• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 22 دی 1398
کد مطلب : 92577
+
-

کیفی‌سازی خدمات برای اهل قلم

نگاه
کیفی‌سازی خدمات برای اهل قلم


سعید میر‌محمدصادق
معاون فرهنگی مؤسسه خانه کتاب


مؤسسه خانه کتاب از یک‌سال گذشته با هدف خدمات‌دهی بهتر به اهل قلم، عنوان‌‌های کتاب را از منظر محتوایی بررسی کرده است. این بررسی‌ها با هدف تأثیر‌گذاری و متنوع شدن انواع پیش‌بینی‌‌های حمایتی و خدماتی انجام شده است و نتیجه بررسی‌ها نشان می‌‌دهد در 2حوزه کلی، کتاب چاپ می‌شود؛ نخست، حوزه تخصصی است که نویسندگان، مترجمان و مصححان به خلق اثر در موضوعات فرهنگی، ادبی، هنری، دانش و پزشکی دست می‌زنند و این افراد در آفرینش و همچنین انتقال در قالب‌های ترجمه، احیا و تصحیح محتوا نقش اساسی دارند. اما بخش دوم پدیدآورندگان، عمدتا در حوزه اطلاعات عمومی و سرگرمی مشغول تولید کتاب هستند.
گروه نخست در خلق محتوا و غنای فرهنگی، هنری، علمی و دانشی نقش دارند و مشمول پیش‌بینی‌های حمایتی قرار خواهند گرفت. این در حالی است که تشابه موضوعی عناوین و تعدد کتاب در حوزه اطلاعات عمومی و سرگرمی، مهم‌ترین مولفه دسته دوم تولید‌کنندگان کتاب است؛ به‌عنوان مثال با کلید‌واژه بازی، مانند بازی با اعداد، بازی با حروف، بازی با کلمات، بازی با ارقام ریاضی یا با واژه گنجینه، گنجینه حروف، گنجینه لغات و غیره به تولید کتاب پرداخته شده است. در واقع از‌ شاخص‌ترین ویژگی‌های این نوع کتاب‌ها، برخی تعداد صفحات اندک و برخی نیز چاپ‌های محدود است.
با توجه به آمار سایت اهل قلم باید عرض کنم که از زمان ثبت‌نام کامپیوتری در این سایت در سال1393 تا سال گذشته، 18682نفر و فقط در دی‌ماه سال‌جاری 1909نفر از اهل قلم ثبت‌نام کرده‌اند که قطعا کیفی‌سازی خدمات در این زمینه، ضرورت دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید