• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 23 دی 1398
کد مطلب : 92675
+
-

اعلام آتش‌بس موقت در لیبی


نیروهای ژنرال حفتر در لیبی که از هفته گذشته برای تصرف پایتخت عملیات گسترده‌ای را آغاز کرده‌ا‌ند، اعلام کردند در چارچوب یک آتش‌بس موقت، حملات خود را متوقف می‌کنند.
آتش‌بس اعلام‌شده از روز گذشته آغاز شده اما به گفته ناظران لیبی، حفظ آن در شرایط‌ کنونی سخت به‌نظر می‌رسد. نیروهای خلیفه حفتر که به نیروهای ارتش ملی لیبی معروف هستند، از حدود 9‌ماه پیش، بعد از گسترش مناطق تحت کنترل خود در شرق و جنوب، به 10کیلومتری طرابلس در غرب رسیدند و پایتخت را تحت محاصره قرار دادند. طی این مدت حملات توپخانه‌ای و حملات جنگنده‌های نیروهای وابسته به حفتر، شرایط در طرابلس را به شرایط نیمه‌جنگی تغییر داده است.
لیبی پس از سقوط معمر قذافی در سال‌2011 میان گروه‌های سیاسی مختلف تقسیم و عملا به یک کشور چندپاره تبدیل شد. سپس 2دولت، یکی در پایتخت و دیگری در بنغازی، تشکیل شد و هرکدام خود را دولت قانونی نامید. دولت مستقر در پایتخت مورد تأیید سازمان ملل بوده و دولت مستقر در بنغازی از حمایت ارتش ملی لیبی به فرماندهی حفتر بهره می‌برد.
اکنون حمایت کشورهای خارجی از دو طرف درگیری‌های لیبی، بحران این کشور را به یک بحران بین‌المللی تبدیل کرده است. ژنرال حفتر از حمایت امارات، مصر، عربستان و فرانسه و روسیه برخوردار است. ترکیه نیز از دولت مرکزی لیبی حمایت می‌کند و قرار است طی هفته‌های آینده نیروهای نظامی خود را برای مقابله با نیروهای ارتش ملی لیبی به این کشور اعزام کند. هفته گذشته، نیروهای ژنرال حفتر به‌رغم مخالفت روسیه و ترکیه، عملیات نهایی برای تصرف طرابلس را آغاز کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید