• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 18 دی 1398
کد مطلب : 92362
+
-

امداد و نجات، در مسیر استاندارد جهانی

مسئول اوچا در ایران: برای نخستین‌بار در کشور 2تیم امدادونجات فرامحله‌ای با همکاری سازمان ملل در پایتخت تشکیل می‌شود

فریبا نباتی- خبرنگار

 از 40حادثه طبیعی ممکن دنیا، 31حادثه در ایران امکان وقوع دارد. همین چند کلمه کافی است تا اهمیت مقابله با بحران‌ها در کشور را درک کنیم.در این بین برای تحقق استانداردسازی ساختار مدیریت بحران تصمیم گرفته شده از ظرفیت پیوستن به تیم‌های امداد و نجات بین‌المللی استفاده شود. طی هماهنگی‌ با دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) در ایران، بنا شد تا سازمان مدیریت بحران کشور و سفارت اتریش، 2تیم جست‌وجو و نجات شهری معروف به اینساراگ را با زمینه فعالیت در عرصه بین‌المللی، در ایران تشکیل دهند.اینکه اینساراگ (سیستم مدیریت ‌و پاسخگویی به سوانح در سازمان ملل متحد) چه هدفی را در ایران دنبال می‌کند ازجمله سؤالاتی بود که از امیرحسین برمکی، مسئول اوچا در ایران پرسیدیم. گفت‌وگو با برمکی را در ادامه می‌خوانید.

هدف از عضویت ایران در اینساراگ چیست؟
ایران عضو این شبکه استاندارد اینساراگ نیست؛ چون هیچ مرجعی تاکنون به این موضوع ورود نکرده و تیم مدیریت جست‌وجو و نجات شهری براساس این استانداردها در تهران تشکیل نشده است. موضوعی که الان به‌دنبال آن هستیم عضویت ایران در این شبکه است. سرانجام بعد از چند سال مذاکره و چندین دوره بین‌المللی که مدیران از نزدیک سیستم استاندارد اینساراگ را دیدند موافقت کردند که فعلا 2تیم متوسط جست‌وجو و نجات شهری براساس این استاندارد به‌صورت پایلوت در تهران تشکیل شود.
 چرا اتریش به‌عنوان اعزام‌کننده مربی انتخاب شد؟
اتریش ارتباط بسیار خوبی با ایران دارد، بی‌طرف است، در عملیات بم مشارکت فعال داشته و با تیم‌های خود در این حادثه حاضر شد، آنان با فرایند کار در ایران آشنا هستند.
پیش‌بینی می‌کنید در پایان این دوره چند نیرو در ایران آموزش‌های لازم را دریافت کنند؟
حدودا 120 نفر به‌صورت تخصصی تحت آموزش‌های لازم در زمینه جست‌وجو و نجات شهری قرار خواهند گرفت. این آموزش‌ها دامنه بسیار مفصلی دارد؛ از بحث پزشکی تا بحث آوار، سگ‌های زنده‌یاب، امداد زیر آب و دریا و کوهستان که البته ممکن است همه این موارد را نتوانیم در ایران آموزش دهیم.
اولویت آموزش با کدام بخش است؟
اولویت با امدادونجات در آوار و تخریب ساختمان‌های بلندمرتبه است. با توجه به زلزله‌هایی که ایران تجربه کرده است، آموزش مهارت‌های جست‌وجو و نجات در این بخش بیشتر حس می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید