• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 23 دی 1398
کد مطلب : 92714
+
-

سؤالات بی‌پاسخ

با گذشت 5 روز از حادثه دردناک سقوط هواپیمای اوکراین و پس‌از اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح، سؤالات زیادی در اذهان شکل گرفت.در این مجال به 5 مورد از این سؤالات اشاره می‌شود. امید می‌رود پاسخ آنها هرچه سریع‌تر برای مردم روشن شود.
1- رویکرد رهبر معظم انقلاب در اموری مثل همین ماجرای شلیک به هواپیما یا قضایایی مثل کهریزک در سال‌88 بر این بوده که واقعیت امور به اطلاع مردم رسانده شود. در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی هم براساس روایت‌ها رهبر انقلاب صبح پنجشنبه از موضوع مطلع می‌شوند و دستور می‌دهند مردم در جریان این مسئله قرار بگیرند. با این حال، این مسئله تا صبح شنبه اطلاع‌رسانی نمی‌شود. چه کسانی با وجود تأکید رهبر معظم انقلاب بر اطلاع‌رسانی به مردم، این مسئله را با تأخیر اعلام کردند؟
2- آنچنان که سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه در نشست خبری روز شنبه‌خود می‌گوید، صبح روز چهارشنبه- همان روز حادثه- از ماجرا باخبر می‌شود و خبر را بلافاصله به مسئولان اطلاع می‌دهد. او حتی صبر نمی‌کند که به تهران برسد و بعد از فرماندهی عملیات انتقام، از غرب کشور به سمت تهران حرکت می‌کند و به‌صورت تلفنی به مقامات مسئول اطلاع می‌دهد که به‌احتمال بالا هواپیمای خودی را زده‌ایم. سؤال این است که این مقامات مسئول چه کسانی بوده‌اند؟
3- معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور روز شنبه اعلام کرد که تا عصر جمعه- اتفاق 6صبح روز چهارشنبه رخ داده بود- رئیس‌جمهور از ماجرای شلیک به هواپیما خبر نداشت. علیرضا معزی نوشته است: آنچه برای رئیس‌جمهور قطعیت داشت، منحصر به اطلاعات فنی بود و گزارش ستادکل نیروهای مسلح، عصر جمعه به رئیس‌جمهور ارائه شد. طنز تلخ اینکه رئیس‌جمهور روز پنجشنبه در حالی با نخست وزیر انگلیس، رئیس شورای اروپا، نخست وزیر ایتالیا، امیر قطر و رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی گفت‌وگوی تلفنی داشت که اساسا تحلیل و اطلاعات او از یک مسئله‌ای که کشور را در آستانه یک بحران قرار داده است، کاملا غلط بود. اگر فرض را بر صحت ادعای معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور بگذاریم، چگونه مسئله‌ای به این مهمی  به موقع به اطلاع رئیس‌جمهور، نفر اول اجرایی و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی نرسیده  است.
4- علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشور پنجشنبه‌شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حضور پیدا کرد و گفت که «مگر می‌شود پدافند به هواپیمایی شلیک کند که 8هزار پا ارتفاع دارد. همچنین این فضا، فضایی نبوده است که این اتفاق بیفتد». آیا رئیس سازمان هواپیمایی کشور با اطلاع از واقعیت مسئله، در صدا‌وسیما حضور پیدا کرده و این سخنان را گفته بود؟ روز شنبه سازمان هواپیمایی کشور اطلاعیه‌ای منتشر کرد که بلافاصله آن را حذف کرد. در بخش‌هایی از این اطلاعیه که خبرگزاری ایرنا نقل کرده است، تأکید شده که سازمان هواپیمایی تا صبح روز شنبه- ساعتی که بیانیه ستادکل نیروهای مسلح منتشر شد- از همه جا بی‌خبر بوده است. به نوشته ایرنا، در این اطلاعیه آمده است: «مسئول بررسی سانحه در اولین فرصت، هماهنگی لازم با مراجع ذیربط را انجام داده و تأییدیه عدم‌انجام هرگونه عملیات نظامی را در مرکز کشور دریافت کرده است و متأسفانه به‌رغم پیگیری‌های متعدد و مکرر سازمان هواپیمایی کشوری، تا زمان صدور اطلاعیه ستاد‌کل نیروهای مسلح، هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی درخصوص موضوع اصابت موشک سامانه‌های پدافند به هواپیمای مسافربری کشور اوکراین، به این سازمان صورت نپذیرفته است». اگر سازمان هواپیمایی کشور از این مسئله باید بی‌اطلاع می‌ماند، چرا اجازه حضور رئیس این سازمان در صداوسیما و گزارش به مردم به وی داده شد؟ آیا صداوسیمای ملی کشور هم بدون اطلاع از واقعیت موضوع چنین گفت‌وگوی ویژه خبری را ترتیب داده بود؟
5- سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه گفته است از دید ما شرایط جنگی بود و ممنوعیت پرواز باید توسط مسئولان ذیربط انجام می شد، سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه هم دیروز در جلسه غیرعلنی درباره بحث کلیدی ممنوعیت پروازهای مسافربری در موقعیت جنگی تاکید کرده که این مسئولیت با سپاه نیست و کسی دیگر باید دستور دهد.، سوال این است که چرا این اتفاق نیفتاده و چرا مسئولان مربوطه در شرایط جنگی اجازه پرواز هواپیماهای مسافربری را داده اند و چرا تاکنون این مسئولان هنوز مشخص نشده‌اند؟

این خبر را به اشتراک بگذارید