چالش اصلی این روزهای شهرهاست و مدیریت شهرهای مختلف باید برای رفع این موضوعات به کمک هم بیایند. نوروزی اعتقاد دارد: «از نگاه ناسیونالیستی منفی باید دست برداشت تا به نتایج مثبت برسیم. در این میان، یکی از مسائل توجه به عدالت فضایی است.»

نیاز به جسارت مدیریتی
رئیس شورای شهر اصفهان هم دیروز به پیشبرد پروژه‌های عمرانی در شرایط ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: «اگر مشکلات مالی وجود دارد، نباید دست تسلیم بالا ببریم. البته امروز شهرداری‌ها هستند که اغلب پروژه‌هایی را در دست اجرا دارند زیرا دولت با مضیقه‌های مالی فراوانی روبه‌رو است. بنابراین شهرداری‌ها می‌توانند به امید شهروندی کمک کرده و اعتماد از دست رفته را به مردم برگردانند.» به گفته علیرضا نصر اصفهانی هم‌اکنون جسارت مدیریتی نیاز اساسی شهرهاست و بدون آن نمی‌توان نیازهای مردم را برآورده ساخت. او افزود: «نکته دوم در مدیریت این روزها، هماهنگی و تعامل بین بخشی است؛ پیشرفت امور به همدلی و هم‌افزایی نیاز دارد. نکته دیگر هماهنگی‌های برون‌بخشی به‌حساب می‌آید. رمز موفقیت در پروژه‌های دیگر شهرها و نهادها می‌تواند به‌شدت یاری‌رسان باشد.» نصر ضرورت توجه به بخش خصوصی را یک بازی برد-برد دانست و گفت: «این موضوع می‌تواند به افزایش درآمدهای پایدار شهرها کمک کند و باید فرش قرمز پیش روی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی پهن کرد.» روز چهارشنبه در نشست کارگروه تخصصی معاونان فنی و عمرانی کلانشهرها، صفا صبوری دیلمی، به‌عنوان رئیس کمیسیون فنی و عمرانی مجمع کلانشهرهای کشور انتخاب شد. صبوری، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران است.

این خبر را به اشتراک بگذارید