• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 21 دی 1398
کد مطلب : 92446
+
-

بازار پارچه‌فروشان درانتظار رونق

بازار پارچه‌فروشان درانتظار رونق


با نزدیک‌شدن به ماه‌های پایانی سال، کسب‌وکار برخی صنوف مانند فروشندگان پارچه و پرده رونق بیشتری می‌گیرد. اما به‌نظر می‌رسد امسال کاهش قدرت خرید مردم بازار اینگونه اقلام را نیز با رکود مواجه کرده است. با امیر قدیمی‌نژاد، رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه‌فروشان پارچه تهران، گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت بازار پارچه‌فروشان چگونه است؟
افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم بر همه کسب‌وکارها تأثیر داشته و بازار پارچه‌فروشان نیز از این قاعده مستثنا نیست. با وجود این، پارچه و لباس ازجمله کالاهایی است که مردم ناچار به تامین آن هستند. با توجه به نزدیک‌شدن به ماه‌های پایانی سال و نیاز اغلب خانوارها به تامین لباس نو برای خود و فرزندانشان، پیش‌بینی می‌کنم وضعیت بازار پارچه نیز به‌تدریج بهتر شود. همچنین با تغییر فصل، تولیدی‌ها در حال جمع‌آوری لباس‌های زمستانه و تهیه لباس‌های عید و فصل بهار هستند و بخشی از رکود بازار نیز به‌ دلیل پایان خرید زمستانه است و با شروع خرید بهاره پارچه توسط تولیدی‌ها برای دوخت لباس شب عید درحال رفع ‌شدن است.

روند قیمت‌گذاری و میزان افزایش قیمت پارچه از ابتدای امسال  چگونه بوده است؟
تعیین قیمت پارچه توسط واردکنندگان، بنکداران و طاقه‌فروشان طبق تعرفه‌های موجود و با درصد سود عمده‌فروشی و خرده‌فروشی مصوب صورت می‌گیرد. این تعرفه از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان تعیین شده و اتحادیه بنکداران و طاقه‌فروشان نیز در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیست. همچنین واردات پارچه و مواداولیه با ارز آزاد و دلار نیمایی انجام می‌شود و افزایش نرخ ارز، هزینه واردات پارچه، مواداولیه و تجهیزات کارخانه‌های داخلی تولید‌کننده پارچه را افزایش داده و بر قیمت تمام‌شده نهایی این محصولات هم تأثیر‌گذار بوده است. با وجود این نمی‌توان آمار دقیقی از میزان گرانی پارچه ارائه کرد، چراکه تولیدکنندگان و واردکنندگان پارچه، متناسب با افزایش هزینه‌ها، قیمت‌ فروش را تعیین می‌کنند و نرخ ثابتی برای اینگونه اقلام وجود ندارد.

چه میزان از نیاز بازار با تولید داخل تامین می‌شود؟
صنعت نساجی کشور پیش از این شرایط مطلوبی نداشت و واردات بی‌رویه ضربه بزرگی به آن وارد کرده بود، اما این صنعت با قطع واردات، دوباره رونق گرفته و اکنون رو به پیشرفت است، به‌نحوی که امروز 50درصد سهم بازار پارچه در اختیار تولیدات داخلی است و تحریم‌ها باعث شده کارخانجات نساجی افزایش تولید را جدی بگیرند. گرچه مشکلاتی در زمینه ماشین‌آلات تولید وجود داشت که با تجهیز کارخانجات و تامین دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به‌روز، اکنون تولید داخل و سهم بازار آن در حال افزایش است. با این روند تولید‌کنندگان داخلی بیشتر نیاز بازار به پارچه‌ را تامین می‌کنند و نیاز چندانی به واردات نیست. فقط در زمینه پارچه‌هایی که برای لباس مجلسی زنانه مصرف می‌شود تاحدی واردات وجود دارد که تولیدکننده‌های داخلی درصدد تولید این پارچه‌ها هستند. مشکل بازار پارچه این است که هنوز میزان تولید داخل قادر به تامین نیاز بازار نیست.

سهم قاچاق از بازار پارچه چقدر است؟
آمار دقیقی از قاچاق پارچه نداریم اما واردات قاچاق، هم در پارچه و هم در زمینه مواداولیه وجود دارد. با وجود این، در شرایطی که تولید داخل در حال افزایش و نیاز به تامین پارچه از خارج از کشور در حال کاهش است، سهم قاچاق از بازار نیز کاهش می‌یابد. با وجود این  اکنون حدود 10 تا 15درصد سهم بازار پارچه و مواداولیه از طریق واردات غیررسمی و قاچاق یا به شیوه‌های کم‌اظهاری و بداظهاری واردکنندگان تامین می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید