• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 23 دی 1398
کد مطلب : 92673
+
-

نصرالله: حمله موشکی ایران گام اول بود

گزارش
نصرالله: حمله موشکی ایران گام اول بود


دبیرکل حزب‌الله لبنان دیروز در سخنرانی‌اش اعلام کرد، پاسخ به جنایت آمریکا در به‌شهادت‌رساندن فرماندهان مقاومت یک عملیات واحد نیست بلکه روندی طولانی است که باید به پایان حضور نظامی آمریکا از منطقه ختم شود.
به گزارش فارس، سیدحسن نصرالله عصر دیروز در مراسم هفتم سردار شهید «قاسم سلیمانی» و همرزمانش در سخنانی که از طریق ویدئوکنفرانس همزمان در شهرهای بعلبک، هرمل، نبطیه، بقاع غربی، صور و بنت‌جبیل پخش می‌شد گفت: حاج قاسم صرفا نماینده خودش ،‌خانواده‌اش یا حتی جمهوری اسلامی نبود، او بهترین پرچمدار ما در منطقه بود. دبیرکل حزب‌الله ادامه داد: ابتدای حضور او در فرماندهی نیروی قدس در سال ۱۹۹۹ بود که به آزادسازی سال ۲۰۰۰ منجر شد. او شریک آزادسازی ۲۰۰۰ بود. نه ما از این سخن گفته بودیم نه او چیزی گفته بود. اما پس از شهادتش باید این حقیقت را بیان کرد.
نصرالله گفت: وی در زمان جنگ ۲۰۰۶ (جنگ ۳۳ روزه) به بیروت آمد و گفتیم جنگ است چطور به اینجا آمدید. به هر حال به ضاحیه آمد و ایام جنگ را نزد ما بود. او می‌توانست در تهران بماند و از آنجا به ما کمک‌‌رسانی کند و در هماهنگی با فرماندهان ایرانی باشد اما او گفت نمی‌تواند در تهران بماند. او می‌گفت یا با شما زنده می‌مانم یا با شما می‌میرم. تا اینکه جنگ به پایان رسید و چند روز قبلش معلوم بود که جنگ رو به پایان است. او گفت که جنگ رو به پایان است و من به‌زودی به تهران می‌روم. از من چه می‌خواهید؟ ما گفتیم که مردمی که آواره شده‌اند خانه خود را از دست داده‌اند و مردم نیازمند کمک هستند که در بیرون بی‌پناه مانده‌اند. این مسئله اولویت او بود و زمانی که به تهران رسید این مسئله را برای ما تأمین کرد و هیچ‌کس در پی این اقدام بیرون نماند و همه به خانه‌شان بازگشتند.
وی درباره سوریه گفت: عده‌ای، برخی دستاوردها را سبک می‌شمارند. مثلا می‌گفتند یعنی چه و این چه دستاوردی است که از النصره و داعش هزار نیرو در جرود لبنان (شرق لبنان نزدیک مرز سوریه) مستقر بود و شما اینها را شکست دادید...اگر شکست داعش در سوریه نبود، نمی‌شد داعش را از جرود (شرق لبنان) بیرون کرد.
نصرالله در ادامه تصریح کرد: بعد از داعش قدرتی و امکاناتی که مقاومت در نیروی بازدارندگی و تجربه به‌دست آورد، به یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای اسرائیل تبدیل شد. نصرالله درباره «ابومهدی المهندس» جانشین فرمانده الحشد الشعبی عراق گفت: صفات شخصی‌ ابومهدی خیلی شبیه حاج قاسم بود. روابطش با حاج قاسم روابط دوستانه بود و او خودش را سرباز حاج قاسم می‌دانست. او خودش صدها نیرو زیر دست خودش داشت اما در مصاحبه‌ای گفت که او خودش سرباز حاج‌قاسم بود. به او گفتند که حاج قاسم ایرانی است و تو عراقی هستی اما او گفت که این احساسات صادقانه من است.
دبیرکل حزب‌الله گفت: در یک جمله مشخص، پاسخ به جنایت آمریکا که منجر به شهادت فرماندهان مقاومت شد یک عملیات واحد نیست. بلکه یک روند طولانی است که باید به اخراج حضور نظامی آمریکا از منطقه بینجامد؛ آنها باید از منطقه خاورمیانه یا همانطور که رهبری گفتند منطقه غرب آسیا بروند. آنچه در عین الاسد رخ داد یک سیلی بود نه پاسخ به ترور حاج قاسم؛ هر کس گمان می‌کند که حمله به عین‌الاسد پاسخ ترور بود، اشتباه می‌کند، آنچه رخ داد سیلی بود آنطور که رهبر گفتند. این ابتدای روندی طولانی است و این گام اول پاسخی زلزله‌وار خواهد بود که باید به اخراج حضور نظامی آمریکا از منطقه ما منجر شود. وی در ادامه سخنرانی خود افزود: می‌خواهم کمی درباره این سیلی صحبت کنم؛ اولا وقتی سپاه به عین الاسد حمله کرد - البته یکی دو موشک به اربیل، پیامی معنوی بود- به اعتراف آمریکا موشک‌ها به آنجا اصابت کرده است، منطقه در لبه جنگ بود، می‌خواهم معنای این ضربه و سیلی را بگویم. از ابتدا رسانه‌هایی مثل رسانه‌های خلیج (فارس) که از رسانه‌های آمریکا آمریکایی‌تر هستند، گفتند که کشته و زخمی بر جا نگذاشته است.
نصرالله در ادامه گفت: این سیلی از توان نظامی ایران پرده برداشت. موشک‌ها صددرصد ساخت ایران است نه ساخت مشترک با آمریکا یا با پول دیگر کشورها. ساخت کارشناسان ایرانی بدون نیاز به کارشناسان خارجی. دبیرکل حزب‌الله در بخش پایانی سخنرانی خود گفت: چون عراق جایی است که این جنایت انجام شده است، بعد از ایران، اولاترین میدانی که شایسته پاسخ دادن است، عراق است چرا که حاکمیت عراق نقض شده و در فرودگاه بغداد انجام شده است. دوم اینکه یکی از مقامات عالی‌رتبه نیروهای مسلح و رسمی عراق را هدف قرار داده است. و سوم اینکه حاج قاسم و دیگر فرماندهانی را شهید کرد که در حال دفاع از عراق بودند. عراق بعد از ایران شایسته‌ترین است که پاسخ این جنایت را بدهد. نصرالله ادامه داد: ما از مرحله و عصر جدید در منطقه صحبت می‌کنیم و روزهای آتی اخبار آن  به گوش شما خواهد رسید. این مسئولیت کل امت است، معتقدم که روحیه ، بلندهمتی و شجاعت و جرأتی که در دنیای عربی و اسلامی و آمادگی و درکی که از حجم خطرات وجود دارد، بالاست. دولت آمریکا و قاتلانی که این جنایات را انجام داده‌اند، تاوان سنگینی خواهند داد و متوجه خواهند شد که محاسبه‌شان اشتباه بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید