• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 20 اسفند 1396
کد مطلب : 9290
+
-

جهانی شدن ماکو تا 1400

مسئول گردشگری منطقه آزاد ماکو از روند این پرونده می‌گوید

سودا تیمورپور | ارومیه - خبرنگار :

ماکو یکی از شهرهای تاریخی آذربایجان‌ غربی است که تاریخ دیرینه آن شهرت دارد. یکی از موضوعاتی که می‌تواند این شهر را به شهرت جهانی برساند، ثبت آن به عنوان شهر تاریخی در یونسکو است. گفت‌وگوی ما را در این باره با مهدی عبدالله‌زاده، مسئول گردشگری منطقه آزاد ماکو، بخوانید.

پروژه ثبت جهانی ماکو با چه عنوانی در حال پیگیری است؟

پروژه ثبت جهانی ماکو از منظر تاریخی، فرهنگی و طبیعی از سال 95 آغاز شده و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌ غربی و منطقه آزاد ماکو در حال انجام است.   
این پرونده شامل چه بخش‌هایی است؟

یکی از بخش‌های مهم این پرونده، ثبت منظر بود که برای تدوین آن طرح‌های جامع مطالعاتی، کاوش و مرمت شهر آغاز شده است. برای مثال قلعه قبان ماکو یکی از بخش‌های پرونده ثبت منظر است. برای این قلعه اسناد و مدارک تاریخی جمع‌آوری شده و مطالعات زمین‌شناسی آن هم در حال انجام است. 

پرونده ثبت جهانی ماکو طی چند سال تعریف شده است؟

این پرونده در 5 سال باید به پایان برسد و در این مدت باید دلایل، اسناد و مدارک کافی را برای قانع کردن کارشناسان یونسکو جمع‌آوری کنیم.

آیا بافت فرسوده شهر ماکو در این روند خللی وارد می‌کند؟

این که بگوییم بافت فرسوده و تاریخی شهر ماکو در به سرانجام رسیدن پرونده ثبت جهانی خللی وارد می‌کند، اشتباه است، زیرا این بافت ارزش تاریخی بسیاری دارد. اما نحوه ساخت‌وساز در این منطقه می‌تواند در مراحل انجام پروژه مشکل‌ساز شود. 

اگر ساخت‌وسازهایی که تاکنون در منطقه قدیمی و تاریخی ماکو صورت گرفته در به سرانجام رسیدن پرونده خللی ایجاد کند، می‌توان دوباره پرونده را به جریان انداخت؟

بله. می‌توان در صورت بروز مشکل در ثبت جهانی، مشکلات موجود را رفع کرد و دوباره پرونده را به جریان انداخت.  

برای به سازی شرایط موجود در بافت تاریخی چه اقداماتی در دست اجراست؟

در تلاش هستیم ساخت و ساز را کنترل کنیم. به همین منظور طرح ضوابط ساخت و ساز از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دست تدوین است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید