• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 20 اسفند 1396
کد مطلب : 9235
+
-

موافقان و مخالفان کاشت کهور در جنوب

کاشت کهور در خوستان با هدف مهار کانون‌های گردوغبار با واکنش‌های کارشناسان مواجه شده است. چندی پیش حسین آخانی، گیاه‌شناس و استاد دانشگاه تهران، از کاشت کهور در طبیعت ایران به‌عنوان گونه ناسازگار نام برد و گفت: خطر بیوتروریسم کهور آمریکایی را جدی بگیرید. او تأکید کرد: با کاشت این اشغالگر آمریکایی آلام مردم شریف خوزستان را افزایش ندهید. 
حمیدرضا کاویانی، کارشناس اقتصاد حوزه محیط‌زیست هم روز گذشته با بیان اینکه کهور برای مقابله با ریزگرد‌های مناطق جنوبی کشورمناسب نیست، به تسنیم گفت: این درخت شاخ و برگ لازم را ندارد؛ نمونه‌هایی از این درخت کاشته شده که با وجود گذشت یک سال از عمر آنها، هنوز نقش مؤثری ندارد، بلکه اثرات منفی نیز دارد.

 وی با اشاره به اینکه کاشت درختان کهور در استان سیستان و بلوچستان به معضل تبدیل شده، تصریح کرد: با وجود اینکه بیشتر کارشناسان منابع طبیعی کشور معتقدند که کهور آمریکایی دشمن خطرناک جنوب کشور است اما دوباره عملیات کاشت 50هزار هکتار درخت کهور (و گز) در خوزستان آغاز شده است.

این کارشناس حوزه اقتصاد محیط‌زیست با اعلام اینکه درخت کهور در فهرست گونه‌های مهاجم اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت ثبت شده، افزود: گرده‌های این درخت در هوا منتشر می‌شود و افراد را به بیماری آسم دچار می‌کند؛ براساس گزارش‌های موجود علت 45درصد از آلرژی مردم امارات متحده عربی به‌خاطر همین درخت کهور است.
کاویانی گفت: با وجود همه زیان‌هایی که کهور برای طبیعت ایران دارد، برای کاشت این درخت از صندوق ذخیره ارزی پول برداشته می‌شود. این نشان می‌دهد که مشاوران به متولیان بیابان‌زدایی اطلاعات غلط داده‌اند

 

موضع سازمان جنگل‌ها

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در واکنش به انتقاد کارشناسانی که گونه کهور را ناسازگار با طبیعت جنوب عنوان می‌کنند، گفت: سازمان جنگل‌ها براساس راهبردهای ارائه‌شده از سوی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور به کاشت گونه‌های مختلف گیاهی اقدام می‌کند و تا‌کنون این مؤسسه کاشت کهور را ناسازگار با طبیعت جنوب کشور اعلام نکرده است. فریبرز غیبی در گفت‌وگو با همشهری افزود: دکتر محمدحسن جزیره‌ای، رئیس اسبق سازمان جنگل‌ها و چهره ماندگار علمی حوزه منابع طبیعی کشور در همایشی که چند سال پیش در بندرعباس برگزار شد، در جمع متخصصان بر کاشت کهور در اراضی بیابانی صحه گذاشت و گفت در عرصه‌هایی که ایجاد پوشش گیاهی با گونه‌های بومی دشوار و غیرممکن است، استفاده از کهور بلامانع است و مشکلی ایجاد نمی‌کند. غیبی تأکید کرد: هم‌اکنون، در خوزستان و مناطق دیگر برای مهار بیابانزایی،کاشت گونه‌های بومی سازگار با اقلیم و دارای سرشت اکولوژیک در حال اجراست. برای نمونه در خوزستان در مناطقی که قابلیت رشد گیاهان بومی وجود دارد، از گونه‌های بومی نظیر کهورک، کنار و گیشتر اما در برخی مناطق از کهور  استفاده می‌شود. به گفته وی اگر مؤسسات تحقیقاتی، کهور را مضر به حال طبیعت کشور اعلام کنند، طبعا کاشت گونه‌های جایگزینی که از سوی این مؤسسات معرفی شود در دستور کار سازمان جنگل‌ها و مراتع قرار می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :