• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 اسفند 1396
کد مطلب : 9252
+
-

سرمایه‌گذاری ۱۳‌میلیون‌دلاری نروژ برای خزانه آخر جهان

گزارش
سرمایه‌گذاری ۱۳‌میلیون‌دلاری نروژ برای خزانه آخر جهان

دولت نروژ قصد دارد در برنامه جدید خود ۱۳ میلیون دلار برای تجهیز و ارتقای سیستم‌های خزانه جهانی بذر سوالبارد هزینه کند. این هزینه در اجرای یک برنامه بلندمدت برای تقویت قابلیت‌های این محل است تا زمان نگهداری بذرها در جایی که به خزانه آخر‌ جهان معروف شده افزایش پیدا کند.


خزانه جهانی بذر سوالبارد در واقع انبار یا فریزری بسیار بزرگ است که در آن از میلیون‌ها دانه از سراسر جهان نگهداری می‌شود. هدف اصلی ساخت این سیلو این بوده که درصورت وقوع فجایع نابود‌کننده و از بین رفتن گیاهان روی زمین از دانه‌های ذخیره شده برای کاشت و تأمین غذای بشر استفاده شود. این بانک بذر بزرگ در جزیره‌ای دورافتاده در مجمع‌الجزایر سوالبارد نروژ در اقیانوس منجمد شمالی قرار دارد.  این خزانه برای در امان ماندن از خطر بالا آمدن آب دریاها، در ارتفاع ۱۳۰ متری کوه ساخته شده و مانند لایه منجمد عمق زمین، هر چیزی را دست‌کم تا ۲۰۰ سال حفظ می‌کند. نروژ در تلاش است تا با هزینه جدید خود این زمان را بیشتر کند. به گزارش بلومبرگ، وزیر کشاورزی نروژ در این‌باره گفته است: تقویت و ارتقای تجهیزات خزانه، نسل بشر را درباره حفظ انواع بذرها مطمئن می‌کند. این اقدام کاری مهم و اساسی برای امنیت غذایی جهان است.

 

 

این یک شوخی نیست


خزانه جهانی بذر سوالبارد یک بانک غذایی مهم برای جهان است که می‌تواند کشورهای مختلف را در زمان بحران نجات دهد. چندی قبل دانشمندان سوری با برداشت سپرده‌های گیاهی خود، توانستند خزانه بذرهایشان را که در جنگ آسیب دیده بود دوباره پر کنند. این نخستین برداشت از خزانه جهانی بذر، با امید به بازگرداندن سپرده‌ها انجام شد. این انبار بزرگ در ۲۶ فوریه ۲۰۰۸ به‌طور رسمی افتتاح شد و نخستین سفارش خود را با دریافت یکصدمیلیون بذر از یکصد کشور آغاز کرد. ساخت‌وساز این مخزن بزرگ جهانی بذر را که هزینه‌ای در حدود 9میلیون دلار در بر داشته، ‌تماما دولت نروژ تأمین کرده‌است.برای ورود به دهلیز این مخزن باید از 5 در رمزدار عبور کرد. یکی از مدیران این مرکز می‌گوید: «برای محافظت از ورود غیرمجاز، زنگ خطر داریم ولی هیچ‌وقت پیش نیامده که مجبور شویم از آن استفاده کنیم. تصور نمی‌کنم چنین جرمی اینجا روی بدهد.» این دهلیز که در برابر بلاهای طبیعی ازجمله زلزله مقاوم است، گنجایش ذخیره کردن بیش از 2میلیارد بذر را دارد.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید