• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 18 دی 1398
کد مطلب : 92299
+
-

هراس عربستان و رژیم صهیونیستی از معرکه‌گیری آمریکا


وعده انتقام ایران در پی ترور سردار سلیمانی، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را به‌عنوان متحدان نزدیک آمریکا در منطقه به هراس انداخته و مقامات در ریاض و تل‌آویو تلاش کرده‌اند تا خود را از این معرکه کنار بکشند.
در رژیم صهیونیستی، نخست‌وزیر و دیگر مقامات ارشد امنیتی تأکید کرده‌اند که نمی‌خواهند پایشان به این درگیری کشیده شود و عربستان هم مقامات ارشد سعودی ازجمله پادشاه و ولیعهد این کشور، تلاش کرده‌اند با تأکید به خویشتنداری، از انتقام ایران در امان بمانند.
بلافاصله بعد از ترور سردار سلیمانی و وعده مقامات ارشد ایران برای انتقام، رژیم صهیونیستی و عربستان به‌عنوان اهداف دردسترس ایران مطرح شدند. با این حال، هم اسرائیلی‌ها و هم سعودی‌ها، تأکید کرده‌اند که نقشی در این ترور نداشته‌اند و آمریکا بدون مشورت آنها به‌صورت یکجانبه اقدام کرده است.
به گزارش جروزالم‌پست، بنیامین نتانیاهو 2شب پیش در نشست کابینه امنیتی، تأکید کرده که ترور سردار سلیمانی، «مسئله آمریکاست» و دولت او هیچ نقشی در آن نداشته است. او گفته که نباید پای اسرائیل به این ماجرا کشیده شود و وزرایش را از صحبت‌کردن در این‌باره منع کرده است.
روز دوشنبه، هرتزی هالوی رئیس سازمان اطلاعاتی ارتش اسرائیل هم تأکید کرده بود که اسرائیل در این ترور نقشی ندارد و از دور، تحولات را بررسی می‌کند و برای پیامدهای احتمالی آماده است.
عربستان سعودی هم بعد از اقدام بی‌پروای آمریکا، بلافاصله از خود واکنش نشان داد و ضمن اعلام اینکه نقشی در این ماجرا نداشته، تلاش‌ها برای تنش‌زدایی را شروع کرد. این تلاش‌ها، بعد از بیانیه‌های رسمی و گفت‌وگوی مقامات ارشد این کشور با مقامات عراقی، با اعزام معاون وزیر دفاع عربستان وارد مرحله‌ای تازه شد و شاهزاده خالد بن‌سلمان، دیروز با مایک پمپئو، وزیر خارجه و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا دیدار کرد.
در نخستین واکنش‌ها، یک مقام ارشد عربستانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تأکید کرد که کشورش نقشی در این ماجرا نداشته است. این مقام سعودی که خواسته بود نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «پادشاهی عربستان سعودی در رابطه با حمله مورد مشورت قرار نگرفته بود. با توجه به تحولات سریع، عربستان بر اهمیت در پیش‌ گرفتن خویشتنداری برای جلوگیری از تنش‌های بیشتر که می‌تواند پیامدهایی جدی داشته باشد تأکید می‌کند.»
وزارت خارجه عربستان هم، در واکنش به ترور سردار سلیمانی، در بیانیه‌ای با ادبیات مشابه، خواستار تنش‌زدایی و برقراری آرامش در منطقه شد. بعد از حمله، پادشاه عربستان سعودی در گفت‌وگو با برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق بر اهمیت در پیش گرفتن اقداماتی که شرایط را آرام می‌کند تأکید کرد. محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان هم در تماسی جداگانه با عادل عبدالمهدی بر تلاش‌ها برای آرام‌کردن اوضاع و تنش‌زدایی تأکید کرد.
خالد بن‌سلمان هم به دستور برادر ارشد خود محمد بن‌سلمان ماموریت خود به واشنگتن و لندن را شروع کرده و هدف او از این ماموریت از سوی رسانه‌ها، هشدار دادن درباره بروز تنش‌های جدید در منطقه عنوان شده است. عربستان، بعد از حمله به تأسیسات حیاتی نفتی این کشور، به‌شدت نسبت به افزایش تنش‌ها در منطقه حساس شده است. حمله نیروهای انصارالله یمن به تأسیسات نفتی آرامکو در این کشور، آسیب‌پذیری بالای این کشور را نشان داده است. همچون عربستان سعودی، اسرائیل هم به‌شدت نگران پیامدهای ترور سردار سلیمانی است و کابینه امنیتی، به همین‌خاطر تشکیل جلسه داد. به گزارش اکشیوس، رئیس موساد و فرمانده ارتش اسرائیل در این جلسه به وزرا گفته‌اند که هم‌اکنون خطری اسرائیل را تهدید نمی‌کند اما شرایط در روزهای آینده تغییر خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید