• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 18 دی 1398
کد مطلب : 92300
+
-

واکنش‌های جهانی به تهدید فرهنگی ترامپ


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به‌خاطر تهدید به هدف قراردادن اهداف فرهنگی در ایران، به‌شدت در داخل و خارج از این کشور تحت فشار قرار گرفته به‌گونه‌ای که مقامات وزارت دفاع آمریکا تلاش کرده‌اند حرف‌های او را تصحیح کنند.
دونالد ترامپ، بعد از آنکه مقامات ارشد ایران اعلام کردند از آمریکا به‌خاطر ترور سردار قاسم سلیمانی انتقام خواهند گرفت، در توییتر اعلام کرد که اقدام تلافی‌جویانه ایران را با حمله به 52هدف در ایران که برخی از آنها محوطه‌های فرهنگی هستند پاسخ خواهد داد. بعد از این صحبت‌ها، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا تلاش کرد تا صحبت‌های ترامپ را تصحیح کند اما ترامپ، یک شب بعد دوباره در جمع خبرنگاران از توییت خود دفاع کرد. تأکید مجدد او، این بار باعث شد که مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا تلاش کند تا صحبت‌های او را تصحیح کند. وزیر دفاع آمریکا در تلاش برای تصحیح صحبت‌های ترامپ، گفته است که آمریکا به قوانین نبردهای نظامی احترام خواهد گذاشت.
براساس قوانین بین‌المللی، هدف قرار دادن محوطه‌های فرهنگی، جنایت جنگی به‌شمار می‌رود. وعده ترامپ در این باره، علاوه بر داخل آمریکا، با محکومیت بین‌المللی مواجه شده و یونسکو و وزارت خارجه انگلیس هم درباره آن هشدار داده‌اند.
اودری آزولای، مدیرکل یونسکو گفته است که دولت آمریکا کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی در مناقشات نظامی تصویب شده در سال1954 را امضا کرده و قانونا نباید اهداف فرهنگی را مورد هدف قرار دهد.
در داخل آمریکا هم الیزابت وارن و کریس مرفی سناتورهای دمکرات گفته‌اند که صحبت‌های ترامپ، تهدید به انجام جنایات جنگی است. حتی لیندزی گراهام سناتورجمهوری‌خواه و متحد نزدیک ترامپ هم درباره این موضع‌گیری او هشدار داده است. به گزارش هیل، گراهام که از ترور سردار سلیمانی دفاع کرده بود،‌در واکنش به تهدید ترامپ گفته است: «من با او صحبت کردم و گفتم که ما با اماکن فرهنگی ایران در جنگ نیستیم.گذاشتن محوطه‌های فرهنگی روی میز به عنوان هدف نظامی، کاری که تلاش می‌کنیم انجام دهیم را زیر سوال می‌برد.»
دوشنبه، دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس هم اعلام کرد که بریتانیا انتظار دارد آمریکا، حفاظت از این محوطه‌ها را براساس قوانین بین‌المللی محترم بشمارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید