• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 22 دی 1398
کد مطلب : 92599
+
-

38جایگاه فرود بالگرد اورژانس هوایی در تهران

شهردار تهران: باید از وقایع و حوادث درس بگیریم و اگر نیاز است دستورالعمل‌هایمان را تغییر بدهیم

38جایگاه فرود بالگرد اورژانس هوایی در تهران

محمد سرابی- خبر‌نگار

هزینه‌های اورژانس هوایی آنقدر زیاد و تامین امکانات آن آنقدر مشکل است که یک ارگان شهری نمی‌تواند آن را برای مدت طولانی تامین کند اما در شهری که مهم‌ترین عامل دیررسیدن واحد‌های اورژانس، ترافیک است، باید امداد هوایی را راه‌اندازی کرد. این کار در چارچوب همکاری میان شهرداری، اورژانس و آتش‌نشانی و با اختصاص پد‌های فرود بالگرد آغاز شده است. افتتاح یک جایگاه پرواز بالگرد در شمال غربی تهران، زمانی انجام شد که تنها چند ساعت از اعلام دلیل حادثه سقوط هواپیمای مسافربری می‌گذشت و فضای مراسم تحت‌تأثیر آن قرار داشت. سخنرانان نیز «حوادث گوناگون هفته گذشته» را تسلیت می‌گفتند.
شهردار تهران در مراسم «ساماندهی خدمات فوریت‌های پزشکی در شهر تهران» با بیان اینکه در قالب توافق با سازمان اورژانس 38 (پد) جایگاه فرود بالگرد ویژه اورژانس هوایی در پایتخت افتتاح شده است، اظهار کرد: « معمولا برای بیماران قلبی یا به‌منظور جابه‌جایی اعضای پیوندی، این وسیله بهترین گزینه حمل‌ونقل ممکن است. بالگرد‌های اورژانس تا پیش از این هم در حومه شهر حضور داشتند، اما در سطح شهر کمتر بودند.»
پیروز حناچی با تأکید بر اینکه تجربه نشان داده که هرچقدر هم‌افزایی کنیم، هزینه‌ها کمتر و قدرت عملکرد بیشتر می‌شود، گفت: «امکان استقرار آمبولانس‌های اورژانس در کنار ایستگاه‌های آتش‌نشانی نیز فراهم شد و تعداد زیادی از سوله‌های بحران هم برای این شرایط آمادگی پیدا کرده‌اند. اورژانس کار خود را انجام می‌دهد، اما وقتی همکاران ما از ایستگاه‌های آتش‌نشانی اعزام می‌شوند، می‌توانند با اورژانس همکاری کنند. این قرار گرفتن 2دستگاه در کنار یکدیگر منشأ خدمات و خیرات بسیاری است.»
او تصریح کرد: «آلودگی و ترافیک از عارضه‌های کلانشهرها به‌حساب می‌آید و طبیعی است که در این شرایط زمان‌های طلایی ما برای کمک به بیمار قلبی و سایر مصدومان حوادث اگر از دست برود، دیگر پشیمانی فایده ندارد. ما می‌دانیم که اورژانس در حال کمک‌رسانی به مردم است و آتش‌نشانی هم همینطور، پس چه بهتر که با سهیم‌کردن امکانات میان این دو سازمان، خدمات بهتری به مردم ارائه کنیم.»
شهردار افزود: «باید از وقایع و حوادث درس بگیریم و اگر نیاز است  دستورالعمل‌هایمان را تغییر بدهیم تا هر لحظه برای وقوع یک بحران آماده باشیم. پراکنش پد بالگرد در شهر تهران قابل‌قبول است، اما امکان افزایش آنها نیز وجود دارد.»
شهردار تهران با اشاره به حوادث قبلی اظهار کرد:«سفیر ایران در پاریس نقل می‌کند که بلافاصله بعد از رخ‌دادن زلزله بم و درحالی‌که ما هنوز در جریان جزئیات حادثه نبودیم، زنگ خانه من در پاریس را زدند تا برای ورود هواپیمای کمک‌رسانی به ایران هماهنگی لازم را انجام دهم.»
حناچی گفت:«ما باید یاد بگیریم که از زلزله درس بگیریم، با زلزله زندگی کنیم و خودمان را پیش از وقوع آن برای رویارویی با آن آماده کنیم. باید آیین‌نامه‌ها را براساس وقایع تغییر بدهیم تا هر لحظه آماده باشیم؛ چراکه گفته می‌شود هر یک دلار که برای پیشگیری از بحران صرف می‌شود معادل 40دلاری است که باید پس از بحران هزینه شود.» او افزود: «در زمان وقوع زلزله بم در یک شبانه‌روز 8هزار مجروح از فرودگاه منتقل شدند و کار جابه‌جایی آنها را شهید کاظمی، شهید سلیمانی و آقای خرم انجام می‌دادند و برای نخستین‌بار نیز بالگردها در شب پرواز کردند. یادمان باشد که هر کدام از بند‌های آیین‌نامه‌های مقابله با بحران ناشی از همین تجربه‌ها به‌دست آمده است.»

جشنواره تلاوت‌های مجلسی

شهردار تهران در چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، گفت: «در راستای تقدیر از زحمات همکارانم در اعتلای فرهنگ قرآنی در این جمع حاضر شدم و اینکه این فرهنگ را هر چه بیشتر و کیفی‌تر در جامعه بتوانیم بگسترانیم.»
پیروز حناچی افزود: «وظیفه ماست که قرآن، کلام‌الله مجید را که سند یکتای وحدانیت قرآنی است، در جامعه طوری بسط و گسترش دهیم که لحن و صوت و همچنین مفاهیم عمیق در جامعه قابل استفاده و درک به‌ویژه برای جوانان باشد.»  وی همچنین بر لزوم بسط و گسترش فرهنگ قرآنی به‌خصوص در میان جوانان کشورمان تأکید کرد.
عضو شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: «تهران قبلا قصبه‌ای بیش نبوده است و قدیمی‌ترین اثر این شهر مربوط به امامزاده‌ای است که آثار چوبی زیادی که همه مفاهیم قرآنی دارند، در آن مکان دیده می‌شود. وقتی دور قصبه تهران در 400سال پیش تصمیم گرفتند دیوار بکشند، مقرر شد به تعداد سوره‌های قرآن یعنی عدد 114برج و بارو بسازند و در هر کدام از این برج و باروها یکی از سوره‌های قرآن را می‌نویسند.» احمد مسجدجامعی اظهار کرد: «ایرانیان از همان ابتدا هم در قرائت ید طولایی داشتند به‌طوری که یحیی بن وصاف یکی از قاریانی است که در محضر ابن عباس در مدینه تعلیم دید. او اصالتا کاشانی بود و اتفاقا مکتبی از قرائت را هم بعدها در کوفه بنیان گذاشت. جالب است که یکی از آوازهای قرآنی متاثر از لهجه کاشانی است.»



زمان رسیدن آمبولانس کمتر از 15دقیقه

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه واحد‌های اورژانس از تهران و کرج در مدت کوتاهی به محل سقوط هواپیمای بویینگ اوکراینی رسیده بودند، اظهار کرد: تا 2سال قبل متوسط رسیدن اورژانس به سر صحنه حوادث ۳۸دقیقه بود و باوجود اضافه‌کردن موتورلانس و آمبولانس به‌دلیل نداشتن پایگاه‌های کافی تغییر زیادی نمی‌کرد. اکنون با همکاری شهرداری و به‌ویژه سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران موتورلانس‌های ما در کمتر از 10دقیقه و آمبولانس‌ها کمتر از ۱۴دقیقه به محل حادثه می‌رسند.
پیرحسین کولیوند در این مراسم گفت: «سال‌ها دنبال همکاری و همفکری بین اورژانس کشور با شهرداری تهران بودیم. درخواستی از سوی شهرداری تهران به ما ارسال شد و بدون کوچک‌ترین تعللی جلسه‌ای تشکیل شد تا خدمت‌رسانی در حوزه اورژانس افزایش بیشتری پیدا کند. به این ترتیب مقرر شد تا از ظرفیت‌های هر دو دستگاه در جهت خدمت‌رسانی به مردم استفاده شود و دو موضوع خودامدادی و دیگر‌امدادی را در دستور کار خود قرار دادیم. مقرر شد تا از فضای سرای محله‌ها و تلویزیون‌های شهری برای افزایش دانش و مهارت شهروندان برای خودامدادی و دیگرامدادی استفاده کنیم.»
رئیس سازمان اورژانس کشور با ذکر خاطره‌ای افزود: «یک‌بار در مسیر اتوبان همت به یک تصادف موتورسیکلت با خودرو برخورد کردم. پیاده شدم و آمبولانس هم در 6دقیقه به محل رسید، اما این 6دقیقه برای خود من که رئیس اورژانس هستم، ساعت‌ها گذشت.»
او عنوان کرد: «در سکته قلبی 90دقیقه فرصت داریم تا شخص را به بیمارستان برسانیم و درمان را انجام دهیم. در این مدت می‌توان رگ‌ها و ماهیچه قلب را احیا کرد وگرنه جان شخص از دست می‌رود یا آن بخش از قلب از کار می‌افتد و شخص در آینده دچار عوارض شدید می‌شود. امروز خوشحالیم که بگوییم 80هزار نفر از بیماران را در کمتر از ۶۰ دقیقه به مراکز درمانی رسانده‌ایم.»
کولیوند با بیان اینکه ضعف اورژانس هوایی به‌دلیل کمبود پد بالگرد بود، تصریح کرد: «۶۵درصد از مصدومانی که توسط بالگردهای ما انتقال پیدا کرده‌اند، مستقیما به اطاق عمل رفته‌اند و این یعنی انتخاب درست ماموریت‌ها. از سوی دیگر، از نیمه‌شعبان تا امروز حداقل 15عضو از بیماران جدا شده و در کمترین زمان توسط اورژانس هوایی به مراکز درمانی مورد نظر رسیده است. موتورلانس‌های ما تجهیزات متنوعی شامل‌ الکتروشوک تا کیت‌های زایمان را دارند و شرایط بیمار را تا رسیدن آمبولانس پایدار می‌کنند.»

2میلیون نفر آسیب‌دیده زلزله

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور گفت: «اگر در این شهر یک زلزله 7ریشتری بیاید حتما 2میلیون نفر تحت‌تأثیر مستقیم این حادثه قرار خواهند گرفت. این در حالی است که 8میلیون نفر باقیمانده قطعا و یقینا تحت‌تأثیر غیرمستقیم قرار خواهند گرفت.»
اسماعیل نجار در مراسم دیروز با بیان اینکه اخیرا با دستور رئیس‌جمهور با هوانیروز جلسه‌ای داشتیم و درخصوص امدادرسانی به مردم در زمان بروز حوادث و بحران‌ها گفت‌وگو‌‌هایی انجام شد، افزود: «رفتار ما پس از بحران رفتار خوبی نیست. برای مثال، در زلزله ملارد که در تهران اندکی احساس شد، از خانه‌ها خارج و سوار خودرو‌ها شدیم در نتیجه ترافیک شدیدی ایجاد شد. تصور کنید ریزش ناشی از زلزله داشته باشیم، دیگر امداد‌رسانی امکان‌پذیر نخواهد بود. تلاش می‌کنیم هر 2باند دوشان تپه در خیابان دماوند و باند قلعه‌مرغی حفظ شوند تا در هنگام وقوع بحران آماده استفاده باشند. یکی دیگر از مشکلات ما امداد‌رسانی جاده‌ای است که چندین سازمان در آن نقش‌آفرینی می‌کنند اما می‌بینیم ماشین و سرنشینان در تصادف‌ها‌ آتش می‌گیرند و می‌سوزند. یکی دیگر از مشکلات ما این است که در اینگونه حوادث تعدادی جان باخته به‌جا می‌ماند درحالی‌که هیچ ارگانی حاضر نیست جان‌باختگان را جابه‌جا کنند.»
در این مراسم زهرا صدر‌اعظم نوری‌ نیز در سخنانی بر معضل ترافیک و تأثیر آن در شدت یافتن جراحات ناشی از حادثه تأکید کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید