• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 19 دی 1398
کد مطلب : 92409
+
-

سفر بی‌پایان

سقوط هواپیمای اوکراینی در جنوب تهران جان 179نفر را که اغلب ایرانی بودند گرفت

سفر بی‌پایان

«پرواز، آتش‌سوزی، سقوط» این همه آن چیزی بود که صبح دیروز در کمتر از 6دقیقه برای هواپیمای اوکراینی که تهران را به مقصد کی‌یف ترک کرده بود رخ داد تا 179سرنشین آن‌که اغلب از هموطنانمان بودند جان خود را از دست بدهند. وقوع این حادثه آن هم یک روز پس از حادثه مرگبار در مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت در کرمان موجی از غم و اندوه در کشور ایجاد کرد و چهارشنبه تلخی را رقم زد. اما هواپیمای اوکراینی چطور دچار حادثه شد و در این سقوط هولناک چه کسانی جان خود را از دست دادند و چه کسانی نجات یافتند؟
به گزارش همشهری، سحرگاه دیروز در شرایطی که بسیاری از هموطنانمان اخبار مربوط به حمله موشکی به پایگاه‌های نظامی آمریکایی در عراق را دنبال می‌کردند و موجی از غرور ملی رسانه‌ها را فرا گرفته بود، خبری کوتاه کام همه را تلخ کرد. خبرهای اولیه حاکی از آن بود که ساعت 6:12صبح یک فروند هواپیمای بوئینگ 737متعلق به اوکراین که 6دقیقه قبل از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کی‌یف به پرواز در آمده بود در حوالی محمودآباد شهریار سقوط کرده است. هنوز هیچ‌کس درباره وسعت حادثه و شمار جانباختگان احتمالی اطلاعی نداشت، اما دقایقی بعد انتشار تصاویری از بقایای هواپیما که در آتش سوخته بود کورسوی امید برای زنده ماندن سرنشینان هواپیما را از بین برد و از یک فاجعه خبر داد. دقایقی بعد از حادثه بود که گروه‌هایی از آتش‌نشانی تهران، اورژانس و 40تیم عملیاتی از هلال احمر راهی محل حادثه شدند. اظهارات شاهدان نشان می‌داد یکی از موتورهای هواپیما دقایقی پس از پرواز دچار آتش‌سوزی شده و لحظاتی بعد هواپیما در زمینی مسطح سقوط کرده و بخش‌هایی از آن با یک دیوار برخورد کرده است.  بقایای به جا مانده از هواپیما از عمق فاجعه حکایت داشت، طوری که نه‌تنها پیکرهای سرنشینان بلکه بدنه هواپیما به قطعات کوچکی تبدیل شده بود و دود ناشی از آتش‌سوزی از فاصله دور مشخص بود.
در شرایطی که این خبر منتشر شده و خانواده بسیاری از سرنشینان هواپیما را راهی محل حادثه کرده بود، گروه‌های امدادی به جمع‌آوری بقایای اجساد پرداختند. همزمان با این اقدام تیم‌هایی از سازمان هواپیمایی کشوری نیز با حضور در محل به جست‌وجوی جعبه سیاه هواپیما پرداختند و ساعتی بعد علاوه بر کشف پیکرهای 179سرنشین هواپیما هر 2 جعبه سیاه هواپیما نیز کشف شد که یکی از این جعبه‌ها سالم و جعبه سیاه دوم آسیب دیده بود. حسن رضایی‌فر، مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری در این‌باره به ایسنا گفت: هر 2 جعبه سیاه بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی اوکراین پیدا شده است، اما فقط یکی از جعبه‌های سیاه سالم است و جعبه دیگری چند قطعه شده. با وجود این امکان بازیابی اطلاعات از جعبه آسیب دیده نیز وجود دارد و باز هم می‌توان نوار مکالمات خلبان را بازیابی کرد.
در این شرایط بود که پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور اعلام کرد از میان ۱۷۹‌سرنشین و خدمه هواپیما که همه آنها جان باخته‌اند، ۱۴۷ نفر ایرانی و ۳۲ نفر از اتباع دیگر کشورها بوده‌اند. همچنین سازمان هواپیمایی کشوری نیز درباره تابعیت قربانیان خارجی اعلام کرد که6نفر از آنها تبعه کانادا، 4نفر از اتباع سوئد، 11نفر اوکراینی، 10نفر از اتباع افغانستان و یک نفر نیز از اتباع انگلستان بودند.
ظهر دیروز پس از پایان جمع‌آوری پیکرهای قربانیان، همه پیکرها به سازمان پزشکی قانونی منتقل شد. در همین حال سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد خانواده‌های قربانیان سقوط هواپیما می‌توانند برای گرفتن نمونه DNA برای تعیین هویت پیکرهای عزیزانشان به ادارات کل پزشکی قانونی استان محل سکونت خود مراجعه کنند.


   زوج جوان در میان نخبگان از دست رفته

جان باختن 179سرنشین هواپیمای اوکراینی تلخ است اما تلخ‌تر اینکه 16نفر از آنها نخبگان علمی و از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف و امیرکبیر بودند. 2نفر از این نخبگان نسیم رحمانی‌فر و امیرحسین سعیدی‌نیا از دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر بودند که در این حادثه جان خود را از دست دادند. اما 14نخبه دیگر که از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف بودند شامل: ۱- حمیدرضا ستاره کوکب ورودی۱۳۸۹ کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 
۲- مهدی اسحاقیان ورودی۱۳۹۲ کارشناسی مهندسی مکانیک ۳- پونه گرجی ورودی۱۳۹۱ کارشناسی مهندسی کامپیوتر ۴- ایمان آقابالی ورودی۱۳۸۹ کارشناسی مهندسی برق ۵- آرش پورضرابی ورودی۱۳۹۱ کارشناسی مهندسی کامپیوتر ۶- محمد الیاسی ورودی۱۳۸۹ کارشناسی مهندسی مکانیک ۷- میلاد قاسمی ورودی۱۳۸۹ کارشناسی ارشد مدیریت / ۱۳۸۴ کارشناسی مهندسی برق ۸- الناز نبی ورودی۱۳۹۲ کارشناسی ارشد مدیریت ۹- محمدامین بیروتی ورودی۱۳۹۲ مهندسی کامپیوتر ۱۰- زهرا حسنی‌سعدی ورودی۱۳۹۲ کارشناسی فیزیک ۱۱- امیر اشرفی‌حبیب‌آبادی ورودی۱۳۹۲ کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک ۱۲- محمد صالحه ورودی۱۳۸۹ کارشناسی ارشد مهندسی برق ۱۳- غزل نوریان ورودی۱۳۹۱ کارشناسی مهندسی علم مواد ۱۴- امیر اشرفی امیرآبادی بودند. جان باختن این نخبگان علمی زمانی تلخ‌تر شد که مشخص شد 2نفر از آنها یعنی پونه گرجی و آرش پورضرابی 3روز قبل از ‌این حادثه پای سفره عقد نشسته و زندگی مشترک‌شان را آغاز کرده بودند. آنها قصد داشتند به کانادا سفر کنند که این حادثه رخ داد و زندگی مشترک آنها فقط 3روز دوام آورد.

   همسر و فرزند نویسنده

سقوط هواپیمای اوکراینی خانواده‌های زیادی را داغدار کرد. یکی از این خانواده‌ها خانواده حامد اسماعیلیون، یکی از نویسندگان و داستان‌نویسان کشورمان است. این نویسنده که شغل اصلی‌اش دندانپزشکی است، همراه همسر و فرزندش در کانادا سکونت داشت. از چند روز قبل همسرش پریسا اقبالیان و دخترش ری‌را به ایران سفر کرده بودند و پس از چند روز اقامت در تهران قصد بازگشت به کانادا را داشتند. همسر و فرزند اسماعیلیون قرار بود سوار بر هواپیمای اوکراینی به کی‌یف رفته و از آنجا با خط پروازی دیگری راهی کانادا شوند اما هواپیما تنها 6دقیقه پس از پرواز از باند فرودگاه امام خمینی دچار حادثه شد تا این پرواز هیچ‌وقت به کی‌یف نرسد. حالا اسماعیلیون خبر داده که در راه ایران است. او نوشته است: «برای به خاک سپردن آرزوهای پریسایم و چشم‌های ری‌رایم عازم تهرانم. در میان ما 3نفر عاشقانه‌های زیادی هست که تا مرگم پیش من می‌ماند و آن را عریان نخواهم کرد. امیدوارم آن روز زودتر برسد. هیچ از چند و چونِ پرواز اوکراین نمی‌دانم و می‌روم که آن چشم‌های درخشان را به خاک بسپارم. توان پاسخگویی به هیچ پیغامی را ندارم و راهیِ هیچستانم. مرا ببخشید.»


   آخرین سلفی

یکی دیگر از سرنشینان هواپیمای مرگ، ایمان آقابالی بود؛ جوانی 19ساله و نخبه. او که دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس رشته برق از دانشگاه تهران بود از مدتی قبل تصمیم گرفت تا در خارج از کشور ادامه تحصیل دهد. ایمان پس از مدتی دانشگاه مک‌مستر کانادا را انتخاب کرد و در مقطع دکتری در این دانشگاه مشغول تحصیل شد. این جوان نخبه از زمان شروع به تحصیل در کانادا از هر فرصتی برای سفر به کشور و دیدار خانواده استفاده می‌کرد. ایمان معمولا مسیر اوکراین را انتخاب می‌کرد و اغلب از تهران با پرواز اوکراینی به کی‌یف می‌رفت و از آنجا خودش را با پرواز دیگری به کانادا می‌رساند. او که صبح دیروز بعد از چند هفته اقامت در ایران سوار بر هواپیمای اوکراینی شد تا به سوی کانادا پرواز کند، پیش از پرواز در هواپیما از خودش سلفی گرفت و برای دوستانش فرستاد تا آخرین سلفی‌اش را ثبت کرده باشد. حالا دوستانش بعد از این حادثه، آخرین سلفی ایمان را منتشر کرده و با خانواده‌اش ابراز همدردی می‌کنند.

   تشکر از پلیس

سرهنگ مهدی باقری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مازندران درخصوص جزئیات توقیف خودروی تنها مسافر جامانده از پرواز مرگ به همشهری گفت: جاده سوادکوه جاده‌ای کوهستانی است. نهایت سرعتی که می‌توان در این جاده رانندگی کرد 60کیلومتر در ساعت است اما راننده لکسوس با سرعت 90کیلومتر حرکت می‌کرد. علاوه بر این روی پل مرتکب خلاف سبقت غیرمجاز شده بود. به همین دلیل همکارانم خودروی وی را برای جریمه و اعمال قانون متوقف کردند. وی ادامه داد: معمولا پس از اعمال قانون همکارانم با دست‌افزار هوشمند موبایلی به بررسی خودرو می‌پردازند. اگر خلافی بالای یک‌میلیون باشد طبق ماده8 آیین تخلفات رانندگی خودرو متوقف و به پارکینگ منتقل خواهد شد. ظاهرا خلافی خودرو بالای یک‌میلیون تومان بود و باید به پارکینگ منتقل می‌شد. راننده لکسوس مدام می‌گفت که بلیت دارد و اگر دیر برسد از پرواز جا می‌ماند. اما همکاران من باید قانون را رعایت می‌کردند و اگر اجازه می‌دادند او برود خلاف قانون عمل می‌شد.
 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران در ادامه گفت: چند ساعت پس از حادثه سقوط هواپیما مسافر جا مانده از پرواز به موبایل شخصی من زنگ زد. او از اینکه روز قبل به‌خاطر توقیف ماشینش عصبانی شده بود عذرخواهی کرد. می‌گفت همکارانت با سعه‌صدر جواب مرا دادند و اگر ماشینم توقیف نمی‌شد قطعا سوار آن هواپیما شده و جانم را از دست می‌دادم. او می‌گفت جانش را مدیون مأموران پلیس راهور استان مازندران است.

   مرگ مادربزرگ نوه را نجات داد

نسرین تقدیسی یکی دیگر از دانشجویانی است که قرار بود سوار هواپیمای مرگ راهی اوکراین شود اما حادثه‌ای تلخ سبب شد او از این سفر بازبماند و به سرنوشت سایر هم دانشگاهی‌هایش دچار نشود. او در این‌باره می‌گوید: من و چند نفر دیگر از دانشجویانی که در حادثه سقوط هواپیما جان‌شان را از دست داده‌اند در کی‌یف در رشته پزشکی تحصیل می‌کنیم. ما به‌دلیل تعطیلات سال نوی مسیحی و تعطیل شدن دانشگاه به ایران برگشته بودیم و قرار بود همگی امروز (روز حادثه) به اوکراین برگردیم، اما چند روز قبل حادثه‌ای اتفاق افتاد که من مجبور شدم در تهران بمانم. او ادامه می‌دهد: چند روز قبل متأسفانه مادربزرگم فوت شد و به همین دلیل من سفرم را عقب انداختم؛ وگرنه قرار بود من هم سوار بر همین هواپیمایی که سقوط کرد به اوکراین بروم. در حقیقت فوت مادربزرگم باعث شد من سوار این هواپیما نشوم و زنده بمانم.
او می‌گوید: مدتی قبل آیین‌نامه‌ای درخصوص دانشجویانی که در اوکراین تحصیل می‌کنند تصویب شد که براساس آن، این امکان وجود داشت تا عنوان‌های درسی را که گذرانده‌ایم در ایران مطابقت داده و بقیه دروس را در دانشگاه‌های ایران بگذرانیم. با وجود این مصوبه اما این موضوع هیچ وقت عملی نشد. من و دوستانم مجبور بودیم مسافت طولانی را با صرف هزینه‌های گزاف طی کنیم، درصورتی که اگر این مصوبه اجرایی می‌شد ما این همه به سختی نمی‌افتادیم و شاید این دانشجویان هم جانشان را از دست نمی‌دادند.


تنها نجات یافته، مسافری است که وقتی به فرودگاه رسید، هواپیما پرواز کرده بود

   15دقیقه خشکم زده بود

واحد شهبازی، همان مسافری است که با کمک مأموران راهنمایی و رانندگی استان مازندران از رسیدن به پرواز تهران-کی‌یف جا ماند. او مردی 55ساله، اهل شهرستان گنبد استان گلستان و ساکن تهران است که سال‌هاست به‌خاطر کار و تجارت به شهر کی‌یف اوکراین رفت‌وآمد دارد. تازه‌ترین سفر او به این شهر قرار بود روز گذشته انجام شود اما بخت با او یار بود که به این پرواز نرسید. اما این اتفاق چطور رخ داد؟

چه شد که به پرواز تهران- کی‌یف نرسیدید؟
از چند روز پیش برای انجام کارهایی به شهرستان گنبد در استان گلستان رفته بودم. کار من تجارت است و با همکارانم شرکتی در اوکراین داریم. دیروز هم قرار بود به اوکراین بروم به‌دلیل اینکه سال جدید شروع شده بود و باید قراردادهای مربوط به دفترمان را تمدید می‌کردیم. این بود که روز سه‌شنبه سوار خودروی لکسوس از شهرستان گنبد به راه افتادم تا خودم را به تهران برسانم اما در بین راه پلیس ماشینم را متوقف کرد و به پرواز نرسیدم.
دلیل توقیف ماشین‌تان چه بود؟
2میلیون تومان خلافی داشت. این ماشین به نام پسرم است و برای همین پیامک‌های خلافی هم برای او می‌آمد و من اصلا خبر نداشتم که اینقدر خلافی دارد. 
این اتفاق حدودا چه ساعتی رخ داد؟
فکر کنم حوالی 4بعدازظهر بود. افسر پلیس استعلام کرد و گفت که طبق قانون جریمه‌ات آنقدر زیاد است که ماشین باید به پارکینگ منتقل شود. هرچه گفتم که مسافرم و بلیت دارم و باید به هواپیما برسم، گفت که قانون است و تا خلافی پرداخت نشود، ماشین باید توقیف باشد.
بعد چه شد؟
ماشین را به پارکینگی در قائم‌شهر بردند. من هم افتادم دنبال کارهای خلافی. به هرجایی که می‌گفتند رفتم که خلافی را پرداخت کنم. چند ساعت این‌طرف و آن‌طرف رفتم تا اینکه موفق شدم خلافی را پرداخت کنم. اما دیگر دیر شده بود. وقتی به پارکینگ رفتم، ماشین را تحویلم ندادند، چون می‌گفتند که باید عدم‌خلافی در سیستم ثبت شود و این کار طول می‌کشد. بعد از آن سراغ مسئولان پلیس رفتم و با کمک آنها بالاخره حدود ساعت 11شب توانستم ماشینم را ترخیص کنم. بعد به سمت تهران راه افتادم و وقتی به خانه رسیدم حدود ساعت 3صبح بود.
پس چرا به پرواز نرسیدید؟ شما که وقت داشتید!
از روز قبل با یکی از دوستانم در تهران قرار گذاشته بودم که از او دلار بگیرم. حدود 5هزار دلار می‌خواستم و در اوکراین به آن نیاز داشتم. قرار ما بعدازظهر سه‌شنبه بود اما به این قرار نرسیدم و نتوانستم دلار تهیه کنم. وقتی به خانه رسیدم خیلی خسته بودم. کمی استراحت کردم و از صبح زود بیرون زدم و به‌دنبال دلار رفتم تا اینکه توانستم این مبلغ را فراهم کنم. همان موقع با عجله زیاد به سمت فرودگاه راه افتادم اما دیگر دیر شده بود. گفتند هواپیما در حال پرواز است و اجازه ندادند که سوار شوم.
چه عکس‌العملی داشتید؟
من خیلی به تقدیر عقیده دارم. حدود 10میلیون تومان ضرر کرده بودم و ناراحت بودم اما با خودم گفتم حتما حکمتی دارد. سوار ماشین شدم و در راه برگشت به خانه بودم که دوستم از اوکراین زنگ زد. او به‌دنبال من به فرودگاه کی‌یف‌ رفته و در آنجا خبر سقوط هواپیما را شنیده بود. تلفن را که جواب دادم صدایش می‌لرزید و وحشت کرده بود. وقتی گفت که هواپیما سقوط کرده خشکم زد. زدم روی ترمز و کنار خیابان توقف کردم. بیشتر از یک ربع خشکم زده بود. فقط به یک نقطه خیره شده بودم و هیچ‌کاری نمی‌توانستم انجام دهم. بعد که به‌خودم آمدم دیدم موبایلم همینطور دارد زنگ می‌خورد. خانواده‌ام، همکارانم و همه کسانی که می‌دانستند عازم کی‌یف هستم تماس گرفته بودند و من اصلا متوجه نشده بودم.
چند فرزند دارید؟
یک دختر و یک پسر. ما اهل گنبد کاووس هستیم اما چون دخترم در تهران دانشجو بود به اینجا نقل‌مکان کردیم.
می‌دانید که برخی از مسافران هواپیما مثل دختر شما دانشجو بودند؟
بله و برای همین خیلی ناراحتم. نمی‌دانید چقدر حالم بد است. من در اوکراین با حدود 25دانشجو در ارتباط بودم. در واقع امین آنها بودم. اگر مشکل مالی پیدا می‌کردند به شرکتم می‌آمدند و به آنها پول می‌دادم. وقتی به ایران برمی‌گشتم خانواده‌هایشان این پول را به من پرداخت می‌کردند. گاهی نیز خانواده‌هایشان که می‌خواستند برای بچه‌هایشان پول بفرستند با مشکلات به‌وجود آمده به‌خاطر تحریم، این پول را به من می‌دادند و من به‌دست بچه‌هایشان می‌رساندم. وقتی اسم کشته‌شدگان را می‌خواندم 6 نفرشان را شناختم؛ بچه‌هایی که در اوکراین پزشکی می‌خواندند و با هم سلام و علیک داشتیم. آنها مدت‌ها بود که به‌خاطر هزینه بالای ناشی از تحریم در اوکراین می‌خواستند به ایران برگردند. حتی برای وزیر نامه نوشته و درخواست کرده بودند که واحدهایی را که گذرانده‌اند در ایران قبول شوند و بتوانند در ایران ادامه تحصیل بدهند اما این اتفاق نیفتاده بود. یاد آنها که می‌افتم دلم بدجوری می‌گیرد. به خانواده‌ همه قربانیان تسلیت می‌گویم.

۷۳۷‌های جهنمی

محمد کرباسی _ دبیر سرویس دانش و فناوری

سری۷۳۷ بوئینگ حالا بیش از هرزمان دیگری در جهان بدنام هستند. هرچند مدل هواپیمای اوکراینی که روز گذشته چند دقیقه پس از بلند شدن از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) سقوط کرد با مدلی که در ماه‌های اخیر جنجالی شده تفاوت دارد اما باردیگر نگاه‌ها را به ضعف‌های ایمنی و فنی این سری هواپیماهای بوئینگ جلب کرده است. مشکلات و سقوط‌های اخیر بوئینگ باعث شده تا فروش بوئینگ در سال۲۰۱۹ فاجعه‌بار باشد و ایرباس در جهان از این رقیب دیرینه خود پیشی بگیرد. مدل هواپیماهای خطوط هواپیمایی اوکراین ۸۰۰-۷۳۷ بوده است که پراستفاده‌ترین هواپیمای استفاده شده در خطوط هوایی جهان به‌حساب می‌آید. با این حال مشکلات ایمنی سری۷۳۷ مسئله‌ای نیست که کسی بتواند به‌سادگی از کنار آن عبور کند.
مدل بدنامی که پس از 2حادثه مرگبار در ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در بسیاری از خطوط هوایی جهان زمینگیر شد 737-Max است که هنوز هم بوئینگ نتوانسته مشکلات فنی آن ازجمله باگ‌های نرم‌افزار این هواپیماها را برطرف کند. چندی پیش مشخص شد که بوئینگ سامانه هشداردهنده برای اختلالات احتمالی موسوم به MCAS یا «سیستم تقویت ویژگی‌های مانور» را غیرفعال کرده بوده است. این سیستم درصورت وجود اختلال و نقص فنی، دماغه هواپیما را، حتی برخلاف خواست خلبان، به شکل خودکار به سمت پایین هدایت می‌کند.  اما 800-737 که از سری بوئینگ۷۳۷ نسل بعدی یا
 Next Generation به‌حساب می‌آید از لحاظ سیستم نرم‌افزاری کاملا با مدل بدنام مکس متفاوت است و در کل نمی‌توان آن را هواپیمایی نا‌امن دانست. مدل‌های ۷۳۷ نسل بعدی در واقع مدل‌های بهینه‌شده هواپیماهای ۷۳۷ کلاسیک به‌حساب می‌آیند.

مشکلات ایمنی 800-737
بوئینگ 800-737 یک هواپیمای باریک پیکر یا به‌اصطلاح تک‌راهرو با ظرفیت حمل ۱۸۹مسافر است که از سال۱۹۹۶ به‌عنوان بخشی از هواپیماهای نسل بعدی ۳۷پرواز خود را شروع کرد. تا فوریه۲۰۱۹ بوئینگ 4900فروند از این هوایپما را که 2موتور پرقدرت دارد تحویل شرکت‌های هوایی جهان داده است. با وجود تفاوت با مدل مکس و نداشتن مشکلات کلی این مدل زمینگیر در جهان طی سال‌های اخیر مشکلات ایمنی هواپیمای 800-737 هم مشخص شده است. در واقع مشکلات عمده و بی‌سابقه مکس باعث شد تا این مدل هم در جهان بدنام شود. براساس گزارشی که گاردین منتشر کرده مشکلات امنیتی این مدل هم باعث زمینگیر شدن چند فروند از این هواپیما در جهان شده است. مهم‌ترین مشکل امنیتی که در این مدل مشاهده شده شکاف بین بال و بدنه مشهور به
Pickle fork است که در سال گذشته باعث زمینگیر شدن حداقل ۵۰ فروند از این مدل بوئینگ شده است. آنچه از تصاویر سقوط و گزارش‌های اولیه مشخص شده آتش گرفتن یکی از موتورها و سپس خارج شدن کنترل آن از دست خلبان است. هواپیمای سری «۷۳۷ نسل بعدی» از موتورهای CFM56 استفاده می‌کنند که به‌صورت مشترک توسط شرکت آمریکایی جنرال الکتریک و شرکت فرانسوی Safran ساخته می‌شوند. این موتورها در برخی هواپیماهای ایرباس ازجمله A320 هم استفاده می‌شود. سقوط یک بوئینگ سری۷۳۷ دیگر باعث شد تا روز گذشته سهام شرکت بوئینگ ۲درصد سقوط کند. سقوط یک بوئینگ دیگر درست چند روز قبل از این صورت گرفت که دیوید کالهون، مدیرعامل جدید بوئینگ به‌صورت رسمی کارش را شروع کند. کالهون قرار است ۱۳ژانویه کار خود را شروع ‌کند تا جایگزین دنیس مولنبرگ شود. هیأت مدیره بوئینگ چندی پیش مولنبرگ را کنار گذاشتند تا شاید با اعتماد‌سازی دوباره بحران این شرکت کمتر شود.

۷۶۴ قربانی 800-737
براساس گزارش سایت FlightRadar 24 که پرواز هواپیماها را رصد می‌کند هواپیمایی که روز گذشته در نزدیکی تهران سقوط کرد حدود ۳سال و نیم مشغول پرواز بوده است. هواپیماهای 800-737 طی سالیان پروازی خود حوادث مرگباری داشته‌اند. براساس آمار بنیاد ایمنی پرواز در سال‌های پرواز هواپیماهای ۸۰۰-۷۳۷ در حوادث مختلف ۷۶۴ نفر کشته شده‌اند. در مجموع این مدل ۱۸حادثه جدی داشته که ۸موردش همراه با تلفات بوده است. قبل از سقوط اخیر در نزدیکی تهران، نزدیک‌ترین حادثه از لحاظ زمانی مربوط به سپتامبر۲۰۱۸ بود که با خروج هواپیما از باند فرود در فرودگاه میکرونزی یک نفر کشته شد. پیش از آن در مارس۲۰۱۶ یک فروند دیگر از این هواپیما متعلق به خط هوایی FlyDubai در هنگام فرود در فرودگاهی در روسیه دچار سانحه شد و همه ۶۲سرنشین آن کشته شدند. اما پس از حادثه اخیر در نزدیک تهران مرگبارترین سقوط 800-737 مربوط به یک خط هوایی هند بود که سقوط آن کشته شدن ۱۵۸نفر را به‌دنبال داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید